کد خبر: 1094439
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
در پی جایگزینی نمایندگان منتخب دوم به جای جریان صدر در پارلمان عراق، ائتلاف شیعیان اکثریت را به دست آورد تا مسیر انتخاب نخست‌وزیر و خروج از بحران سیاسی هموارتر شود. در پی این اقدام، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق هم فرصت را مغتنم شمرده و قرار است امروز برای رایزنی با مقامات ایرانی به تهران سفر کند. همزمان دولت عراق هم تمام بدهی‌های گازی خود را به ایران پرداخت کرده است.

در پی جایگزینی نمایندگان منتخب دوم به جای جریان صدر در پارلمان عراق، ائتلاف شیعیان اکثریت را به دست آورد تا مسیر انتخاب نخست‌وزیر و خروج از بحران سیاسی هموارتر شود. در پی این اقدام، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق هم فرصت را مغتنم شمرده و قرار است امروز برای رایزنی با مقامات ایرانی به تهران سفر کند. همزمان دولت عراق هم تمام بدهی‌های گازی خود را به ایران پرداخت کرده است.

به گزارش «جوان» درحالی که پس از خروج نمایندگان جریان صدر از پارلمان عراق، بسیاری از بروز بحران‌های جدید نگران بودند، نمایندگان جدید در پارلمان این کشور جایگزین صدری‌ها شدند و نگرانی‌ها از این بابت رفع شد. در پارلمان عراق روز پنج شنبه قانونگذاران جدید سوگند خوردند و جایگزین ۷۳ قانونگذاری شدند که به دستور مقتدی صدر استعفا داده بودند. به این ترتیب تعداد نمایندگان ائتلاف شیعیان اکثریت پارلمانی را کسب کرد و به گفته برخی منابع تعداد کرسی‌های ائتلاف شیعیان به ۱۱۳ کرسی رسیده است، حتی برخی این عدد را بین ۱۲۲ تا ۱۳۰ کرسی اعلام کرده‌اند. با این وجود، شیعیان با کسب اکثریت در پارلمان راه دشواری برای انتخاب نخست‌وزیر جدید نخواهند داشت.
با تغییر ترکیب نمایندگان پارلمان و دست بالای شیعیان، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور هم فرصت مناسبی پیدا کرده تا به ایران سفر کند. یک منبع آگاه در گفت‌وگوی اختصاصی با «میدل‌ایست‌نیوز» خبر داد که مصطفی الکاظمی روز یک شنبه وارد تهران خواهد شد. جزئیاتی از مدت سفر الکاظمی و دستور کار این سفر اعلام نشده است. این سفر درحالی انجام می‌شود که به‌زودی نمایندگان عراقی جلسات انتخاب نخست‌وزیر جدید را شروع خواهند کرد و الکاظمی نیز برای ماندن در مسند قدرت تلاش می‌کند نظر مساعد جریان‌های سیاسی عراق را به خود جلب کند. هرچند طی دو سال گذشته اختلافاتی بین جریان‌های شیعی و الکاظمی وجود داشت، اما از آنجا که اکنون ائتلاف شیعیان اکثریت پارلمان را از آن خود کرده است، دنبال رفع کدورت‌ها است. هفته گذشته نیز الکاظمی برای اولین بار در نشست ائتلاف شیعیان حضور پیدا کرد که نشان می‌دهد افزایش وزن سیاسی شیعیان در تحرکات اخیر او بی‌تأثیر نبوده است. از آنجا که جریان‌های شیعه در پارلمان روابط خوبی با ایران دارند و همه وابسته به محور مقاومت هستند، سفر الکاظمی به تهران و دیدار با مقامات ارشد ایرانی هم برای جلب نظر مساعد شیعیان است. علاوه بر مسائل سیاسی، موارد دیگری هم در سفر الکاظمی به تهران تأثیرگذار بوده است. سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرد که این کشور تمام بدهی‌های گازی خود را به ایران پرداخت کرده است. به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق روز شنبه در اظهاراتی گفت: «عراق تمام مبلغ بدهی‌های معوقه را به ایران پرداخت کرد و به طرف ایرانی اعلام کردیم که ما روزانه به ۵۰ الی ۵۵ میلیون متر مکعب گاز نیاز داریم، اما میزان رسیده به ما اکنون ۴۰ میلیون مترمکعب است و به محض اینکه واردات گاز افزایش یابد وارد مدار نیروگاه‌های تولید برق خواهد شد و تولید ما بالا خواهد رفت.» سخنگوی برق عراق خاطرنشان کرد: «اگر ایران روزانه بالاتر از ۵۰ میلیون متر مکعب گاز به ما بدهد تولید ما روزانه به ۲۴ هزار مگاوات خواهد رسید و ما منتظر این امر هستیم، ما تماس‌های مداومی با وزارت انرژی ایران در این زمینه داریم.» این درحالی است که عدم پرداخت بدهی‌های ایران در سال‌های اخیر به چالشی بین ایران و عراق تبدیل شده بود و با پرداخت کامل این بدهی‌ها، الکاظمی با خیال راحت به تهران سفر می‌کند.
ابتکار خروج از بحران سیاسی
در حالی که نمایندگان صدر از پارلمان خارج شده‌اند، رهبران سایر احزاب سیاسی ابتکار‌هایی را برای خروج از انسداد سیاسی پیشنهاد داده‌اند. به گزارش شفق‌نیوز، «ائتلاف نیرو‌های دولت ملی» به ریاست عمار حکیم، رئیس جنبش حکمت و حیدر العبادی، نخست‌وزیر سابق عراق و رئیس ائتلاف «نصر»، از ابتکار سیاسی جدید برای خروج عراق از بحران سیاسی فعلی خبر دادند. این ابتکار مبتنی بر شکل‌گیری یک مرحله انتقالی جدید است که با انتخابات به پایان می‌رسد. در بیانیه صادره از این ائتلاف تأکید شد که بحران سیاسی عراق همچنان ادامه دارد و همه نیرو‌های سیاسی باید در این زمینه فعال باشند تا بتوان از این بحران خارج شد. ائتلاف نیرو‌های دولتی ملی در این بیانیه درباره این ابتکار آورده است که واقعیت امروز عراق بسیار پیچیده و خطرناک است و بازیگران زیادی در آن دخیل هستند. هر شکست جدیدی منجر به سناریو‌های غیرمتعارف خواهد شد که امنیت عراق را به خطر می‌اندازد، به همین خاطر باید در این زمینه کاملاً جدی و فعالانه حضور داشت. این ائتلاف افزود: هرگونه شکل‌گیری دولت تنها بر پایه منافع شخصی و جناحی اشتباه است و می‌بایست در روند شکل‌گیری دولت علاوه بر مصالح سیاسی، تمامی واکنش‌ها و نیرو‌های تأثیرگذار ملاک گرفته شوند تا با تکیه بر حمایت جمعی و با کمترین ضرر بتوان به نتیجه‌ای مورد قبول همه رسید. از سوی دیگر، قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش «عصائب اهل‌الحق» هم جمعه شب در دیدار با جمعی از نخبگان و تحلیلگران عراق خواستار توافق بر سر برگزاری مجدد انتخابات در این کشور شد. بنابر گزارش پایگاه خبری المعلومه، دبیرکل جنبش عصائب اهل‌الحق در واکنش به استعفای اعضای جریان صدر اظهار داشت: «مشکل اکنون عمیق‌تر و پیچیده‌تر شده است و نمی‌توان دولتی در وضعیت آرام تشکیل داد که بتواند موفق باشد.» قیس الخزعلی اضافه کرد: «روند عادی، توافق سیاسی بر سر برگزاری مجدد انتخابات پس از اصلاح قانون انتخابات، لغو رأی‌گیری الکترونیکی و اعمال تغییرات مهمی در کمیسیون انتخابات است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار