کد خبر: 1095021
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
محل کار شما دارای الزامات و باید‌هایی است که آن را با محل زندگی شما متمایز می‌کند.
نیره محمودی

محل کار شما دارای الزامات و باید‌هایی است که آن را با محل زندگی شما متمایز می‌کند. برای آنکه در محل کار با مشکل جدی و احتمالاً تنبیه و توبیخ مواجه نشوید، باید قوانین محل کار را رعایت کنید، مثلاً اینکه به موقع سر کار حاضر شوید، به مدیران خود احترام بگذارید و به زمان‌های تعیین‌شده برای انجام امور و تحویل آن‌ها پایبند باشید. برای اینکه بتوانید خود را به این قوانین ملزم کنید و مجبور به تخطی از آن‌ها نشوید، بهتر است به چند نباید در محل کار احترام بگذارید.
شکایت بیش از حد
اگر گاهی نارضایتی خود را از نحوه رسیدگی به مشکلات یا رسیدگی به برخی امور ابراز کنید، مشکلی ایجاد نخواهد شد، اما اگر ابراز نارضایتی به یک عادت تبدیل شود، در این صورت بهتر است این عادت را اصلاح کنید، زیرا ممکن است برای شما مشکلاتی ایجاد کند که هرگز تصورش را هم نمی‌کردید. اول اینکه هیچ کس یک معترض همیشگی را دوست ندارد. اگر در کنار آمدن با حجم کاری زیاد یا برخورد با یک همکار دردسرساز مشکل دارید، آن را با یک دوست یا درمانگر در میان بگذارید و حین کار خونسردباشید.

همیشه داوطلب بودن
فراتر رفتن از وظیفه معمولی گاهی روش خوبی برای جلب توجه و حمایت مدیر و احتمالاً پیشرفت شغلی در آینده است، اما در این کار نباید زیاده‌روی کرد. داوطلب شدن بیش از حد برای هر کاری مخصوصاً برای جبران سستی و بی‌توجهی دیگران، می‌تواند دردسر ایجاد کند. این زیاده‌روی نه تنها شما را در معرض خطر سوءاستفاده قرار خواهد داد، بلکه پس از مدتی فشار کار باعث ضعیف شدن شما می‌شود و ممکن است به عملکردتان صدمه بزند و حتی به خاطر عدم‌تحویل به‌موقع فعالیت‌های محوله، به اخراج‌تان منجر شود. حسادت همکاران و در معرض بدبینی قرارگرفتن آسیب دیگر این رفتار است.

لباس نامناسب پوشیدن
بسیاری از ادارات امروزه از لباس فرم رسمی برای کارکنان خود فاصله گرفته و برای راحتی در محل کار پوشیدن لباس غیررسمی را ممنوع نکرده‌اند. اگرچه این رویه ممکن است موجبات راحتی شما و کیف پول‌تان را فراهم آورد، اما راه را برای تصمیم‌گیری‌های مشکل‌ساز نیز باز می‌کند. مهم نیست که چقدر محیط اداری شما آرام به نظر برسد، هرگز این اشتباه را مرتکب نشوید که لباس‌های خیلی غیرعرفی مثلاً پاره یا رنگ و رو رفته بپوشید.
همچنین از پوشیدن تی‌شرت‌هایی با تصاویر ناهنجار یا شعار‌های توهین‌آمیز خودداری کنید. بیرون از اداره هر طور که می‌خواهید لباس بپوشید و علایق و احساسات خود را بروز دهید، مثلاً شلوار جین بپوشید یا پوششی دیگر داشته باشید، اما پوشیدن لباسی غیرمعمول در سرکار شما را فردی متفاوت و خاص نشان نمی‌دهد، بلکه تصویر یک کارمند هنجارشکن را از شما در ذهن مدیران شما ایجاد خواهد کرد.

صحبت در مورد سیاست
بیشتر محیط‌های اداری هر از گاهی شاهد بروز مکالمات غیرمرتبط میان کارکنان است. خیلی از این موارد غیرقابل اجتناب هستند و مباحثی که مطرح می‌شوند، مثلاً اینکه برای آخر هفته چه برنامه‌ای دارید یا چه ورزش‌هایی را انجامی می‌دهید، مشکلی ایجاد نمی‌کنند، اما طرح مباحثی که به سیاست مرتبط می‌شوند، ایده چندان خوبی نیست. سیاست نه تنها یک موضوع شخصی است، بلکه از جمله موضوعاتی است که بحث در مورد آن معمولاً داغ می‌شود و ممکن است کنترلش برای افراد درگیر بسیار مشکل شود.

شایعه‌پراکنی
هیچ کس شایعه‌سازی را دوست ندارد، حتی اگر موجه باشد، اما این تنها دلیل اجتناب از شایعه‌پراکنی یا بدگویی در محل کار نیست. گاهی اوقات این رویه ممکن است در یک شرایط ناگوار و غیرقابل کنترل در نهایت به یک توبیخ جدی از سوی منابع انسانی منجر شود. اگر واقعاً نیاز دارید که شایعات خود را به زبان بیاورید یا از آن‌ها استفاده کنید، یک گوش شنوا در میان دوستان صمیمی خود پیدا و آن شایعات را در خارج از محل کار برایش با آب و تاب تعریف کنید.

صرف زمان زیاد در رسانه‌های اجتماعی
حتی اگر در یک اداره شلوغ مشغول کار هستید، این احتمال وجود دارد که یکی از همکاران به عادات کاری شما حساس و به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشد. آن همکار ممکن است مدیرتان باشد که کار‌های متفرقه شما توجه او را چندان به خود جلب نکند، اما اگر عادت دارید ساعت‌ها در شبکه‌های اجتماعی پرسه بزنید یا با تلفن چت کنید، حتماً متوجه می‌شود. علاوه بر این، نمی‌دانید که واحد سیستم‌های شرکت شما چه داده‌هایی را ممکن است ردیابی کند، بنابراین اگر از شبکه یا اینترنت آن استفاده می‌کنید، مراقب شیوه‌های نظارت بر فعالیت‌های سیستمی در محل کار خود باشید تا برای شما دردسر درست نشود.

حضور در محل کار  با بیماری واگیردار
بسیاری از شرکت‌ها بین روز‌های مرخصی و بیماری تفاوتی قائل نمی‌شوند، از این رو زمانی که دچار بیماری هستید، ممکن است وسوسه شوید که خود را به محل کار خود بکشانید تا اینکه خانه بمانید و از مرخصی ماهانه‌تان کسر شود، اما بهتر است تا وقتی حال‌تان کاملاً خوب نشده است، از خانه بیرون نیایید. در صورتی که حال‌تان خوب شده است، اما علائم بیماری در شما هنوز وجود دارد یا تب مختصری دارید و سرفه می‌کنید یا هنوز با کمی اختلال گوارشی درگیر هستید، با ماندن در خانه لطف بزرگی در حق خودتان و همکاران‌تان خواهید کرد. می‌توانید به رئیس خود بگویید که قادرید سرکار حاضر شوید، اما هنوز حامل میکروب هستید. در این صورت اگر صداقت به خرج دهید، احتمالاً مدیر اجازه خواهد داد دورکاری داشته باشید.

غذای همکاران را خوردن
از میان تمام اتفاقات ناگوار در محل کار، شاید هیچ کدام فاجعه‌آمیزتر از هجوم به داخل یخچال عمومی و خوردن غذای همکاری نیست که خود او نیز ممکن است گرسنه باشد. گاهی اوقات در زمانی که دچار ناامیدی شده‌اید و غذای‌تان را در منزل جا گذاشته‌اید، ممکن است وسوسه شوید غذای همکارتان را بخورید، بنابراین اگر در محل کار آنقدر در انجام وظایف محوله غرق شده‌اید که فرصت نمی‌کنید حتی یک ساندویچ از اغذیه‌فروشی بخرید، از یک همکار بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد تا از اقدامات تلافی‌جویانه سایر همکاران برحذر باشید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار