کد خبر: 1094016
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۱
تحولات امریکای‌لاتین خلاف میل امریکا به نفع ملت‌هاست
هفت سال پیش هنگامی که سفیر ونزوئلا در تهران در نشست خبری اعلام کرد امریکای‌لاتین دیگر حیاط‌خلوت امریکا نیست، شاید کمتر کسی پیدا می‌شد باور کند، این اظهار نظر یک واقعیت خارجی است، اما اکنون این موضوع رنگ حقیقت به خود گرفته و همپیمانان قدیمی امریکای‌لاتین یکی پس از دیگری قدرت را واگذار می‌کنند و نماینده‌های ضداستکباری با حمایت ملت‌ها، جای آن‌ها را می‌گیرند.

«آمن هوتب زامبرانو» سفیر ونزوئلا در تهران، فروردین ماه سال ۹۴ در نشست خبری سفرای کشور‌های عضو آلبا (ونزوئلا، کوبا، اکوادور، نیکاراگوئه و بولیوی) در خصوص «جایگاه کشور‌های عضو آلبا قبل از فرمان اجرایی دولت ایالات‌متحده‌امریکا علیه دولت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا» گفت: این اقدام ایالات‌متحده محکوم است و کشور‌های عضو آلبا از ونزوئلا و دولت و حاکمیت این کشور حمایت قاطع کردند.
وی در پاسخ به سؤالی درباره فشار‌های امریکا علیه ونزوئلا و پاسخ این کشور در برابر این تهدید‌ها گفت: فشار‌های ایالات‌متحده علیه امریکای‌لاتین شدید بوده و کودتا‌های خنثی‌شده نیز مصداق وجود این فشارهاست. سفیر ونزوئلا در تهران اظهار داشت: دولت امریکا پول‌های فراوانی به اپوزیسیون ونزوئلا برای اقدامات آن‌ها علیه دولت و ملت ونزوئلا داده است تا آن‌ها اقدامات ضدانسانی صورت دهند.
وی افزود: از ۱۵ سال پیش تاکنون امریکای‌لاتین دیگر حیاط‌خلوت ایالات‌متحده نیست و قدرت قبلی امریکا در این منطقه از بین رفته است.
سفیر ونزوئلا در تهران اظهار داشت: همه دولت‌های جدید در امریکای‌لاتین از سوی مردم انتخاب شده‌اند و محبوب آن‌ها هستند و قدرت و رأی مردم این منطقه معنای خاصی برای امریکا دارد.
اکنون هفت سال از آن اظهار نظر گذشته و تحولات امریکای‌لاتین، ترجمان سفیر ونزوئلا در تهران است. کمتر از دو هفته پیش بود که نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا به دعوت رئیسی و پس از شش سال به تهران آمد و در نخستین مصاحبه خود با شبکه اسپانیایی‌زبان ایران (هیسپان‌تی‌وی) گفت که ایران و کشورش در خط مقدم تحول در دوران تاریخی و تولد جهانی جدید بدون هژمونیسم و سلطه امپراتوری امریکا قرار دارند و این را هم اعلام کرد که در دیدارش با رئیسی، برنامه‌ها و راهبرد‌های ۲۰سال آینده در قالب نقشه همکاری دو کشور مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
رئیس‌جمهور ونزوئلا وقتی که به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت، طی سخنانی با تشریح شرایط سخت اقتصادی این کشور در سال‌های اخیر افزود: همان‌طور که جنابعالی گفتید امریکایی‌ها یک جنگ تدریجی و چندبُعدی را علیه کشور ما آغاز کردند ولی ما توانستیم با ایستادگی و استفاده از فرصت‌هایی که تحریم‌ها در اختیار ما قرار داد، مقابله همه‌جانبه را با تهاجم امریکا آغاز کنیم و اکنون شرایط ونزوئلا بهتر از چند سال قبل است. رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین با تأکید بر اینکه کشورش موضوع فلسطین را یک موضوع مقدس بشری می‌داند، گفت: به علت همین اعتقاد، رژیم‌صهیونیستی از طریق موساد در حال توطئه مستمر بر ضد ونزوئلاست.

توصیف مادورو از سردار سلیمانی
مادورو در طول اقامت خود در تهران در گفتگو با سایت اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، هنگامی که از او درباره چگونگی آشنایی‌اش با سردار سلیمانی سؤال شد، گفت: من در ماه مارس و آوریل۲۰۱۹ از نزدیک با سردار سلیمانی آشنا شدم. او زمانی به ونزوئلا آمد که ما از حملات سایبری علیه تأسیسات برق رنج می‌بردیم؛ حملاتی که از داخل خاک ایالات‌متحده امریکا انجام می‌شد. من واقعاً نمی‌دانستم که او چقدر عالی است، اما صحبتی که با او داشتم بسیار دلنشین بود؛ گفت‌وگویی بود که در آن همه موضوعات را مرور کردیم و بلافاصله او پیشنهاد کمک توسط کارشناسان ایرانی را داد. دو یا سه روز بعد از این پیشنهاد، کارشناسان ایرانی برای تعمیر خدمات و تأسیسات برق به ونزوئلا آمدند.

نگرانی واشنگتن از تحولات جدید کلمبیا
این، اما پایان کار نیست، همین دو روز پیش بود که در کلمبیا همسایه غربی ونزوئلا و دیگر کشور امریکای‌لاتین که از آن به اسرائیل امریکای‌لاتین یاد می‌شد، زلزله‌ای سیاسی رخ داد و امریکا یکی دیگر از پایگاه‌های نفوذ خود در امریکای‌لاتین را از دست رفته می‌بیند.
به نوشته سایت خبری تحلیلی مشرق، «گوستاوو پترو» سیاستمدار چپ‌گرای کلمبیایی موفق شد در دور جدید انتخابات ریاست جمهوری این کشور با کسب تقریباً ۵۰درصد آرا بر رقیب خود «رودولفو هرناندز» پیروز شود که این مسئله در بسیاری از جهات برای کلمبیا تاریخی و حائز اهمیت است. رئیس‌جمهور منتخب کلمبیا که فعالیت‌های سیاسی خود را در یک گروه ضددولتی آغاز کرد، اولین رئیس‌جمهور چپ‌گرای این کشور محسوب می‌شود و به طور کلی از معدود رؤسای جمهور چپ‌گرا در امریکای‌لاتین است.
موضع‌گیری‌ها و همچنین سوابق سیاسی گوستاوو پترو نشان می‌دهد او در دوره ریاست جمهوری خود روابط کلمبیا را با همسایگانش در امریکای‌لاتین و به طور ویژه کوبا و ونزوئلا تقویت خواهد کرد. همچنین انتظار می‌رود تنش‌هایی که در دوره قبل میان کلمبیا و ونزوئلا وجود داشت، به شکل تدریجی از میان برود، اما گذشته از سیاست‌های داخلی و خارجی که رئیس‌جمهور جدید کلمبیا پیش خواهد گرفت، مسئله اصلی مربوط به روابط این کشور با ایالات‌متحده است. از دوره‌های قبل تاکنون کلمبیا مهم‌ترین متحد واشنگتن در امریکای‌لاتین محسوب می‌شد و «جو بایدن» رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، کلمبیا را «سنگ‌بنای دموکراسی» در امریکای‌لاتین توصیف کرده است.
بر این اساس مهم‌ترین سؤالی که بعد از انتخاب گوستاوو پترو مطرح شده این است که روی‌کار‌آمدن یک رئیس‌جمهور چپ‌گرا در کلمبیا چه تأثیری بر روابط این کشور با امریکا خواهد داشت؟ در پاسخ به این سؤال بسیاری از ناظران معتقدند با اعلام پیروزی سناتور گوستاوو پترو، واشنگتن یک ضربه جدید در امریکای‌لاتین دریافت کرد و این موضوع می‌تواند موقعیت ایالات‌متحده را در کلمبیا به طور ویژه و امریکای‌لاتین به شکل کلی تحت تأثیر قرار دهد. از گذشته تاکنون همه نظام‌های راست‌گرا در کلمبیا در چارچوب پروژه واشنگتن برای تسلط بر امریکای‌لاتین قرار داشته‌اند، بنابراین روی کار آمدن یک دولت چپ‌گرا در کلمبیا نشان می‌دهد ممکن است ایالات‌متحده پایگاه نفوذ خود در امریکای‌لاتین را از دست بدهد که موضوعی نگران‌کننده در محافل نظامی و سیاسی امریکاست. کارشناسان بر این باورند با پیروزی چپ‌گرایان در انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا ممکن است واشنگتن یک موقعیت کلیدی را برای انجام مأموریت‌های اطلاعاتی خود نه تنها در کلمبیا بلکه در سایر کشور‌های امریکای‌لاتین نیز از دست بدهد، به ویژه اینکه رئیس‌جمهور جدید و چپ‌گرای کلمبیا روابط گرمی با ونزوئلا دارد؛ ونزوئلایی که امریکا آن را بزرگ‌ترین دشمن خود در منطقه امریکای‌لاتین می‌داند.
در مارس۲۰۰۸ «هوگو چاوز» رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا، کلمبیا را اسرائیلِ امریکای‌لاتین توصیف کرد. نکته قابل توجه این است که در آن زمان مقامات سیاسی حاکم بر کلمبیا و «مانوئل سانتوس» رئیس‌جمهور سابق این کشور از اظهارات چاوز خشمگین نشدند و معتقد بودند توصیف کلمبیا به اسرائیل امریکای‌لاتین افتخاری برای این کشور (کلمبیا) است.
به عبارت دقیق‌تر منظور رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا از این جمله این بود که همانطور که واشنگتن تلاش می‌کند پروژه‌های وحدت و تفاهم در غرب آسیا را از طریق اسرائیل در این منطقه و اشغالگری این رژیم در سرزمین‌های عربی از بین ببرد، کلمبیا نیز چنین مأموریتی را در امریکای‌لاتین داشت. از سوی دیگر رفتار رژیم سیاسی سابق در کلمبیا با توجه به نقشی که در راستای اجرای برنامه‌های واشنگتن ایفا می‌کرد تا حد زیادی مشابه رفتار تل‌آویو در منطقه غرب آسیا بوده است. همچنین طی سال‌های گذشته نیرو‌های کلمبیایی که تحت آموزش امریکایی‌ها قرار داشتند در هندوراس، السالوادور، مکزیک و هائیتی مشغول اجرای دستورات واشنگتن بوده و جنایت‌هایی همچون سرکوبگری و شکنجه و قتل مرتکب شده‌اند، بنابراین تحلیلگران ارزیابی می‌کنند که اسرائیل و دولت‌های سابق کلمبیا پایگاه‌های پیشرفته امپریالیسم امریکا به شمار می‌روند که اولی در خاورمیانه و دومی در امریکای‌لاتین این مأموریت را بر عهده گرفته بودند.

تمجید رئیس‌جمهور کلمبیا از حاج قاسم.
اما در مرحله فعلی و بعد از پیروزی گوستاوو پترو در انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا، همه جهان در انتظار اولین موضع‌گیری‌ها و اظهارات وی در زمینه سیاست خارجی و روابط با ایالات‌متحده هستند. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود که اگر رئیس‌جمهور جدید کلمبیا قصد داشته باشد با چپ‌گرایان منطقه امریکای‌لاتین، یعنی کوبا، ونزوئلا، نیکاراگوئه، آرژانتین و شاید برزیل همراه شود، ممکن است واشنگتن بسیاری از حوزه‌های نفوذ و نیز حضور نظامی خود را در منطقه امریکای‌لاتین و به طور ویژه کلمبیا از دست بدهد. در این میان شاید نخستین موضع رئیس‌جمهور جدید کلمبیا درباره امریکا و نقشه راهی را که می‌تواند برای رابطه با این کشور ترسیم کند، بتوان در توئیتی که او درباره سردار سپهبد شهید «قاسم سلیمانی» به عنوان سردمدار مبارزه با تروریسم منتشر کرد، یافت. گوستاوو پترو در این توئیت آورده است: «سلیمانی معمار غلبه بر بنیادگرایان فاشیست داعش در عراق بود، معمار پیروزی کرد‌ها و اعراب برای رسیدن به مردم‌سالاری، اما امریکا مزد او را با ترور داد. امریکا همیشه بدترین‌ها را در منطقه تقویت می‌کند.» به طور کلی شاید وضعیت در چند ماه آینده روشن شود و اگر یک خیزش سیاسی جدید چپ در امریکای‌لاتین در راه باشد، موج آن از کلمبیا به برزیل و دیگر کشور‌های این منطقه نیز کشیده خواهد شد که می‌تواند در سایه جنگ اوکراین و روسیه یک بحران جدید برای ایالات‌متحده به وجود بیاورد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار