کد خبر: 1094060
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
دنیا به فکر بمب اتم افتاده و صدای خرد شدن تابوی هسته‌ای زیر چرخ‌های جنگ اوکراین می‌آید. آلمان‌ها-بانیان جنگ دوم با ۷۰ میلیون قربانی- با بی‌اعتماد به چتر امنیتی ناتو، دنبال سلاح هسته‌ای مستقل‌اند. عضو نیروی هوایی آلمان به بهانه جنگ اوکراین صریحاً از توسل کشور‌های غربی به سلاح هسته‌ای برای بازدارندگی مقابل روسیه سخن گفت

کشور‌های عضو پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای در شرایطی از بالا گرفتن تهدید‌ها درباره استفاده از تسلیحات هسته‌ای ابراز نگرانی کرده‌اند که مسکو احتمال استفاده از سلاح هسته‌ای را رد نکرده است. از طرفی برلین هم تمایلی ندارد به معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای بپیوندد. به عبارتی، قدرت‌های جهانی پس از سال‌ها تلاش در محدود کردن صحبت درباره استفاده از چنین تسلیحاتی، این روز‌ها بیش از هر زمانی با صراحت بیشتر از لزوم تسلیح هسته‌ای سخن می‌گویند.

بعد از دهه ۱۹۷۰ بحث درباره استفاده از سلاح هسته‌ای به تابو تبدیل شده بود. حساسیت موضوع به حدی بود که حتی کشور‌هایی که سلاح هسته‌ای داشتند، به ندرت جرئت می‌کردند درباره احتمال استفاده از آن صحبت کنند. اظهارنظر ژاک‌شیراک رئیس‌جمهور سابق فرانسه گفته بود مشکلی با یک سلاح اتمی در ایران ندارد به شدت تقبیح شد. ولی حالا جنگ اوکراین دارد این تابو را نابود می‌کند. مسکو با صراحت هرچه بیشتر می‌گوید که اگر حاکمیت‌شان به خطر بیفتد، در استفاده از سلاح هسته‌ای تردید نخواهند کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور تلویحاً گفته است که نیروهایش ممکن است در جنگ اوکراین از تسلیحات هسته‌ای استفاده کنند.

خطر تکرار فاجعه هیروشیما و ناگازاکی
سایه جنگ اوکراین به شدت بر نشست اخیر کشور‌های عضو پیمان منع هسته‌ای سنگینی می‌کرد. روز سه شنبه در جریان افتتاحیه این نشست سه‌روزه، الکساندر کمنت از هیئت اتریشی درباره سرعت گرفتن بحث و گفتگو‌ها در خصوص بازدارندگی هسته‌ای و افزایش تهدیدات استفاده از تسلیحات هسته‌ای ابراز نگرانی کرد. روسیه، امریکا، چین و دیگر کشور‌های هسته‌ای به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای سازمان ملل نپیوسته‌اند. ژاپن و بعضی کشور‌های تحت پوشش چتر هسته‌ای هم از امضای این پیمان خودداری کرده‌اند، اما شهرداران هیروشیما و ناگازاکی در این نشست حضور دارند. هر دو شهردار تأکید کردند که تسلیحات هسته‌ای باید ممنوع شود. ماتسویی کازومی، شهردار هیروشیما گفت: «این مهم است که با امید به پیوستن کشور‌های بیشتری به این پیمان، کشور‌های هسته‌ای را بر آن داریم که درک‌شان را از ماهیت غیرانسانی سلاح‌های هسته‌ای و نامشخص بودن مدیریت زرادخانه‌های هسته‌ای عمیق‌تر کنند.» تائوئه تومیهیسا، شهردار ناگازاکی هم گفت: «در این مقطع خطر تکرار یک هیروشیما و ناگازاکی دیگر در حال افزایش است. باید همه با هم زیر چتر شعار ناگازاکی را تبدیل به آخرین مکان بمباران اتمی کنیم، متحد شویم.»

برلین: به بازدارندگی معتبر نیاز داریم
اگرچه آلمان تسلیحات هسته‌ای ندارد، اما برخی از کلاهک‌های هسته‌ای ایالات متحده به عنوان بخشی از طرح اشتراک هسته‌ای در این جمهوری فدرال مستقر هستند. حالا کار به جایی رسیده است که برلین به سادگی از نیاز به هسته‌ای شدن صحبت می‌کند. دولت فدرال آلمان پیوستن به معاهده منع سلاح‌های هسته‌ای را رد و اعلام کرد: «مسئله خلع سلاح باید سیاست امنیتی را در نظر بگیرد. حمله روسیه به اوکراین نشان‌دهنده خطرات مسکو است. تا زمانی که سلاح‌های هسته‌ای تهدیدی برای آلمان و متحدانش باشد، نیاز به بازدارندگی معتبر در چارچوب ناتو و اشتراک‌گذاری هسته‌ای وجود خواهد داشت.» از طرفی دیگر، یک ژنرال نیروی هوایی آلمان با طرح احتمال حمله اتمی روسیه به اروپا، خواستار آمادگی کشور‌های عضو ناتو و به کاربردن ابزار بازدارنده در مقابله با این تهدید و حتی استفاده از تسلیحات هسته‌ای اروپا شد. کشوری مثل آلمان بیش از گذشته احساس می‌کند که نمی‌تواند به چتر استراتژیک ناتو اعتماد کند و باید مستقلاً تسلیحات هسته‌ای داشته باشد. نشریه کی‌یف‌پست در این مورد نوشت: «ژنرال اینگو گرهاردتز از نیروی هوایی آلمان گفته است که ناتو باید خود را برای حمله اتمی روسیه آماده کند. گرهاردتز درجریان سخنرانی در نشست بین‌المللی نیروی دریایی در شمال آلمان گفته است: «برای داشتن اقدام قابل اتکا بازدارنده، درصورت لزوم، هم به ابزار و هم اراده سیاسی جهت استفاده از بازدارندگی اتمی نیازمندیم.» نشریه آلمانی بیلد نوشت: «صحبت‌های گرهاردتز بدین معنی است که کشور‌های ناتو درصورت لزوم و در صورتی که روسیه اول دست به حمله زند، باید خود را برای استفاده از تسلیحات اتمی آماده کنند.»
کی‌یف‌پست نوشت: این ژنرال نیروی هوایی آلمان آشکارا به پوتین توصیه کرده است که به قلمرو بلوک آتلانتیک شمالی تجاوز نکند. گرهاردتز در بخش دیگری از سخنانش گفت: اروپا تا سال ۲۰۳۰ میلادی بیش از ۶۰۰ فروند جنگنده پیشرفته در منطقه دریای بالتیک خواهد داشت که همچنین شامل هواپیما‌های امریکایی خواهند بود. کی‌یف‌پست نوشت: «پیش از این پیتر ریکتس، مشاور سابق امنیت ملی انگلیس گفته بود که به نظر می‎رسد ولادیمیر پوتین تصمیم حمله به پایگاه‌های ناتو برای قطع تأمین تسلیحات نظامی غرب به اوکراین را دارد.»
خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به اینکه در شرایط بی‌ثبات کنونی، کشور‌های غیرهسته‌ای از توسعه برنامه هسته‌ای و تسلیح هسته‌ای حمایت می‌کنند، به نقل از کارشناسان امنیتی نوشت که کشور‌های آسیب‌پذیر به درس‌های مربوط به اوکراین توجه می‌کنند، به ویژه اینکه آیا روسیه در تصرف قطعات بزرگی از اوکراین، ضمن به رخ کشیدن زرادخانه هسته‌ای خود برای عقب نگه داشتن دیگر کشور‌ها موفق می‌شود؟ آن هم در حالی که خود آن‌ها نگهداری یا پیگیری سلاح‌های هسته‌ای را در نظر دارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار