کد خبر: 1095016
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
اولین روز از ماه ذی‌الحجه، سالروز پیوند آسمانی علی (ع)، پیشوای پارسایان با فاطمه (س)، برترین بانوی جهان است که به عنوان روز ازدواج در ایران گرامی داشته می‌شود.

اولین روز از ماه ذی‌الحجه، سالروز پیوند آسمانی علی (ع)، پیشوای پارسایان با فاطمه (س)، برترین بانوی جهان است که به عنوان روز ازدواج در ایران گرامی داشته می‌شود.
اگر قرار به انتخاب بهترین باشد، بهترین دختران عالم، حضرت زهرا (س) و بهترین پسران عالم و بهترین داماد‌ها هم حضرت امیرالمؤمنین (ع) بود. اگر هم قرار به معرفی عشق پاک باشد، عشق، تفسیری از زندگی امیر مؤمنان در کنار یاس نبی است.
تأمل در زندگی مشترک کامل‌ترین و موفق‌ترین انسان‌هایی که کره خاکی به خود دیده، ما را به الگوبرداری صحیح از آنان برای نیل به اهداف متعالی سوق می‌دهد.
با نگاهی به احادیث و روایات موجود ۱۴ اصل تربیتی از زندگی مشترک حضرت امیر (ع) با بانو فاطمه زهرا (س) به عنوان الگویی مناسب و کامل معرفی شده است. خدامحوری و عبادت خانوادگی، قرآن‌گرایی، ساده‌زیستی و زهد خانوادگی، ایثار و انفاق خانوادگی، پاک نگه‌داشتن محیط خانه و خانواده از گناه، جهادی و فدایی بودن تمام اعضای خانواده، دفاع همه جانبه از حریم ولایت و امامت، دانش‌پژوهی خانوادگی، عفت‌ورزی و عفاف‌محوری، حضور در اجتماع هنگام ضرورت، تقسیم کار در خانه، برقراری ارتباط خانواده با مسجد، همسایه مداری و استفاده از لذت‌های روا به عنوان ۱۴ اصل مهم در سبک زندگی امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س) معرفی شده است. همه ما همواره آنچه از سیره اهل بیت به خصوص الگوبرداری از زندگی امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س) شنیدیم تکیه بر ساده‌زیستی و مهریه کم و پرهیز از تجمل‌گرایی بوده است، اما شاید کمتر سخنی درباره روش همسرداری علی (ع) شنیده باشیم. جست‌وجوی کوتاه و ساده در میان روایات و احادیث، الگو‌های موفق و ساده‌ای از شیوه همسرداری امیرالمؤمنین به ما ارائه می‌کند.
کمک کردن: روزی رسول اکرم (ص) وارد خانه فاطمه (س) شد و دید که علی (ع) و حضرت زهرا (ع) با هم عدس پاک می‌کنند. پیامبر فرمود: هیچ مردی زنش را در کارخانه کمک نمی‌کند مگر آنکه خداوند به تعداد مو‌های بدن او عبادت یک سال که روز‌ها روزه گرفته و شب‌ها، شب‌زنده‌داری کرده باشد ثواب به شوهر می‌دهد.»
تقسیم کار: «حضرت علی با حضرت زهرا در فکر تقسیم کار بود که رسول خدا چنین رهنمود داد: «کار‌های داخل منزل با فاطمه و کار‌های بیرون منزل بر عهده علی باشد.»
مدارا: علی (ع) فرمودند: «در هر حال با همسرت مدارا کن و با او به شیوه‌ای نیکو رفتار نما تا زندگی باصفا و آرامی داشته باشی!»
پرهیز از خشم: امام علی (ع) درباره چگونگی برخورد با همسرش می‌فرماید: «به خدا سوگند! هرگز کاری نکرده‌ام که فاطمه، خشمگین شود و او را به هیچ کاری مجبور نکرده‌ام، او نیز هرگز مرا خشمگین نکرد و برخلاف میل باطنی من قدمی برنداشت.»
پرستاری: علی (ع) هنگام بیماری همسرش، مانند پرستاری دلسوز از او مراقبت می‌کرد. امام سجاد (ع) از پدرش امام حسین (ع) نقل می‌کند: «وقتی حضرت زهرا بیمار شد، به علی (ع) سفارش کرد جریان کسالت او را به کسی خبر ندهد. علی (ع) نیز چنین کرد و کسی را در جریان کسالت زهرا (س) قرار نداد و خود آن حضرت، پرستاری و مراقبت از همسرش را عهده‌دار شد و اسماء نیز به او یاری می‌رساند.»
محبت: حضرت علی (ع) در مورد زن فرموده‌اند: «زن گل بهاری است نه پهلوانی سختکوش». (نهج‌البلاغه نامه ۱۳). زن همانند گل است و به راستی طراوت یک گل، مرهون مراقبت باغبانی مهربان است. تا در سایه مواظبت و انس با آن، از جلوه و زیبایی و عطر و رنگش، بهره و لذت برد و روحش از دیدار آن تازه شود. بنابراین هر گونه رفتار خشونت آمیز و قهرگونه نادرست است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار