کد خبر: 1094322
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
در حالی که دبیرکل سازمان ملل درباره خطر قحطی در مناطقی از جهان در سال ۲۰۲۲ هشدار داده، وزیر خارجه آلمان روسیه را متهم به استفاده از گرسنگی به عنوان یک سلاح کرده و مقامات مسکو نیز این سخنان را تنها توجیهی برای سیاست خصمانه و ضدروسی غربی‌ها دانستند.
"آنتونیو گوترش"، دبیرکل سازمان ملل متحد، شب گذشته، جمعه، طی یک سخنرانی از طریق کنفرانس ویدئویی خود در کنفرانس وزرای امور خارجه گروه جی ۷ در خصوص امنیت غذایی جهانی اعلام کرد که بسیاری از مناطق جهان در سال ۲۰۲۲ ممکن است با خطر واقعی قحطی مواجه شوند. وی گفت: «این خطر واقعی وجود دارد که در سال ۲۰۲۲ در بسیاری از مناطق قحطی اعلام شود و وضعیت در سال ۲۰۲۳ حتی ممکن است بدتر باشد.»

گوترش با اشاره به به داده‌های برنامه جهانی غذای سازمان ملل یادآور شد که بر اساس آن طی دو سال گذشته، تعداد افرادی که در جهان با ناامنی غذایی حاد مواجه هستند، بیش از دو برابر شده و به ۲۷۶ میلیون نفر رسیده است.

در همین رابطه "ولادیمیر پوتین"، رئیس جمهوری روسیه روز جمعه اعلام کرد که این کشور آماده ارسال انرژی، غلات و کود به کشور‌های دیگر است. وی با اشاره به اینکه در سال جاری برداشت خوبی در روسیه برنامه ریزی شده، گفت: از ۳۷ میلیون تن صادراتی که امسال به بازار جهانی عرضه می‌کنیم، به احتمال زیاد ۵۰ میلیون تن غلات را به بازار‌های جهانی عرضه خواهیم کرد.

رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که غرب به طور تصنعی در خصوص وضعیت تحویل غلات اوکراین توهم ایجاد کرده، در حالی که روسیه هیچ ممانعتی برای صادرات آن بوجود نیاورده است. وی همچنین از آمادگی طرف روسی برای تضمین عبور و مرور آزاد کشتی‌ها حامل مواد غذایی به شرط پاکسازی آب‌های ساحلی اوکراین توسط کی‌یف خبر داد.

پیش از این سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، ابراز عقیده کرده بود که مشکل صادرات غلات از اوکراین به دلیل تصمیمات آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل است. به گفته وی، این سازمان اعلامیه‌های روزانه روسیه در خصوص کریدور‌های امنیتی را نادیده گرفته و سعی دارد ابتدا صادرات غلات اوکراینی و تنها پس از آن روسیه را سازماندهی کند.

این در حالی است که آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان، روز جمعه در یک نشست خبری در برلین اعلام کرد که روسیه از قحطی به عنوان سلاح استفاده می‌کند. خانم بائربوک با مردم اوکراین و "مناطق جنوبی جهان" که به دلیل "جنگ غلات" آسیب دیده‌اند، ابراز همبستگی کرده و وضعیت فعلی را بسیار غم انگیز خواند. به گفته وزیر خارجه آلمان، روسیه در تلاش است تا تقصیر افزایش شدید قیمت‌ها را به گردن کشور‌های غربی بیندازد و همچنان بنادر دریای سیاه را مسدود کرده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و بیست و دوم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

واکنش مقامات روس به ادعای وزیر خارجه آلمان درباره استفاده مسکو از گرسنگی به عنوان سلاح

دیمیتری مدویدوف، معاون رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه به سخنان آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان مبنی بر اینکه روسیه از گرسنگی به عنوان یک سلاح استفاده می‌کند، پاسخ داد. وی یادآور شد: البته شنیدن این موضوع از زبان مقاماتی که کشورشان شهر لنینگراد را به مدت ۹۰۰ روز در محاصره نگه داشتند، شگفت آور است، محاصره شهر لنینگراد توسط آلمانی نازی منجر به این فاجعه شد که تقریباً ۷۰۰ هزار نفر از گرسنگی جان خود را از دست دادند.

آلکسی پوشکوف، سناتور بلندپایه روس نیز اعلام کرد که اظهارات وزیر امور خارجه آلمان مبنی بر اینکه روسیه از قحطی به عنوان سلاح استفاده می‌کند، صرفاً جنبه تبلیغاتی و ابزاری دارد. این سناتور امروز، شنبه در کانال تلگرامی خود نوشت: استدلال منتقدان غربی روسیه هیچ ربطی به وضعیت واقعی امور ندارد، زیرا مشروط به منطق و شواهد نیست. به گفته وی، هدف از چنین اظهاراتی تنها توجیهی برای سیاست خصمانه افراطی غرب با روسیه است.

پیش از این، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل هشدار داد که بسیاری از مناطق ممکن است در سال ۲۰۲۲ با خطر واقعی قحطی مواجه شوند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، پیشتر گفته بود که بحران غذایی در جهان مدت‌ها قبل از شروع آغاز جنگ در اوکراین رخ داده و علل آن از جمله همه گیری ویروس کرونا و محاسبات و تصمیمات اشتباه کشور‌های غربی بوده است. لاوروف در عین حال یادآور شد که شرایط کنونی این مشکل را تشدید کرده و تحریم‌های غرب به یکی از دلایل اصلی اختلال در عرضه مواد غذایی تبدیل شده است.

سفیر روسیه در بروکسل: کسب وضعیت نامزدی اوکراین، ورود این کشور به اتحادیه اروپا را تضمین نمی‌کند

ولادیمیر چیژوف، نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا، شب گذشته، جمعه، در گفتگو با شبکه تلویزیونی "راسیا- ۲۴" اعلام کرد که به دست آوردن وضعیت نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا توسط اوکراین، به خودی خود نتیجه مثبت مذاکرات در این باره که دیر یا زود آغاز می‌شود، را تضمین نخواهد کرد و پیوستن به این اتحادیه به تلاش زیادی نیاز دارد.

چیژوف تاکید کرد که ورود واقعی اوکراین به اتحادیه اروپا مستلزم کوشش‌های واقعی از سوی کی‌یف، به ویژه انجام اصلاحات اساسی در سیاست اقتصادی و سیستم حقوقی و قضایی است که تحقق آن‌ها آسان نخواهد بود. به عقیده این دیپلمات روس، این تصمیم مقامات بروکسل تنها اقدامی تبلیغاتی و ضدروسی با توجه به روند اوضاع در اوکراین است.

روز پنج‌شنبه شارل میشل، رئیس شورای اروپا، اعلام کرد که سران کشور‌ها و دولت‌های ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در نشست بروکسل در خصوص وضعیت نامزدی اوکراین و مولداوی برای پیوستن به این اتحادیه به توافق رسیدند.

زاخارووا: اعطای وضعیت نامزدی اتحادیه اروپا برای اوکراین تنها برای بازدارندگی روسیه است

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه، شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که اتحادیه اروپا با اعطای وضعیت کشور‌های نامزد اتحادیه اروپا به اوکراین و مولداوی، در واقع خط مشی "بازدارندگی" روسیه و توسعه ژئوپلیتیکی این اتحادیه با جذب کشور‌های جامعه مستقل مشترک المنافع را تایید کرده است.

وی ابراز عقیده کرد: «بدیهی است که چنین رویکرد تهاجمی اتحادیه اروپا، توان بالقوه ظهور خطوط جدید و عمیق‌تر شدن اختلاف و بحران‌ها در کل اروپا را به همراه دارد. این سیاست بروکسل هیچ ارتباطی با نیاز‌های واقعی مردم اوکراین و خود کشور‌های اتحادیه اروپا ندارد.»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه نیز روز جمعه تاکید کرد که اعطای نامزدی به اوکراین و مولداوی یک موضوعی داخلی در سیاست اتحادیه اروپا است، ولی ابراز امیدواری کرد که این وضعیت منجر به وخامت بیشتر روابط بین اتحادیه اروپا و روسیه نشود.

رئیس کمیسیون اروپا: روابط اتحادیه اروپا با پوتین هرگز عادی نخواهد شد

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، عادی سازی روابط بین اتحادیه اروپا و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را بعید دانست. او این مسئله را روز جمعه بعد از برگزاری نشست سران اتحادیه اروپا در گفتگو با خبرنگاران بیان کرد و گفت: «ما شش بسته تحریمی ضدروسی را معرفی کرده‌ایم که به‌طور جدی اقتصاد روسیه را تضعیف می‌کند و با گذشت زمان قوی‌تر و سخت‌تر خواهد شد؛ بنابراین بازگشت ما به روابط عادی با پوتین غیرممکن است.»

پیش از این، ولادیمیر چیژوف، نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا نیز درباره بحران در روابط روسیه و اتحادیه اروپا صحبت کرده و یادآور شده بود که روابط دوجانبه به پایین‌ترین نقطه آن در طول تاریخ روابط دوجانبه رسیده است.

اعتراف وزیر خارجه آمریکا به موفقیت‌های نظامی روسیه در دونباس

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در برلین اعلام کرد که مسکو دستاورد‌های نظامی مشخصی در منطقه دونباس بدست آورده است، ولی این مسئله تاکتیکی است و نه استراتژیک.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا گفت: گزارش‌های اخیر مبنی بر اینکه روسیه به دستاورد‌های نظامی مشخصی در مناطق شرقی اوکراین دست یافته است، نگرانی‌هایی را در اروپا و فراتر از آن ایجاد کرده در این باره که وضعیت به کدام سمت حرکت می‌کند. البته این موفقیت‌ها به دور از تأثیرگذاری بر نتیجه کلی جنگ در اوکراین هستند.

بلینکن افزود: «من فکر می‌کنم که ما روی موفقیت‌های تاکتیکی روسیه تمرکز کرده‌ایم، به جای اینکه به وضعیت استراتژیکی نگاه کنیم.»

بلینکن: هدف از تحریم‌ها متوقف کردن تهاجم روسیه به اوکراین است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا شب گذشته اعلام کرد که هدف از تحریم‌ها علیه روسیه پایان دادن هرچه سریع‌تر به عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین است. بلینکن پس از دیدار با همتایانش در گروه ۷ گفت: «ما در حال افزایش هزینه‌های روسیه برای پایان سریع‌تر اقدامات نظامی در اوکراین از طریق تحریم‌های بی‌سابقه و محدودیت‌های صادراتی قاطع هستیم و باید تلاش کنیم تا به این نتیجه دست یابیم».

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، پیشتر هشدار داده بود که تلاش‌های آمریکا برای گفتگو با مسکو از موضع قدرت به پاسخ‌های مناسب از جانب طرف روسی منجر خواهد شد.

پولیانسکی: انزوای روسیه تنها در رویا‌های غرب وجود دارد

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد تاکید کرد که تلاش برای به اصطلاح منزوی ساختن روسیه در عرصه بین المللی فقط در رویا‌های کشور‌های غربی سابق وجود دارد.

این دیپلمات روز جمعه در توییتی نوشت: با نگاهی به برگزاری نشست سران بریکس، به وضوح می‌توان درک کرد که «انزوای» روسیه تنها در رویا‌های شرکای غربی سابق ما وجود داشته و مغایر با واقعیت است.

وزارت خارجه روسیه تحریف سیاست مسکو درباره سلاح‌های هسته‌ای را غیرقابل قبول خواند

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه در اظهار نظری در رابطه با پایان اولین کنفرانس کشور‌های عضو معاهده منع سلاح‌های هسته‌ای (TPNW) اعلام کرد که هیچ "تهدید هسته‌ای" از سوی روسیه وجود نداشته و هرگز هم وجود نداشته است و ادعا‌های مطرح شده علیه مسکو در این رابطه تنها به منظور تحریف سیاست هسته‌ای روسیه، مبنی بر غیرقابل قبول بودن جنگ هسته‌ای است که اقدامی کاملاً خصمانه و مطلقاً غیرقابل قبول است.

وی توضیح داد: «رویکرد‌های روسیه صرفاً مبتنی بر منطق بازدارندگی است، از جمله در شرایط کنونی، زمانی که اعضای ناتو که تشدید بحران اوکراین را برانگیخته‌اند و جنگ ترکیبی را علیه کشور ما به راه انداخته و خود را «ائتلاف هسته‌ای» معرفی کرده‌اند. این برخورد به طور خطرناکی قدرت‌های هسته‌ای را در آستانه یک درگیری مسلحانه مستقیم قرار خواهد داد.»

زاخارووا یادآور شد: تا زمانی که سلاح‌های هسته‌ای وجود دارد، منطق بازدارندگی راهی موثر برای جلوگیری از برخورد هسته‌ای و جنگ بین قدرت‌های بزرگ باقی می‌ماند. وی تاکید کرد که این روند تنها بر اساس رویکردی متعادل و مرحله‌ای امکان‌پذیر است که ثبات و امنیت بین‌المللی را برای همه کشور‌ها تقویت می‌کند.

مقامات لوهانسک از تسلیم شدن حدود ۶۰۰ نظامی اوکراین خبر دادند

مقامات وزارت امور داخلی منطقه لوهانسک روز جمعه اعلام کرد که حدود ۶۰۰ نیروی نظامی اوکراینی در این منطقه خود را تسلیم به نیرو‌های متحد روسیه و لوهانسک کردند. طبق این اطلاعات، در میان تسلیم شدگان افراد زخمی نیز وجود دارد. ضمن اینکه تعداد زیادی از نظامیان اوکراینی نیز از منطقه فرار کردند. تلفات نیرو‌های ارتش اوکراین نیز بسیار زیاد است.

پیش از این نیز اعلام شده بود که بیش از ۴۰ نظامی از تیپ ۲۴ نیرو‌های مکانیزه نیرو‌های مسلح اوکراین روز پنجشنبه خود را تسلیم کردند. مقامات محلی لوهانسک اطمینان دادند که با این اسرای جنگی، رفتار مناسبی خواهد شد.

پوتین: افزایش شدید تورم در جهان نتیجه اقدام غیرمسئولانه غرب است

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز جمعه در نشست گسترده "بریکس پلاس" (BRICS+) اعلام کرد که افزایش شدید تورم در جهان، در واقع نتیجه چندین سال اقدامات غیرمسئولانه کشور‌های گروه جی ۷ است و ارتباطی به عملیات ویژه روسیه برای حفاظت از دونباس ندارد.

پوتین گفت: «وضعیت فعلی جهان نتیجه روند اوضاع در طول ماه‌های اخیر یا حتی کمتر نتیجه عملیات نظامی ویژه روسیه برای حفاظت از دونباس نیست. می‌خواهم تاکید کنم که افزایش شدید تورم همین دیروز اتفاق نیفتاده و نتیجه چندین سال سیاست‌های کلی و غیرمسئولانه کشور‌های G۷ بوده است.»

رئیس جمهور روسیه یادآور شد که برخی از کشور‌ها به طور مداوم به دنبال جایگزین ساختن کنونی امنیتی در جهان مبتنی بر نقش مرکزی سازمان ملل با نوعی نظم مبتنی بر قوانین ورد نظر آن‌ها هستند، در حالی مشخص نیست چه کسی این قوانین را ارائه کرده است.

ولادیمیر پوتین گفت که برخی کشور‌های غربی از روی عمد روند تولید جهانی محصولات کشاورزی را بی‌ثبات می‌کنند و محدودیت‌هایی را اعمال می‌کنند، که در نتیجه شاهد افزایش قیمت محصولات کشاورزی اساسی بوده و کشور‌های در حال توسعه نخستین کشور‌هایی هستند که آسیب می‌بینند، چرا که نان و آرد برای بقای اقشار اصلی مردم آن‌ها ضروری هستند.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار