کد خبر: 1094590
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
حسین فصیحی

مصرف مواد مخدر و پیامد‌های ناشی از آن هزینه‌های بسیاری را به کشور تحمیل می‌کند. هزینه‌هایی که اگر صرف پیشگیری از گرایش به مصرف افیون یا بازنگری اساسی در شیوه‌های برخورد با آن شود، می‌تواند تا حدود زیادی از آلوده شدن جمعیت کشور به مواد مخدر جلوگیری کند.
آخرین سرشماری رسمی درباره آمار مصرف‌کنندگان مواد مخدر، سال ۹۵ انجام شده است که آمار معتادان حدود ۳ میلیون نفر اعلام شد.
در حالی که مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر معترفند شمار افراد مبتلا از آمار رسمی بیشتر است. بخش عمده‌ای از این مصرف‌کنندگان، معتادان متجاهر هستند که جولان آن‌ها در شهر‌ها منجر به بروز آسیب‌های بسیاری شده است. در آمار رسمی، شمار این افراد بیش از ۶۵ هزار نفر اعلام شده که فراوانی آن در تهران حدود ۲۲ هزار نفر و بقیه آمار مربوط به کلان‌شهر‌های دیگر است. براساس آمار رسمی، در کشور ۱۶ اردوگاه نگهداری و درمان این دسته از معتادان در حال فعالیت هستند. در تهران حدود ۱۶ هزار نفر از این افراد ساماندهی و در اردوگاه‌ها نگهداری می‌شوند. نگهداری از این افراد هم از سوی سازمان زندان ها، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و سازمان بهزیستی در حال انجام است. با این وجود عمده‌ترین مشکل در حوزه درمان مصرف‌کنندگان این است که بیش از ۸۰ درصد از معتادان درمان شده دوباره به چرخه مصرف اعتیاد برمی‌گردند.
۹۰ درصد مخدر‌های مصرف شده در کشور هم سنتی است. این آمار می‌گوید، حدود ۸۰ درصد کشفیات «تریاک»، ۱۰ درصد «حشیش» و «گُل» و حدود ۲ درصد «هروئین» و ۲ درصد هم «شیشه» است. درباره چرایی گرایش به مصرف مواد مخدر موضوعات بسیاری مطرح است. از جمله عمده‌ترین دلیل گرایش به مواد مخدر نداشتن توانایی «نه» گفتن به دوستان و پیشنهاددهندگان است. بیش از ۳۰ درصد مصرف‌کنندگان هم اعلام کرده‌اند تصور نمی‌کردند با یک یا دو بار مصرف گرفتار اعتیاد شوند. دانش‌آموزان و دانشجویان از جمله جمعیتی هستند که توان «نه» گفتن ندارند. براساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال حاضر میانگین اعتیاد در جمعیت دانش‌آموزی ۲ و یک‌دهم درصد است و در جمعیت دانشجویی حدود ۴ درصد است. ستاد مبازه با مواد مخدر میانگین سن مصرف‌کنندگان را حدود ۲۴ سال اعلام کرده است. مفهوم سن اعتیاد هم میانگین مجموع معتادان در نظر گرفته می‌شود، چرا که ممکن است افرادی در سن پایین‌تر مصرف مواد را شروع کرده باشند. براساس آماری که سازمان زندان‌های کشور اعلام کرده، ۴۴ درصد از محکومان به‌طور مستقیم و ۲۶ درصد هم به صورت غیرمستقیم به دلیل جرائم مواد مخدر بازداشت هستند، یعنی ۷۰ درصد آمار زندانیان کشور مربوط به جرائم مواد مخدر است.
رویکردی که مقابل مصرف مواد مخدر در پیش گرفته شده، رویکردی مقابله‌ای بوده، به طوری که تاکنون ۳ هزار و ۸۰۰ مأمور پلیس در جریان درگیری با سوداگران مرگ به شهادت رسیده‌اند و بیش از ۱۲ هزار نفر هم دچار معلولیت شده‌اند. با وجود اینکه تلاش‌های بسیاری در زمینه مبارزه با مصرف مواد مخدر صورت گرفته، گرایش به افیون عمده‌ترین نگرانی اجتماعی است، به طوری که زمان دسترسی به مواد مخدر در حال حاضر به کمتر از هفت دقیقه رسیده است. کمتر شدن زمان دسترسی به مواد مخدر را می‌توان به منزله بی‌ثمر بودن رویکرد‌هایی تلقی کرد که در گرایش به مواد مخدر وجود دارد. رویکرد قانونی کردن مواد مخدر، یکی از رویه‌هایی است که بسیاری از کشور‌ها نسبت به آن اقبال نشان داده‌اند. مهم‌ترین دستاورد این رویکرد از بین رفتن قاچاق مواد مخدر است. زمانی که موضوع قاچاق از بین برود، مبارزه‌ای هم برای آن در جریان نخواهد بود، از همین‌رو جان مأموران در مبارزه با آن هم به خطر نخواهد افتاد. یکی از عمده‌ترین آسیب‌هایی که اکنون متوجه مبتلایان است، ناخالص بودن مخدر‌هایی است که به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. از این‌رو با قانونی شدن آن، امکان آسیب‌های جسمانی که متوجه مصرف‌کنندگان خواهد شد به طور محسوس کاهش خواهد یافت. در حال حاضر با وجود اینکه دستگاه‌های زیادی در جریان مبارزه با مواد مخدر فعال هستند، اقبال به مصرف مواد مخدر مایه نگرانی است و اگر در شیوه‌های موجود بازنگری اساسی صورت نگیرد بر دامنه نگرانی‌ها افزوده خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار