کد خبر: 1095033
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
مینو مداح، سرمربی تیم تاریخ‌ساز تکواندوی ایران در قاره‌کهن در گفتگو با «جوان»‌:
ایستادن بر بام آسیا، پیشرفت تکواندوی بانوان ایران را بار دیگر به همه ثابت کرد. با اینکه همه منتظر درخشش تیم مردان تکواندو در رقابت‌های قهرمانی آسیا بودند، دختران کشورمان در چانچئون تاریخ‌ساز شدند و برای اولین‌بار قهرمانی در قاره‌کهن را در خاک کره‌جنوبی جشن گرفتند.
شیوا نوروزی

تیم جوان شده مینو مداح اگرچه میانگین سنی پایینی داشت، ولی اتحاد و خودباوری و البته تمرینات خوب کاری کرد تا دختران آینده‌دار هوگوپوش از اعتبار تکواندوی ایران دفاع کنند. سه طلای ارزشمند ناهید کیانی، زهرا پوراسماعیل و اکرم خدابنده از یک‌سو و دو نقره نسترن، ولی زاده و مبینا نعمت‌زاده و یک برنز زهرا شیدایی از سوی دیگر باعث شد تمامی نفرات اعزامی تیم بانوان دست پر به کشور بازگردند و با مدال جواب اعتماد کادرفنی را بدهند.
در انتظار تصمیم مهم
کاروان تیم بانوان، دیروز به تهران بازگشت و بهترین زمان بود تا سراغ سرمربی تیم برویم و با او از قهرمانی آسیا صحبت کنیم. مینو مداح با وجود خوشحالی و رضایت از کسب این افتخار شاید به زودی به‌رغم میل باطنی‌اش تصمیم سختی بگیرد. مقام پنجمی تیم مردان در آسیا و کسب ضعیف‌ترین نتیجه در سال‌های گذشته تکواندوی ایران را شوکه کرد، به همین خاطر اعلام نام بیژن مقانلو، به عنوان بهترین مربی رقابت‌ها برای همه بسیار عجیب بود. انتظار می‌رفت سرمربی تیم بانوان بعد از درخشش شاگردانش و قهرمانی آسیا این عنوان را دریافت کند، ولی اتفاقی دیگر رقم خورد.
سرمربی تیم‌ملی بانوان در گفتگو با «جوان» به این مسئله اشاره کرد. وقتی از مینو مداح در خصوص آینده تیمش و اهداف بزرگ‌ترش سؤال کردیم، پاسخی متفاوت و البته ناراحت‌کننده داد: «بعد از قهرمانی تیم بانوان و اتمام مسابقات همه منتظر انتخاب برترین تکواندوکاران و مربیان بودیم. کسی عنوان بهترین مربی را دریافت می‌کند که تیمش بیشترین مدال را به دست آورده باشد، خصوصاً تیم بانوان ایران که عنوان بهترین تکواندوکار (خدابنده) و فنی‌ترین هوگوپوش (ناهید کیانی) را نیز به دست آورده بود. درست زمانی که همه منتظر اعلام نام من به عنوان بهترین مربی بودیم، متوجه شدیم هادی ساعی رئیس فدراسیون تکواندو تصمیم گرفته عنوان بهترین مربی مسابقات به آقای مقانلو سرمربی تیم مردان داده شود. نسبت به این مسئله اعتراض کردم و به احترام حق خودم، تیمم و همه بانوان از سالن مسابقات خارج شدم. متأسفانه مجبور شدم در آن لحظه شاد و غرورآفرین به ناچار کنار تیم حضور نداشته باشم، به همین‌خاطر شاید در آینده تصمیم دیگری بگیرم و دیگر با تیم‌ملی بانوان همکاری نکنم.»
تیم یکدل و متحد
مداح در ادامه اتحاد، ایمان و خودباوری را رمز موفقیت تیم بانوان خواند: «مهم‌تر از بحث‌های فنی، همدلی و ایمان به کار است. قبل از شروع مسابقات کادرفنی به این موفقیت ایمان داشت و با تمام قدرت تلاش کردیم. تمرینات سخت و فشرده، اراده و باور ملی‌پوشان به کادرفنی بخش دیگر این موفقیت را تشکیل داد. همه دست به دست هم دادیم تا قهرمانی در آسیا برای کشورمان به ارمغان بیاید. وقتی با یک مقدمه خوب کار آماده‌سازی تیم شروع شود، همه چیز با هم جور می‌شود تا یک پکیج کامل موفقیت شکل بگیرد. پرونده قهرمانی آسیا بسته شد. بچه‌های ما در باد قهرمانی چانچئون کره‌جنوبی نمی‌خوابند و در آینده کار سخت‌تری پیش‌رو خواهند داشت.»
لذت قهرمانی با تیم جوان
سرمربی تیم‌ملی تکواندوی بانوان از عملکرد شاگردان جوان و آینده‌دارش رضایت کامل دارد: «خدا را شاکریم برای اولین بار در تاریخ تکواندوی ایران، مقام قهرمانی آسیا را در حضور کره‌جنوبی، چین و ازبکستان گرفتیم. قهرمانی در خاک کره لذت قهرمانی را دوچندان کرد. ما هم مثل مردم و جامعه ورزش از این تاریخ‌سازی خوشحال و خرسند هستیم. رقبا همگی با تمام قوا شرکت کرده بودند. منتها تیم بانوان ایران نیز عملکرد خوبی به نمایش گذاشت. در بین نفرات اعزامی، اکرم خدابنده باتجربه‌ترین ملی‌پوش کشورمان بود، اما نسترن، ولی زاده و مبینا نعمت زاده هر دو با ۱۷ سال سن برای اولین‌بار در رده سنی بزرگسالان آسیا به میدان رفتند، به‌ویژه نسترن که برای نخستین بار به مسابقات برون‌مرزی اعزام شد. پس از آن زهرا پوراسماعیل ۲۱ ساله با برنز جوانان آسیا به رده بزرگسالان آمده بود، اما با پشت سر گذاشتن سه مبارزه سخت مقابل سه حریف عنوان‌دار مقتدرانه قهرمان آسیا شد. بچه‌های ما با توجه به مدت زمانی که در اختیار داشتیم بهترین عملکرد را داشتند و هیچ کدام کم نگذاشتند. ان‌شاءالله در آینده بهتر از این خواهند شد.» وی بر اینکه هیچ مسابقه‌ای آسان نبود، تأکید داشت: «جدول رقابت‌ها در تمامی اوزان بسیار سخت بود و دختران ما رقیب آسان نداشتند. در این میان فقط اکرم خدابنده به خاطر رنکینگ خوب جهانی در قرعه اول استراحت داشت، یعنی به خاطر تلاش‌ها و زحمات خوبش یک بازی کمتر انجام داد. کاپیتان ایران در مرحله دوم با حریفی از سوریه روبه‌رو شد، منتها رقابتش با چین در فینال به اندازه سه مبارزه سخت بود. ضمن اینکه کسب طلای سنگین‌وزن ارزش و اعتبار خاص خود را دارد.»
توجه بیشتر به ورزش بانوان
مینو مداح در پایان صحبت‌هایش در خصوص تأثیر قهرمانی آسیا در توجه بیشتر به ورزش بانوان اظهار داشت: «این قهرمانی در بالا رفتن سطح انگیزه ورزشکاران خانم تأثیر زیادی دارد. با قهرمانی در آسیا به این نتیجه می‌رسند تکواندوی بانوان روز به روز پیشرفت خواهد کرد و دختران تکواندوکار فرصت قهرمانی در قاره و جهان را پیش‌رو خواهند داشت. استقبال بیشتر از تکواندو به رشد ورزش ایران در سطح کلان کمک خواهد کرد. نکته دیگر اینکه شاد کردن دل مردم ارزشمند است و موجب شادی خودمان نیز می‌شود. در فرودگاه و مراسم استقبال، شادی مردم و خانواده‌ها را به عینه دیدم و این مسئله واقعاً برایمان دلچسب بود. انتظار تغییر نگاه به ورزش بانوان و توجه بیشتر به تکواندوی بانوان را داریم. در حال حاضر مسئولان برای ورزش بانوان کشور زحمت می‌کشند و از آن‌ها تشکر می‌کنم، ولی معتقدم این تلاش‌ها باید بیش از پیش افزایش یابد. بانوان ثابت کرده‌اند قهرمانی در سطح آسیا تنها مختص تیم‌های مردان نیست.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار