کد خبر: 1094345
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
«مایک والاس» نماینده ایرلندی پارلمان اروپا اظهار داشت آمریکا و اتحادیه اروپا برای سرازیر کردن سلاح به اوکراین پول دارند، اما برای کمک به مردم گرسنه افغانستان پول ندارند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: یک نماینده پارلمان اروپا در نشست این نهاد قانونگذاری اتحادیه اروپا از مواضع دوگانه غرب در قبال اوکراین و افغانستان انتقاد کرد.

«مایک والاس» نماینده ایرلندی پارلمان اروپا در یک نشست پارلمان اروپا با موضوع افغانستان درباره نیاز فوری مردم این کشور به کمک‌های غذایی هشدار داد.

این نماینده پارلمان اروپا طی سخنانی در نشست پارلمان اروپا در استراسبورگ مقر این پارلمان، مواضع آمریکا و کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در قبال افغانستان را محکوم کرد.

مایک والاس با یادآوری نقش آفرینی آمریکا و عربستان سعودی در ایجاد طالبان، مواضع غربی‌ها را در ارائه کمک‌های مالی برای کمک تسلیحاتی به اوکراین و کمک نکردن به افغانستان برای تامین مواد غذایی محکوم کرد.

قانونگذار پارلمان اروپا، آمریکا و ناتو را عامل نابودی افغانستان طی ۲۰ سال اخیر خواند و به غربی‌ها اشغالگری ۲۰ ساله آن‌ها در این کشور را یادآوری کرد.

او در نشست پارلمان اروپا گفت: «آقای رئیس از شما ممنونم. این موضوع آنقدر افسرده‌کننده است که نمی‌شود درباره آن صحبت کرد. آقای بنت شما برای ما (نمایندگان پارلمان اروپا) درباره اینکه اوضاع چقدر بد است صحبت کردید و اینکه طالبان چقدر بد هستند البته ما این ایده منصفانه را داریم که آن‌ها آدم‌های خیلی خوبی نیستند».

این قانونگذار ایرلندی پارلمان اروپا ادامه داد: «اما من به نوعی شگفت زده شدم چرا که شما اظهاراتتان را در یک چارچوب و قالب مناسب قرار ندادید چرا که فهم مسائل اگر در چارچوب و قالب مناسب قرار نگیرند، خیلی سخت است».

مایک والاس گفت: «من نمی‌خواهم به سال‌های خیلی قبل برگردم، اما ریشه طالبان به مجاهدین برمی‌گردد که توسط آمریکایی‌ها و سعودی‌ها روی پای خودشان قرار گرفتند و سپس برای ۲۰ سال اخیر آمریکایی‌ها و (کشور‌های عضو) ناتو این منطقه (افغانستان) را نابود کردند، آن‌ها حقوق بشر مردمی که طی ۲۰ سال اخیر در افغانستان زندگی کردند را از بین بردند».

به گفته او، «آمریکایی‌ها ۳۰۰ میلیون دلار در روز برای نابود کردن این مکان (افغانستان) هزینه کردند و حالا ما داریم آن‌ها را گرسنگی می‌دهیم. برنامه جهانی غذا تنها توانست یک سوم پولی را که آن‌ها در تلاش برای غذا دادن به میلیون‌ها نفر از مردم هستند، بدست آورد، اما نه اتحادیه اروپا و نه آمریکایی‌ها برای دادن پول به میزانی که آن‌ها (مردم افغانستان و برنامه جهانی غذا) نیاز دارند، ندارند. آن‌ها اخیرا گفتند که دارند از افراد گرسنه برای تغذیه افرادی که در معرض قحطی هستند، غذا می‌گیرند، اما ما هیچ اهمیتی به این موضوع نمی‌دهیم».

این قانونگذار عضو پارلمان اروپا افزود: «ما (اتحادیه اروپا و آمریکا) می‌توانیم همه پول‌های سیاره زمین را برای سرازیر کردن تسلیحات به سمت اوکراین پیدا کنیم، اما نمی‌توانیم به افغانستانی‌ها غذا بدهیم؛ افرادی که ما طی ۲۰ سال اخیر زندگی‌شان را از بین برده‌ایم».

هشدار درباره وضعیت افغانستان در شرایطی مطرح شده که روی کارآمدن طالبان منجر به قطع کمک‌های خارجی و وضع محدودیت مالی در این کشور شد و اقتصاد افغانستان را که به حمایت‌های خارجی وابسته بود، با فروپاشی کامل مواجه کرده است.

حدود دو هفته قبل «کلی کلمنتس»، معاون کمیسیاریای عالی سازمان ملل برای پناهجویان طی سفر به کابل سفر کرده، در یک نشست خبری گفت: به دلیل آوارگی میلیون‌ها افغانستانی نیاز‌های بشردوستانه در افغانستان زیاد است. پیش از این سازمان ملل اعلام کرده بود که ۲۴ میلیون نفر در افغانستان به کمک بشردوستانه نیاز دارند.

گفته می‌شود در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر قرار دارند و همچنین بیش از نیمی از جمعیت کشور با گرسنگی شدید مواجه‌اند.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار