کد خبر: 1094768
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
پایان تکواندوی قهرمانی قاره کهن با درخشش شاگردان مداح و ناکامی تیم مردان
درخشش تیم‌ملی تکواندوی بانوان ایران با کسب عنوان قهرمانی آسیا تکمیل شد. در پایان بیست و پنجمین دوره رقابت‌های تکواندوی قهرمانی قاره کهن در کره‌جنوبی، در شرایطی که تیم مردان در حسرت کسب مدال طلا ماند، شاگردان مینو مداح یک‌تنه جور آن‌ها را کشیدند و با هت‌تریک زرین خود گل کاشتند.
شیوا نوروزی

درخشش تیم‌ملی تکواندوی بانوان ایران با کسب عنوان قهرمانی آسیا تکمیل شد. در پایان بیست و پنجمین دوره رقابت‌های تکواندوی قهرمانی قاره کهن در کره‌جنوبی، در شرایطی که تیم مردان در حسرت کسب مدال طلا ماند، شاگردان مینو مداح یک‌تنه جور آن‌ها را کشیدند و با هت‌تریک زرین خود گل کاشتند.
بعد از روی کار آمدن هادی ساعی و پایان یافتن ریاست طولانی‌مدت پولادگر بر فدراسیون، تکواندوی کشورمان دستخوش تغییرات اساسی شد، از مدیران فدراسیون گرفته تا کادرفنی تیم‌های ملی. بازگرداندن این رشته مدال‌آور به جایگاه واقعی گذشته خود کار آسانی نیست. ضمن اینکه با درخشش بانوان تکواندو بار دیگر ثابت شد تکواندوی ایران قائم به شخص نیست و استعداد‌های ناب زیادی دارد که جای خارج نشین‌ها را به شایستگی پر می‌کنند.

درخشش دختران هوگوپوش در حالی رخ داد که دو ماه پیش هدایت تیم بزرگسالان به مینو مداح و دستیارانش ندا زارع و مهروز ساعی سپرده شد. پیش از این مهرو کمرانی، شش سال سکاندار تیم بانوان بود و انتظار می‌رفت با بازگشت مداح، تکواندوکاران تیم‌ملی متحول شوند. در قهرمانی آسیا، سه اتفاق بزرگ برای تیم بانوان رقم خورد؛ کسب سه مدال طلا در یک دوره، صعود پنج بانوی ملی‌پوش به فینال برای اولین‌بار و کسب مقام قهرمانی و پیشی گرفتن از چین و کره‌جنوبی. سه طلا، دو نقره و یک برنز تیم بانوان، خون تازه‌ای در رگ‌های تکواندو جاری کرد. چراغ اول را برای ایران ناهید کیانی روشن کرد. نماینده وزن ۵۳‌- در همان روز نخست مسابقات بخش کیورگی روی سکوی قهرمانی رفت و به هم‌تیمی‌هایش برای تکرار این موفقیت روحیه داد. زهرا پوراسماعیل نیز در وزن ۷۳- با شکست حریف قدرتمند ازبک، دومین طلا را برای ایران به دست آورد. اکرم خدابنده هم در سنگین‌وزن با عبور از حریف چینی، هت‌تریکی به یادماندنی به نام تیم بانوان ثبت کرد. دو نقره نسترن، ولی زاده و مبینا نعمت‌زاده ارزش زیادی داشت و زهرا شیدایی نیز با کسب مدال برنز دست خالی نماند.
عملکرد ضعیف تیم مردان، حاکی از آن است که فعلاً نمی‌توان انتظار معجزه از بیژن مقانلو و دستیارانش داشت. شش هوگوپوش این تیم به چانچئون اعزام شده بودند، اما از بین آن‌ها چهار نفر روی سکو رفتند و متأسفانه هیچ کدام از مدال‌هایی که آن‌ها گرفتند طلا نبود! میرهاشم حسینی، مهدی حاج‌موسایی و علی نادعلیان، سه مرد نقره‌ای ما بودند و دانیال بزرگی نیز مدال برنز را به گردن آویخت. حسینی به حریفی از ازبکستان باخت و دستش به طلا نرسید. حاج‌موسایی مقابل فینالیست کره‌ای کم آورد و نادعلیان هم نتیجه را به یک چینی واگذار کرد. فرزان عاشورزاده و امیرمحمد بخشی هم حتی به مدال نزدیک نشدند.
در بخش پومسه نیز هشت مدال برای کاروان ایران در آسیا به ارمغان آمد؛ یک طلا، شش نقره و یک برنز حاصل تلاش ۱۴ پومسه‌رو مرد و زن کشورمان در کره‌جنوبی بود.

جدا از بحث نتایج کسب شده و جایگاهی که ایران در آسیا به دست آورد باید حواسمان باشد که دیگر فقط کره‌جنوبی حریف ما نیست. در شرایطی که تکواندوی کشورمان در چند سال گذشته اسیر برخی حواشی مدیریتی بود، رقبا برنامه‌های خود را به خوبی پیش بردند و باید بپذیریم از ما سبقت گرفته‌اند. اگر تا قبل از این تنها نگران رویارویی با کره‌ای‌ها بودیم از این پس باید نگران مصاف با رقبایی از چین، اردن، ازبکستان و سایر کشور‌ها نیز باشیم. نباید در باد نتایج درخشان گذشته بخوابیم و باید قبول کنیم با روز‌های اوج فاصله بسیار زیادی داریم. از یک‌سو باید برای بازگرداندن روحیه و انگیزه به تیم مردان تلاش کرد و از سوی دیگر باید از تیم بانوان و پتانسیل‌های این بخش حمایت کامل داشت.

مهروز ساعی قدرت گرفتن حریفان در آسیا را زنگ هشداری برای تیم‌ملی عنوان کرد. مربی تیم‌ملی بانوان در گفتگو با فارس ضمن اشاره به این مسئله گفت: «سطح فنی مسابقات بسیار بالا بود. شرایط کسب مدال در آسیا واقعاً متفاوت شده و ما شاهدیم در بخش دختران، چین و اردن در فینال سنگین‌وزن چطور کره را حذف کردند. کره‌ای‌ها به خاطر میزبانی که داشتند بهترین تیم خود را ارنج کرده بودند که قهرمان این مسابقات شوند، اما شرایط به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد. این نشان می‌دهد که قدرت در آسیا بین همه کشور‌ها تقسیم شده است. کره‌ای‌ها در بخش بانوان قهرمانی را از دست دادند و ما شاهد بودیم که چطور مدال بین کشور‌ها تقسیم شده است. دیگر مثل گذشته نیست که بگوییم فقط یک یا دو کشور در این رشته همیشه پرقدرت ظاهر می‌شوند. حالا همه کشور‌ها در تکواندو پیشرفت کرده‌اند.»
مربی تیم‌ملی با ابراز رضایت از عملکرد بانوان، به اهمیت حضور در بازی‌های کشور‌های اسلامی اشاره داشت: از عملکرد بچه‌ها در این دور از مسابقات واقعاً راضی هستیم. باید به این موضوع اشاره کنیم که ۵۰ درصد ترکیب تیم ما جوان هستند. زمانی که برای آماده‌سازی بچه‌ها جهت اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا داشتیم، خیلی فرصت کمی بود. ما دو ماه ملی‌پوشان را در اختیار داشتیم، اما برنامه‌ریزی دقیق باعث شد بچه‌ها پله‌پله به سطح بالایی از آمادگی برسند.
در پایان این رقابت‌ها، بیژن مقانلو به عنوان بهترین مربی این قاره و ناهید کیانی و اکرم خدابنده به عنوان فنی‌ترین تکواندوکاران آسیا معرفی شدند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار