کد خبر: 1094719
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
یک منبع موثق در وزارت ورزش تاکید کرد که بودجه ویژه مجلس به ورزش از محل بودجه مازاد نبوده و وزارت ورزش علاوه بر بودجه خانه ملت برای کشتی، ۱۰ میلیارد تومان دیگر در نظر گرفته است.

اظهارات تند و ادبیات نسنجیده علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی در مجمع عمومی سالیانه این فدراسیون و ترک جلسه از سوی سیدمحمد پولادگر معاون توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در اعتراض به این بی‌حرمتی‌ها، مجمع کشتی را بی‌نتیجه گذاشت.

حال سوال اصلی و منشا تمام اختلاف نظرهای پیش‌آمده بین دبیر و پولادگر، همچنان به قوت خود باقی است و هنوز پاسخ شفاف و صریحی به ابهامات و سوالات داده نشده است. آیا بودجه ویژه‌ای که مجلس برای ۲۸ فدراسیون ورزشی در سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته، از بودجه مازاد خانه ملت است یا در ردیف همان بودجه قهرمانی است که هر ساله به وزارت ورزش تعلق می‌گیرد؟

رئیس فدراسیون کشتی مدعی است بودجه ۷۰ میلیارد تومانی مجلس ربطی به بودجه قهرمانی ندارد و پولادگر شخصا و بدون اطلاع سیدحمید سجادی وزیر ورزش تصمیم گرفته بودجه قهرمانی کشتی در سال ۱۴۰۱ را صفر کند؛ این در حالی است که معاون وزیر ورزش ادعای دیگری دارد.

پولادگر در مجمع عمومی فدراسیون کشتی بارها تاکید کرد که بودجه کشتی را صفر نکرده و بعد از ترک مجمع دبیر را «استاد لابی‌گری» خواند. در سوی مقابل رئیس فدراسیون کشتی نیز هر بار از معاون وزیر درخواست کرد منظورش از بودجه را شفاف اعلام کند؛ «بودجه قهرمانی یا بودجه مازاد مجلس؟»

این نزاع ناپسند در خانواده ورزش درحالی شکل گرفته که به نظر می‌رسد ورود بهارستان‌نشینان به شیوه تقسیم بودجه در فدراسیون‌ها که با قصد و نیت کمک به ورزش کشور صورت گرفته ضروری است، چرا که این ابهام جامعه ورزش را به جان هم انداخته است.

این اختلافات تا جایی پیش رفته است که گفته می‌شود تعدادی از روسای فدراسیون‌ها در نامه‌ای به رئیس مجلس در خصوص اعتبارات اختصاصی به رشته‌های مختلف، معترض شده‌اند.

حتی شنیده می‌شود محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال که نام فدراسیونش با بودجه ۵ میلیارد تومانی در لیست بودجه مازاد مجلس قرار دارد نیز از جمله امضاکنندگان نامه اعتراضی به خانه ملت است.

داورزنی صراحتا اعلام کرده که مجلس نمی‌تواند بودجه را تقسیم کند. او سپس بودجه ۷۰ میلیاردی مجلس به کشتی را در کنار بودجه ۵ میلیارد تومانی تعلق گرفته به والیبال قرار داد و تاکید کرد که اگر مجلس تقسیم‌کننده بودجه بین فدراسیون‌های ورزشی باشد، آنگاه خودش هم باید پاسخگوی شیوه هزینه‌کرد پول‌ها باشد.

در چنین شرایطی یک منبع موثق در وزارت ورزش با اشاره به این که تصمیم مجلس برای اختصاص بودجه ویژه به ۲۸ فدراسیون ورزشی، تصمیمی کاملا اشتباه بوده، در گفت‌وگو با ایرنا تاکید کرد که «بودجه ویژه مجلس از محل بودجه مازاد نبوده است. ضمن این‌که وزارت ورزش هم بودجه قهرمانی فدراسیون کشتی را صفر نکرده و علاوه بر بودجه ۷۰ میلیاردی مجلس، مبلغ ۱۰ میلیارد تومان نیز در تفاهم‌نامه برای کشتی در نظر گرفته است.» این همان تفاهم‌نامه‌ای است که علیرضا دبیر از امضای آن خودداری کرده است.

صرف‌نظر از ماهیت بودجه حاشیه‌ساز مجلس به ورزش، آن‌چه در این بین مغفول مانده، این است که کشتی به عنوان فدراسیونی که باید مروج روح پهلوانی در ورزش باشد و نماد اخلاق و منش پهلوانی‌اش بزرگ‌مردی همچون غلامرضا تختی با نام و آوازه جهانی است، حالا به فدراسیونی برای قربانی کردن روح اخلاق تبدیل شده است.

به طور حتم ادامه چنین رفتارهایی نقطه سیاهی در تاریخ پرافتخار کشتی ایران خواهد بود. کشتی علاوه بر اینکه بخشی از تاریخ این مرز و بوم است، خود یک سبک و شیوه زندگی از لحاظ ادب، معرفت و اخلاق برای جامعه ایرانی قلمداد می‌شود که سردمداران آن بزرگمردانی همچون پوریای ولی و جهان پهلوان غلامرضا تختی بودند.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار