کد خبر: 1094693
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶
مسئول سازمان بسیج کارگران:
مسئول سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور با بیان اینکه رفع مشکلات کارگران و کارخانجات را از اولویت‌های خود می‌داند، گفت: ما نگاهمان به کار تنها نگاه صرف به تولید نیست و به دنبال اسلامی کردن محیط تولید هستیم.
 
 
سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور به عنوان بازوی سازمان بسیج مستضعفین در بخش کارگری – کارفرمایی کشور با جامعه هدف کارخانجات، معادن و شهرک‌های صنعتی، متولی اجرای ماموریت‌هایی است که منجر به ارتقاء سطح مادی و معنوی جامعه صنعت و تولید می‌شود.

رسالت این سازمان کمک به دولت در راستای اسلامی نمودن محیط‌های کار و صنعت کشور است و اهدافی مانند نهادینه کردن فرهنگ کار مولد و موثر، کمک به ایجاد خودباوری و خود اتکایی در عرصه تولید و صنعت، کمک به اصلاح الگوی مصرف، تقویت فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی و ترویج اخلاق اسلامی کار و نظایر آن را در دستور کار دارد. از این رو و با توجه به اهمیت حوزه عملکردی این سازمان در گفتگو با دکتر حمیدرضا الله بداشتی مسئول سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور اقدامات، برنامه‌ها و اهداف این سازمان را مورد بررسی قرار دادیم که متن این گفتگو به شرح زیر است:

مأموریت‌های بسیج کارگران و کارخانجات چیست؟

بسیج کارگران و کارخانجات ماموریت‌هایی را برای خود تعریف کرده که از آن جمله می‌توان به مدیریت جذب و حفظ و انسجام بسیج کارگران و کارخانجات اشاره کرد.

سیاست‌های ما در حوزه کار و تولید پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی، مبارزه با فساد و تبعیض و هدایت و مهارت آموزی برای ارتقا سطح مهارت‌های دفاعی برای مقابله با تهدیدات است.

همچنین حضور مؤثر در فضای مجازی و اطلاع رسانی از دستاورد‌های جمهوری اسلامی موضوعی است که ما دنبال می‌کنیم، زیرا موجب امیدآفرینی می‌شود. همچنین تلاش داریم روحیه بسیجی و انقلابی گری را در جامعه هدف ما که جامعه‌ای ۴۵ میلیون نفری است گسترش دهیم.

از جمله وظایفی که برای خودمان تعریف کرده‌ایم تمرکز بر جذب نیرو است تا از این طریق بتوانیم خلاقیت، امید، شایسته سالاری و پرهیز از تن پروری را گسترش دهیم. ما برای هر مأموریت وظیفه‌ای تعریف کرده‌ایم تا از این طریق به اهداف عالی خودمان برسیم. رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال ۱۴۰۱ راهبردی را در حوزه تولید، دانش بنیان و کارآفرینی تعیین فرمودند که نشان دهنده راهکار عملکرد ما در جنگ اقتصادی و ادامه دادن به مسیر اقتصاد مقاومتی است.

هر سه گزینه شعار سال به مسئولیت‌ها و فعالیت‌های بسیج کارگری و کارخانجات مربوط است و ما هر سه حوزه را در دامنه مسئولیت و فعالیت کاری خود داریم. ما معتقدیم که این سه مؤلفه اساسی در کنار هم می‌تواند موجب تحول شود. البته مدیریت جهادی و ولایتمداری موجب می‌شود تا بتوان از ظرفیت‌های مردم استفاده کرد و این سه مقوله را کنار هم گذاشت و با استفاده از ظرفیت‌ها، کار را پیش برد.

بسیج کارگری و کارخانجات برای پیشبرد اهداف خود چه مسائلی را مد نظر قرار می‌دهند.

بسیج کارگری و کارخانجات اوامر فرمانده معظم کل قوا را سرلوحه کار خود قرار داده تا بتواند مأموریت‌های خود را پیش ببرد. اگر بخواهیم یک کار جهادی انجام بدهیم در ابتدا باید سیاست‌ها و راهبردی سازمان خودمان را تعریف و برنامه‌های خودمان را مدیریت کنیم. اگر کارخانه را به یک محیط درونی و یک محیط بیرونی تقسیم کنیم محیط داخلی آن می‌شود کار و کارگر و محیط خارجی می‌شود هر آن چیزی که سربار محیط کار می‌شود و به عنوان یک متغیر بیرونی بر کار، اثر خودش را خواهد گذاشت. به همین دلیل اصلی‌ترین مأموریت سازمان ما، اسلامی کردن محیط کار است و معتقدیم تا یک محیط سالم نداشته باشیم نمی‌توانیم ادعا کنیم مأموریت خود را به خوبی انجام داده‌ایم.

مهمترین اهداف سازمان بسیج کارگری و کارخانجات از نظر شما چیست؟

اهداف ما در درون کار عبارت است از: تولید کالای با کیفیت یعنی کالایی که قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی داشته باشد تا بتوانند از این طریق اقتصاد مقاومتی را تحقق بخشند. توانمندی‌های صنعتی و تولیدی یکی دیگر از اهداف ما است و ما باید بتوانیم ذائقه مردم به محصولات داخلی را تغییر دهیم و تولیداتی در سطح مردم ایران تولید کنیم.

برنامه بسیج کارگران و کارخانجات برای تحقق سند ۱۰ ساله اعتلای بسیج چیست؟

سند اعتلای بسیج نقشه راه ما است و مأموریت هر قشر در این سند و در قالب برنامه‌های یکساله و دو دوره ۵ ساله تعریف شده است. یعنی ما یک راهبرد بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت برای برنامه‌های خود مشخص کرده‌ایم. در این سند سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور برنامه‌های عملیاتی و راهبردی خود را تعریف کرده و تمام تلاش ما این است که رونق تولید ایجاد کنیم و از خروج ارز جلوگیری کرده و کمک کنیم واحد‌های تولیدی ما محیط امنی برای کارگران باشند.

بر همین اساس طرح‌های شهید برونسی و شهید کریمی طراحی شده تا بتوانیم از این طریق اهداف خود را تحقق بخشیم. برای تحقق دولت اسلامی، تربیت دینی، بصیرتی، سازندگی، اقتصادی و فرهنگی برنامه داریم.

ایجاد توسعه و تقویت خلاقیت را با هیئت‌های اندیشه ورز که در سطح نواحی و حوزه‌های بسیج کارگران و کارخانجات وجود دارد پیگیری می‌کنیم و این هسته‌ها به دنبال این هستند که مشکلات کارگران را حل کنند.

آیا حلقه‌های صالحین در سطح بسیج کارگران و کارخانجات نیز برگزار می‌شود؟ چه برنامه‌هایی در این خصوص دارید؟

ما نگاهمان به کار تنها نگاه صرف به تولید نیست و به دنبال اسلامی کردن محیط تولید هستیم که یکی از رویکرد‌های اصلی ما است و با یک نگاه متفاوت حلقه‌های صالحین با محوریت موضوعات کارگر و کارخانجات را در دستور کار قرار داده‌ایم تا بتوانیم مسائل اجتماعی، ازدواج، مشکلات اجتماعی مانند اعتیاد و … را برطرف کنیم.

کمک به اقتصاد مقاومتی مردم پایه با ایجاد اشتغال و جذب نیروی کار را در دستور کار داریم و با همکاری و بسیج علمی به دنبال پیوند دانش و صنعت هستیم؛ زیرا خلاءیی در این حوزه وجود دارد که ما آن را شناسایی و حل مسائل در حوزه علمی کردن تولید را در دستور کار داریم تا بتوانیم از این طریق مشکلات صنعت را با همکاری دانشگاه حل کنیم.

مقام معظم رهبری، بسیج را پاره تن مردم می‌داند که هر جایی لازم باشد حضور پیدا می‌کند. به عنوان مثال یک زمان در دفاع مقدس نیاز بود که حضور یافتند و یا در عرصه دفاع از حرم و یا در کمک به مردم در بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و حوادث جاده و بحث مقابله با گسترش ویروس کرونا که بسیجیان حضور داشتند و بسیج جامعه کارگران و کارخانجات نیز در همین راستا دوشادوش دیگر اقشار به مردم خدمت و جانفشانی کردند.

یکی از راهبردی‌های اصلی ما خنثی سازی توطئه‌های دشمن و امیدآفرینی در جامعه است که در راستای جهاد تبیین، با برگزاری اردو‌های امیدآفرینی برای رفع مشکلات قدم بر می‌داریم. بسیج کارگران و کارخانجات یک گروه تخصصی است که در راستای رفع مشکلات جامعه هدف خود قدم بر می‌دارد و رفع مشکلات کارگران و کارخانجات را از اولویت های خود می داند.

سازمان بسیج کارگران و کارخانجات تنها رده تخصصی بسیج است که در کارخانجات حضور دارد و تمام همت آن این است که چرخ‌های تولید بهتر بچرخد و محیط امنی برای کارگران ایجاد شود.

طرح‌ها و برنامه‌های شما برای پیشبرد اهداف سازمان چیست؟

در جلسات هیئت اندیشه ورز یک بانک نظام مسائل ایجاد شده که به ما کمک می‌کند مشکلات را استخراج و با برنامه آن‌ها را برطرف کنیم. بسیج به دنبال آن است که با استفاده از ظرفیت‌هایی که دارد اعتلای فرهنگ کار را در محیط کار رقم بزند چرا که کار و کارگر اهمیت ویژه‌ای در اسلام و در بیان حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری دارا است.

این دیدگاه به وضوح در کلام پیامبر اکرم (ص) دیده می‌شود و ایشان می‌فرمایند که من بوسه بر دست کارگر می‌زنم. مقام معظم رهبری هم در راستای همین فرهنگ همواره بر توجه به کارگر و مسائل آن تاکید دارند و تأمین امنیت شغلی کارگران را مورد تاکید قرار می‌دهند تا کارگران نگران معیشت خود نباشند. رهبر معظم انقلاب همواره بر حمایت از کار و کارگر تاکید داشته و بر مسئولان تاکید می‌کنند که به فکر معیشت و امورات زندگی آن‌ها باشید تا معیشت و مشکلات زندگی بر کار کارگران اثر نگذارد.

مشکلات کارگران و کارفرمایان را کاهش می دهیم/ به دنبال اسلامی کردن محیط تولید هستیم
برنامه‌های سازمان بسیج کارگری و کارخانجات برای بانوان شاغل چیست؟

ایجاد محیط آرام و امن و اسلامی کردن محیط همواره مورد تاکید ما است. در همین حوزه برنامه ریزی‌هایی داشتیم تا عفاف و حجاب و ایجاد محیط امن را دنبال کنیم تا بانوان گرامی بتوانند کار خود را در شرایط بهتری دنبال کنند.

چه برنامه‌هایی برای رفع مشکلات کارگران و کارخانجات در دستور کار دارید؟

تمام تلاش ما این است که مشکلات کارگران را کاهش دهیم. همچنین به دنبال کاهش مشکلات کارفرمایان هستیم و در جلسات متعدد با نهاد‌ها و سازمان‌ها به دنبال برطرف کردن موانع پیش روی کارفرمایان هستیم تا مشکلاتی مانند بازاریابی، فروش، بیمه، مالیات و … را با همکاری کاهش دهیم.

هر کسی که دل در گرو نظام اسلامی داشته باشد و همت خود را برای حل مسائل و مشکلات کشور بکار بگیرد بسیجی است.

آیا برنامه سازمان بسیج کارگری محدود به کارگران و کارخانجات می‌شود؟

خیر. هدف ما تمام ملت شریف ایران است و ادبیات بسیج، همه مردم است. زیرا بسیج بدون مردم معنا ندارد و اگر مشکلی را از یک کارخانه برطرف می‌کنیم با هدف کمک به کل جامعه است. از طرف دیگر وقتی نام بسیج می‌آید یاد حماسه‌های بسیجیان در عرصه‌های مختلف از جمله سیل و زلزله و دفاع مقدس می‌افتیم. بسیجیان در سرما و گرما کنار مردم ماندند و ساحل آرامش مردم شدند.

تمام همت ما این است که کالایی در شأن مردم تولید شود و بهره وری و تولید را رونق بدهیم. برخی دولتمردان به جای تکیه بر مردم تکیه به غرب کرده‌اند و چشم و امید به آن‌ها داشتند و از این طریق وقت خود و مردم را تلف کردند و به جای توجه به مردم و ظرفیت‌های موجود در کشور به دشمنان توجه داشتند و دیدیم در آخر که آن‌ها چقدر بدعهد و نامرد هستند. اگر به مشکلات مردم توجه کنیم قطعاً در حوزه‌های مختلف دست برتر را خواهیم داشت.

چگونه است که ما در صنعت هوایی، موشکی، فضایی و دفاعی به پیشرفت‌های چشمگیری رسیده‌ایم، اما در صنعت خودروسازی خیر؟ ما اگر به واحد‌های تولیدی توجه کنیم و اعتقاد و اعتماد به جوانان داشته باشیم قطعاً به موفقیت می‌رسیم. مقام معظم رهبری نیز همواره توجه به جوانان، امیدآفرینی و اقتصادی مقاومتی را به عنوان یک اولویت تعریف می‌کند.

سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور تمام تلاشش این است که با ایجاد اتحاد و همکاری بین دستگاه‌ها و استفاده از ظرفیت جوانان، مسائل موجود را احصا و با استفاده از اندیشه‌های نو مشکلات کشور را برطرف کند، زیرا معتقدیم خود می‌توانیم مشکلات کشور را حل کنیم و به مسائل خودمان غلبه کنیم. اگر در گام دوم انقلاب اسلامی از ظرفیت‌های موجود در کشور و جوانان انقلابی استفاده کنیم مشکلات برطرف شدنی و قابل حل است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار