کد خبر: 1094382
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴
مجلس نمایندگان آمریکا برای نخستین بار طی نزدیک به ۳۰ سال گذشته، قانون نظارت و ساماندهی بکارگیری سلاح گرم در این کشور را تصویب کرد
زهرا چیذری

آزادی‌های امریکایی، شامل سلاح گرم هم می‌شود! به همین خاطر هم افرادی که آزادانه از سلاح‌های گرم استفاده می‌کنند هر از چند گاه حوادث تکان دهنده‌ای را در ایالات متحده امریکا رقم می‌زنند و بسیاری از شهروندان امریکایی از کودکان دبستانی گرفته تا رهگذران خیابان، قربانی این آزادی در حمل و استفاده از سلاح گرم هستند. حالا با افزایش فشار افکار عمومی بابت افزایش حملات مسلحانه در امریکا و افزایش امار کشته‌ها و مصدومان این حملات، مجلس نمایندگان آمریکا برای نخستین بار طی نزدیک به ۳۰ سال گذشته، قانون نظارت و ساماندهی بکارگیری سلاح گرم در این کشور را تصویب کرد. هدف از این قانون که از موافقت دو حزب دمکرات و جمهوریخواه برخوردار است جلوگیری از خشونت‌های ناشی از در اختیار داشتن و بکارگیری سلاح است. این قانون پس از اعتراضات گسترده و تظاهرات ده‌ها هزار نفر از مردم آمریکا برای محدود شدن حمل و استفاده از سلاح گرم اتفاق افتاد. از ۸۵۷ میلیون قبضه سلاح قابل دسترس برای افراد غیر نظامی در جهان، ۳۹۳ میلیون قبضه را در اختیار دارند و روزانه بیش از ۱۱۶ نفر جان خودشان را در حوادث تیراندازی در ایالت‌های مختلف آمریکا از دست می‌دهند.
با وقوع حوادث و مرگ‌هایی که به واسطه استفاده از سلاح گرم در این کشور رخ می‌دهد، موافقان و مخالفان حمل سلاح گرم را در برابر یکیدگر قرار می‌دهد. طبق آمار‌های پایگاه «آرشیو خشونت‌های مسلحانه» در سال جاری میلادی تا به حال ۲۴۰ تیراندازی در آمریکا رخ داده است. در سال ۲۰۲۱ نیز نزدیک به ۷۰۰ مورد تیراندازی گزارش شده‌است. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات کنگره، آمریکایی‌ها صاحب ۴۸ درصد سلاح‌های غیرنظامی موجود در سراسر دنیا هستند. یک سازمان سوئیسی فعال در امور مربوط به مالکیت اسلحه در گزارشی عنوان کرده است در ایالات متحده آمریکا به ازای هر ۱۰۰ آمریکایی ۱۲۰ تفنگ وجود دارد. بر اساس نظرسنجی انجام شده از سوی یک موسسه آمریکایی در سال ۲۰۱۱، حامیان قوانین محدودتر حمل سلاح نگران امنیت خود در کشوری هستند که به ازای هر ۱۰۰ نفر ۸۸ سلاح وجود دارد. از سوی دیگر حمل سلاح گرم امنیت و جان بسیاری از افراد را به خطر انداخته و ایالت‌های امریکا هر از چندگاه شاهد بروز حادثه و مرگ چندین نفر با سلاح گرم هستند. به همین خاطر هم مردم این کشور با راهپیمایی‌های ده‌ها هزار نفری خواستار ضابطه‌مند شدن حمل و استفاده از سلاح گرم شده‌اند.
راهپیمایی برای زندگی!
آمریکایی‌ها از ۸۵۷ میلیون قبضه سلاح قابل دسترس برای افراد غیر نظامی در جهان، ۳۹۳ میلیون قبضه را در اختیار دارند و این مسئله در کنار محرک‌های اجتماعی و اقتصادی باعث شده آمار‌های مربوط به کشتار‌های مسلحانه سال به سال افزایش یابد.
در سال جاری میلادی طبق آمار‌های پایگاه «آرشیو خشونت‌های مسلحانه» تا به حال ۲۴۰ تیراندازی در آمریکا رخ داده است. در سال ۲۰۲۱، نزدیک به ۷۰۰ مورد تیراندازی به وقوع پیوسته است. این در حالی است که در سال ۲۰۲۰ این رقم ۶۱۱ و یک سال قبل‌تر، ۴۱۷ مورد بود. این حجم از خشونت مسلحانه که کودکان و دانش‌آموزان ابتدایی را هم قربانی می‌کند، با اعتراض مردم و درخواست آن‌ها برای تصویب قوانین جدید حمل سلاح همراه شده است.
ده‌ها هزار نفر از مردم آمریکا با برپایی تظاهرات گسترده، خواستار قانونی برای محدود شدن حمل و استفاده از سلاح گرم شدند. این جنبش که «برای زندگی‌مان راهپیمایی می‌کنیم» نام گرفته است توسط بازماندگان قتل عام سال ۲۰۱۸ در دبیرستانی واقع در فلوریدا تأسیس شد. به نوشته ای‌بی‌سی نیوز، برگزارکنندگان تظاهرات‌های سراسر آمریکا می‌گویند این تجمعات مخصوصاً در واشنگتن، پیامی ساده برای سران سیاسی این کشور دارد؛ «انفعال شما، آمریکایی‌ها را به کشتن می‌دهد».
قوانین مربوط به استفاده از سلاح در امریکا
بر اساس داده‌های آرشیو خشونت سلاح (The Gun Violence)، در تیراندازی‌های رخ داده از ابتدای سال میلادی جاری، حدود ۸۵۵۸ تن مجروح شدند که ۹۳۷ نفر خردسال بودند؛ این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. روزانه بیش از ۱۱۶ نفر جان خودشان را در حوادث تیراندازی در ایالت‌های مختلف آمریکا از دست می‌دهند.
«قانون کنترل سلاح» در آمریکا که در سال ۱۹۶۸ به تصویب رسید و مقررات حمل سلاح را در سطح فدرال مدیریت می‌کند، حداقل سن ۱۸ سال را برای داشتن سلاح‌های کوچکی مانند شات گان، کُلت و مانند آن را لازم می‌داند و برای دریافت دیگر انواع سلاح، متقاضی دستکم باید ۲۱ سال سن داشته باشد. کسانی که به دنبال فروش سلاح هستند نیز باید دستکم ۲۱ سال سن داشته باشند. اصلاحیه قانون کنترل سلاح سال ۱۹۶۸ که به قانون پیشگیری از خشونت تسلیحاتی معروف بوده و در سال ۱۹۹۳ ارائه شده، بررسی پیشینه افرادی را که درخواست خرید سلاح را دارند الزامی کرده است.
جالب اینجاست که خرید سلاح در این کشور با بحرانی شدن شرایط و افزایش ناآرامی‌ها، روندی صعودی به خود می‌گیرد.
تشدید نظارت‌ها پس از ۳۰ سال
افزایش روزافزون خشونت‌های مسلحانه به یکی از معضلات جدی امریکا تبدیل شده و کارشناسان معتقدند، کنترل این خشونت‌ها در آمریکا از دست پلیس خارج شده است. به همین خاطر هم دولت بایدن برای ممنوعیت و نظارت بر استفاده از سلاح‌های گرم تحت فشار قرار دارد.
پس از وقوع حوادثی از قبیل تیراندازی در سوپر مارکت در «بوفالو» واقع در نیویورک که منجر به کشته شدن ۱۰ نفر شد و قتل عام در مدرسه‌ای در ایالت تگزاس که ۲۲ کشته برجای گذاشت، فشار بر دولت ایالات متحده برای مقابله با افزایش خشونت‌های مرتبط با اسلحه افزایش یافته است و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز گفت که از لایحه مصوب مجلس سنا در آمریکا پیرامون سخت گیرانه‌تر کردن حمل آزادانه سلاح حمایت می‌کند.
حالا مجلس نمایندگان آمریکا قانون نظارت بر بکارگیری سلاح گرم در این کشور را که شامل محدودیت‌هایی در این خصوص خواهد بود تصویب کرد. این قانون پیش از این توسط مجلس سنا تصویب شده بود و به منظور اجرا به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ارجاع خواهد شد. با وجود اینکه محدودیت‌های مندرج در این قانون ناچیز توصیف شده است، اما نخستین نوع خود از سال ۱۹۹۴ برای ساماندهی و کنترل بکارگیری سلاح گرم در آمریکا بشمار می‌رود.
با تصویب این قانون که درپی تیراندازی و خشونت‌های مرگبار در ایالات متحده آمریکا روی می‌دهد، بن بست نزدیک به ۳۰ ساله این کشور در زمینه بکارگیری و کنترل سلاح گرم از سوی قانونگذاران آمریکایی شکسته شد.
دولتمردان امریکایی نمک گیر کارتل‌های سلاح!
با وجود این هر چند دولتمردان آمریکا به این امر رسیده‌اند که آزادی بی‌ضابطه حمل سلاح، عملا آمریکا را به میدان جنگ بدل کرده اما، در عمل به دلیل وابستگی شدید آن‌ها به کارتل‌های اسلحه سازی عملا گامی برای توقف این رویه بر نمی‌دارند.
جمهوریخواهان هوادار آزادی حمل سلاح و دموکرات‎ها مخالف این قانون هستند! بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی و تحقیقت انجام شده «انجمن ملی سلاح» (National Rifle Association) که یک سازمان آمریکایی برای ترویج مالکیت سلاح‌های گرم و آموزش نحوه استفاده از آن در آمریکا است هدیه‌ای بالغ بر ۳۰ میلیون دلار به کمپین انتخاباتی ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ پرداخت کرده است. همین وابستگی دولتمردان به کارتل‌های اسلحه نظارت و محدودیت استفاده از سلاح در این کشور را با چالش مواجه می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار