کد خبر: 1094773
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
سخنگوی فراجا در پاسخ به پرسش «جوان» درباره افزایش جرم با سلاح گرم:
سخنگوی فراجا در پاسخ به این پرسش خبرنگار «جوان» که چرا جرائم مسلحانه رو به افزایش است و مجرمان به راحتی به سلاح دسترسی دارند، گفت: هرچند پلیس قاطعانه با این افراد برخورد می‌کند، اما به نظر می‌رسد مجازات تعیین شده با این جرم تناسب ندارد و لازم است قانونگذار مجازات شدیدتری را تصویب کند.
غلامرضا مسکنی

سخنگوی فراجا در پاسخ به این پرسش خبرنگار «جوان» که چرا جرائم مسلحانه رو به افزایش است و مجرمان به راحتی به سلاح دسترسی دارند، گفت: هرچند پلیس قاطعانه با این افراد برخورد می‌کند، اما به نظر می‌رسد مجازات تعیین شده با این جرم تناسب ندارد و لازم است قانونگذار مجازات شدیدتری را تصویب کند.
به گزارش «جوان»، این روز‌ها فراوانی جرائم مسلحانه از سوی مجرمان در گوشه و کنار هر شهر و روستایی، موجی از نگرانی برای شهروندان به وجود آورده است. حمله مرگبار مرد جوان با اسلحه جنگی و نارنجک به ساختمان املاک بنیاد مستضعفان در استان ایلام که چند کشته و زخمی برجا گذاشت، درگیری‌های متعدد افراد شرور با سلاح گرم برای قدرت‌نمایی، سرقت‌های مسلحانه و قتل‌ها همگی حکایت از آن دارد که مجرمان به سادگی می‌توانند به سلاح گرم دسترسی پیدا کنند. این دسترسی گاهی آنقدر سهل‌الوصول و ساده است که مجرمان برای خرید به آگهی‌های فضای مجازی مراجعه و اسلحه‌ای با قیمت‌های مختلف تهیه می‌کنند. از سوی دیگر، پلیس همیشه در صف اول مقابله با این مجرمان خطرناک قرار دارد و به گفته سخنگوی فراجا، مأموران پلیس در همه حال آماده مقابله با افرادی هستند که بخواهند با اسلحه سرد یا گرم امنیت جامعه را به خطر بیندازند و باعث رعب و وحشت مردم شوند.
اما سؤالی که در اینجا برای شهروندان پیش می‌آید این است که چرا به‌رغم غیرقانونی بودن همراه داشتن سلاح گرم و مبارزه مداوم پلیس با افراد مسلح، ما هر روز شاهد دسترسی آسان متهمان به سلاح گرم هستیم، به‌طوری‌که این افراد هر روز جریح‌تر می‌شوند و حادثه‌ای مسلحانه را رقم می‌زنند؟
مجازات دارندگان سلاح شدیدتر شود
سردار مهدی حاجیان یکی از دلایل اصلی افزایش جرائم مسلحانه در کشور را عدم تناسب جرم و مجازات مربوط به آن می‌داند. وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما که چرا مجرمان به آسانی به سلاح گرم دسترسی پیدا می‌کنند و متعاقب آن جرائم مسلحانه در کشور نیز افزایش پیدا کرده است، گفت: «همراه داشتن سلاح جرم است و مجازات آن را هم قانونگذاری مصوب کرده است، اما آیا مجازات تعیین شده با نوع جرم تناسب دارد را به دو روش می‌توان سنجید؛ اول اینکه اگر مجازات متناسب است باید بازدارنده باشد و ما شاهد کاهش اینگونه جرائم باشیم، اما اگر بازدارنده نیست و جرائم روز به روز رو به افزایش است، لازم است قانونگذار در مجازات‌ها بازنگری کند و در این زمینه حقوقدانان، کارشناسان و جامعه‌شناسان هم باید نظر بدهند. پلیس همیشه با دارندگان سلاح‌های غیرمجاز برخورد کرده و با طرح‌های عملیاتی، جمع‌آوری سلاح را در دستور کار خود قرار داده است که به نظر می‌رسد قانونگذار نیز باید در مجازات دارندگان سلاح بازنگری داشته باشد تا مجازات و جرم با هم تناسب داشته باشند و ما شاهد کاهش اینگونه جرائم باشیم.»
نگرانی مردم از افزایش جرائم مسلحانه
افزایش جرائم مسلحانه در کشور نگرانی‌هایی را برای شهروندان به وجود آورده است و مردم از پلیس انتظار دارند با این مجرمان مسلح برخورد قاطعی داشته باشد. سردار حاجیان افزایش جرائم مسلحانه را تأیید کرد و گواه آن را هم افزایش کشفیات سلاح از متهمان دانست و درباره نگرانی مردم به خبرنگار ما گفت: «پلیس براساس قانون و وظیفه‌ای که برعهده دارد در برخورد با مجرمان عمل می‌کند. گاهی جرائم مشهود است و پلیس در اینگونه جرائم با اختیاراتی که دارد، ورود پیدا کرده، متهم را دستگیر می‌کند و برای رسیدگی در اختیار مراجع قضایی قرار می‌دهد و در جرائم غیرمشهود هم پلیس از مراجع قضایی مجوز می‌گیرد و وارد عمل می‌شود. همراه داشتن سلاح، غیرقانونی است و افرادی هم که با سلاح مرتکب جرم شوند، پلیس قاطعانه با آن‌ها برخورد می‌کند. هر فردی که سلاح در دست بگیرد و با عمل مجرمانه‌اش باعث رعب و وحشت شود، قطعاً پلیس متناسب با همان صحنه با او برخورد می‌کند.»
وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما که چرا تاکنون سردسته باند سارقان بانک ملی و همدستش که در ترکیه دستگیر شده‌اند به ایران بازگردانده نشده‌اند، گفت: «دو متهم به کشور ترکیه گریخته بودند که در آنجا دستگیر شدند. در واقع از صلاحیت سرزمینی ما خارج شده بودند و وارد صلاحیت سرزمینی کشور ترکیه شدند، به همین خاطر رایزنی‌ها برای بازگرداندن متهمان به ایران ادامه دارد و به زودی به ایران برگردانده خواهند شد.»
پخش فیلم دوربین‌های مداربسته جرم است
یکی دیگر از موضوعاتی که سردار حاجیان در نشست خبری با خبرنگاران به آن واکنش نشان داد، انتشار لایو‌های غیراخلاقی و نامتعارف در فضای مجازی و همچنین پخش فیلم‌های دوربین‌های مداربسته، حتی فیلم‌های سرقت بود که وی از مردم خواست به جای پخش، این فیلم‌ها را در اختیار مراجع ذی‌صلاح مانند پلیس قرار دهند. سخنگوی فراجا اظهار داشت: «هر کسی به اشاعه منکرات و انتشار عکس‌ها و مطالب خلاف عفت عمومی بپردازد از دو ماه تا دو سال به حبس محکوم خواهد شد. برابر قانون مطبوعات هر فردی که اقدام به انتشار تصاویر دیگران کند، مرتکب عمل مجرمانه شده و مجازات می‌شود.»
وی افزود: «گاهی دیده شده که سرقتی رخ می‌دهد و تصاویر آن با دوربین مداربسته ضبط و منتشر می‌شود که این اقدام ممکن است موجب هتک‌حرمت افرادی شود که چهره‌شان در فیلم مشخص شده است. این اقدام جرم‌انگاری شده است. اگر افرادی چنین فیلم‌هایی را در اختیار دارند باید آن را به مراجع ذی‌صلاح مانند پلیس تحویل بدهند و از انتشار آن در فضای مجازی خودداری کنند.»
افزایش سرقت‌های خرد
سردار حاجیان در ادامه درباره آمار وقوع سرقت در کشور گفت: سرقت‌های خرد در کشور ۸ درصد افزایش داشته است، اما درباره انواع دیگر سرقت‌ها نظیر زورگیری و سرقت مسلحانه ما شاهد کاهش وقوع آن‌ها هستیم. از ابتدای امسال تاکنون ۲۵۲هزار سرقت کشف شده که کشفیات پلیس در مجموع انواع سرقت‌ها افزایش ۴ درصدی داشته است. در حوزه سرقت منازل نیز در مجموع ۶۲ درصد، سرقت مغازه ۶۶درصد و سرقت خودرو نیز ۹۲درصد منجر به کشف می‌شود که در مجموع این سرقت‌ها نیز نسبت به پارسال، افزایش ۱۲درصدی کشفیات را داشتیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار