کد خبر: 1094778
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
مؤسسه شهید آوینی برای دراماتیزه کردن زندگی شهید سلیمانی در مدیوم تلویزیون پیشقدم شده‌است.
مصطفی شاه کرمی

مؤسسه شهید آوینی برای دراماتیزه کردن زندگی شهید سلیمانی در مدیوم تلویزیون پیشقدم شده‌است. در حالی که طی چند سال اخیر خبر‌هایی مبنی بر ساخت یک اثر سینمایی یا تلویزیونی در مورد شهید قاسم سلیمانی منتشر و بلافاصله تکذیب می‌شد، روز گذشته مؤسسه شهید آوینی از انتخاب سیروس مقدم به عنوان کارگردان یک مینی‌سریال درباره ترور نافرجام شهید سلیمانی خبر داد.
روز گذشته مؤسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی سیروس مقدم، فیلمساز نام‌آشنای کشورمان را برای نشستن روی صندلی کارگردانی یک مینی سریال در رابطه با بخشی از زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی انتخاب و معرفی کرد. بر اساس اعلام روابط عمومی این مؤسسه قرار است مینی‌سریال «ترور» با موضوع ترور نافرجام «شهید حاج قاسم سلیمانی» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی حامد عنقا ساخته شود تا به وسیله آن بخشی از جایگاه رفیع و حساس این سرباز گرانقدر اسلام را به تصویر درآورد.
در بین فیلمسازان کشورمان آن‌هایی که در سابقه فعالیت‌شان تجربه موفق تولید یک اثر در حوزه بیوگرافی را داشته باشند، ممکن است به تعداد انگشت‌های یک دست نرسد که این مسئله نشان‌دهنده سختی و تولید چنین آثاری است. گذشته از این، وقتی قرار باشد سوژه این فیلم بیوگرافیک شخصیت ممتاز و کم‌نظیری مثل شهید قاسم سلیمانی با آن همه اقدامات و عملیات‌های غرور‌آفرین علیه خونریز‌ترین گروه‌های تکفیری و داعشی باشد، به خاطر حساسیت‌ها و ارادت عجیب مردم به ایشان در عین اینکه کاری سخت و پیچیده است، اما به واقع امری سهل و ممتنع است. سهل از این بابت که خاطرات و منابع متنوعی در مورد ایشان وجود دارد که کار سازنده را آسان می‌کند و ممتنع از منظر که حساسیت‌های عمومی بسیار بالایی نسبت به شخصیت شهید سلیمانی نه فقط در بین مردم کشورمان، بلکه در بین خیل عظیم علاقه‌مندان غیر‌ایرانی ایشان وجود دارد که کار را برای فیلمساز سخت و مشکل می‌کند.
واقعیت این است که تولید یک اثر برای سربازی مثل حاج قاسم که همه هم و غم زندگی‌اش را برای تحکیم امنیت و حفظ کشور‌های اسلامی در منطقه سپری کرد، کمترین اقدام قدرشناسانه‌ای است که می‌توان برای او انجام داد؛ اقدام مثبت و قابل تحسینی که مؤسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی به دنبال انجام آن است. البته علاقه‌مندی فیلمسازان به شخصیت پر جاذبه و چند بعدی حاج قاسم سلیمانی که در اغلب گرفتاری‌ها و اتفاقات مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و نظامی نقش مثبت، اثر گذاری و گره‌گشایی داشت، موضوع جدید و تازه‌ای نیست که صرفاً بعد از شهادت ایشان شکل گرفته‌باشد.
ابراهیم حاتمی‌کیا، فیلمساز سرشناس کشورمان اولین کسی است که در این زمینه فعالیت‌های عملی هم انجام داد و حتی برای کسب رضایت حاج قاسم جهت ساخت فیلمی از زندگی و فعالیت‌های او دست به دامان رهبر معظم انقلاب هم شده‌بود. محمد خزاعی که این روز‌ها بر کرسی ریاست سازمان سینمایی وزارت ارشاد تکیه زده‌است، چند روز بعد از اعلام خبر شهادت ایشان در دی ماه ۹۸ با نقل خاطره‌ای در این رابطه می‌گوید: «در دیدار خصوصی که با ابراهیم حاتمی‌کیا خدمت مقام معظم رهبری رفته بودیم، آقا ابراهیم به حضرت آقا گفتند من خیلی دوست دارم فیلم زندگی حاج قاسم را بسازم، اما ایشان به هیچ عنوان راضی نمی‌شود. حضرت آقا هم گفتند ایشان خیلی مشغله دارند و شاید دلیلش همین است؛ شما قدری صبر کن»!
چند ماه بعد از این اتفاق، مجدداً یکی از روزنامه‌نگاران در فضای مجازی ادعا کرده‌بود ابراهیم حاتمی‌کیا فیلم زندگی شهید سلیمانی را با توافق دخترش می‌سازد که روابط عمومی سازمان اوج بلافاصله آن را تکذیب کرد.
حالا با اعلام رسمی مؤسسه شهید آوینی در مورد انتخاب سیروس مقدم برای کارگردانی مینی سریال «ترور»، ضمن بسته‌شدن باب هر گونه شایعه‌سازی می‌تواند سرآغاز تولید آثاری درباره ابعاد زندگی و شخصیت چندوجهی شهید سلیمانی به عنوان یک قهرمان در دسترس و واقعی باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار