کد خبر: 1094813
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷
میثم کزازی کارگردان فیلم سینمایی «شین» بیان کرد که سینماداران شرایط مناسبی ندارند؛ اگر همین حالا سینمای خود را تعطیل کنند و به جایش چلوکبابی بزنند، بیشتر سود می‌کنند!
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: میثم کزازی کارگردان فیلم سینمایی «شین» به تهیه‌کنندگی شهاب حسینی که به تازگی موفق به اخذ پروانه نمایش برای این فیلم شده است، درباره برنامه‌ریزی برای اکران آن توضیح داد: ماجرای اکران فیلم مانند یک دوی امدادی است. ما کار خود را کرده‌ایم و در حال حاضر چوب را به نفر بعدی سپرده‌ایم که در واقع پخش‌کننده فیلم است و او است که باید تصمیم بگیرد فیلم چه زمانی اکران می‌شود. سرنوشت «شین» هم در حال حاضر در دست پخش‌کننده است که زمان و گروه اکران آن را مشخص کند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که برخی قصه‌ها فصل ندارند، اما برخی قصه‌ها فصل دارند. به همین دلیل من بدم نمی‌آید که «شین» را در فصل پاییز و زمستان اکران کنم که حال و هوای فصل با فیلم هم‌خوانی داشته باشد، اما آنقدر در این سال‌ها فیلم‌ها در انتظار اکران خوابیده‌اند و به دلیل کرونا در نوبت باقی مانده‌اند که سرمایه‌گذار فیلم دلش می‌خواهد در اولین زمان فیلم را اکران کند؛ در این شرایط دیگر سلیقه فیلمساز آنچنان تعیین‌کننده نیست. ما باید بتوانیم سرمایه‌گذار را راضی نگه داریم تا بتواند در کار‌های بعدی هم حضور داشته باشد و به بقای خود ادامه دهد.

کارگردان «شین» درباره شرایط نامساعد فروش فیلم‌های در حال اکران در سینما هم گفت: معتقدم فیلم خوب تا حدی بالاخره فروش می‌کند. ما هم مثل همه جای دنیا از زمانی که کرونا آمد، به شبکه نمایش خانگی رو آوردیم و شرایط به گونه‌ای شده است که در حال حاضر فقط طرفداران سفت و سخت سینما، همچنان به سینما می‌روند. باقی افراد می‌گویند الان نمی‌بینیم، صبر می‌کنیم تا اکران آنلاین شود. اگر کسی تب و تاب سینما رفتن نداشته باشد، ترجیح می‌دهد به دلایل متعدد فیلم را در خانه تماشا کند، اولین دلیل آن هم مسائل اقتصادی است.

وی ادامه داد: در شرایط حاضر یک فرد حق اشتراک یک ماهه یک پلتفرم را پرداخت می‌کند و تا چند نفر می‌توانند به تماشای فیلم‌های بنشینند. وقتی شرایط اقتصادی خانواده‌ها بد است، این مسئله روی همه رفتار‌های آن‌ها اثر می‌گذارد. رفتن به سینما هزینه‌های جانبی بسیاری برای یک خانواده می‌تواند به همراه داشته باشد. طبیعی است که فرد می‌گوید در خانه نشسته‌ام و راحت‌تر می‌توانم فیلم را تماشا کنم. این شرایط قطعاً روی فروش سینما‌ها هم اثر گذاشته است. درست است که کرونا اندکی فروکش کرده است، اما بعید می‌دانم که وضعیت سینما‌ها به قبل از آن بازگردد.

کزازی درباره اکران فیلم اول خود در چنین شرایطی گفت: مگر چاره دیگری هم داریم؟ این فیلم سرمایه‌گذارانی دارد و حیف است فیلمی که سینمایی است و قبل از اکران آنلاین می‌تواند روی پرده اکران عمومی شود، از این فرصت استفاده نکند. این فیلم سرانجام به اکران آنلاین هم می‌رسد، اما بهتر است که مسیر درست را طی کند و بعد از اکران عمومی در سینما‌ها به اکران آنلاین برود. ما مجبوریم به سرمایه‌گذار فیلم خود وفادار بمانیم به‌ویژه در این شرایط که این افراد در وضعیت نامناسب اقتصادی سرمایه خود را به سینما آورده‌اند و انتظار فروش هم دارند. همه چیز در شرایط فعلی به وضعیت نامناسب اقتصادی مربوط می‌شود.

کارگردان فیلم «شین» ادامه داد: فکر می‌کنم در حال حاضر بالغ بر ۳۰۰ فیلم در نوبت اکران هستند و شرایط به گونه‌ای شده است که سینماداران یک فیلم را تا زمانی که فروش دارد روی پرده نگه می‌دارند و اگر افت فروش داشته باشد بلافاصله سراغ فیلم بعدی می‌روند. سینماداران هم شرایط مناسبی ندارند؛ اگر همین حالا سینمای خود را تعطیل کنند و به جایش چلوکبابی بزنند، بیشتر سود می‌کنند! البته که در این وانفسای فروش، سینماداران وضعیت بهتری نسبت به سایرین دارند و اگر فیلمی فروش مناسب نداشته باشد، سریع آن را جایگزین می‌کنند. مافیای اکران هم همچنان وجود دارد، اما مدلش کمی مدرن‌تر شده است.

این فیلمساز جوان در بخش دیگر از صحبت‌هایش اظهار کرد: همین امروز فیلمی که قطاری از بازیگران مطرح در آن حضور دارند هم ما را ترغیب به خرید بلیت نمی‌کند. تا قصه خوب وجود نداشته باشید و مهمتر از آن تا احوال خودمان خوب نباشد، شرایط همین‌گونه است. امروز در وضعیتی هستیم که آدم‌ها نگران این هستند که نان کنجدی نخرند تا هزینه‌هایشان پایین‌تر بیاید! شرایط بد اقتصادی روی همه چیز ما اثر گذاشته است. اگر از این شرایط عبور کنیم، آن وقت است که مهم می‌شود در یک فیلم کدام بازیگر حضور دارد و تصمیم می‌گیریم به تماشای یک فیلم برویم.

این فیلمساز جوان درباره تأثیر همراهی شهاب حسینی در فیلم «شین» بر فروش آن هم گفت: طبیعتاً همراهی شهاب حسینی به‌عنوان تهیه‌کننده و کارگردان در این زمینه مؤثر است. در عین اینکه در کنار شهاب حسینی جای امیدواری است که حضور یک نسل خاطره‌ساز از بازیگران شامل جمشید هاشم‌پور، محمود پاک‌نیت، هوشنگ توکلی، آتش تقی‌پور و زنده‌یاد سیامک اطلسی در این فیلم هم باعث تداعی خاطرات مخاطبان شود و حضورشان همراهی بیشتر مخاطبان با فیلم «شین» را به همراه داشته باشد.

وی در پایان تأکید کرد: امید داریم در این شرایط همه فیلم‌ها شرایط یکسانی داشته باشند و همه بتوانند با اقبال از سوی مخاطب مواجه شوند. من فیلمساز واقعاً دلم می‌خواهد فیلمم را همراه مردم بر روی پرده سینما ببینیم. برای مایی که عشق سینما داریم، اکران آنلاین جذابیت چندانی ندارد و حیف است فیلمی را که پروانه نمایش سینمایی دارد، قبل از اکران عمومی روانه اکران آنلاین کنیم.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار