کد خبر: 1094007
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸
اعمال قطعی تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور
اعمال قطعی تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سال آینده با اعتراض داوطلبان مواجه شده است.
نیره ساری
سرویس جامعه جوان آنلاین: "سال تحصیلی 1402، کنکور ۴۰٪ و سابقه تحصیلی سال دوازدهم ۶۰٪ به صورت قطعی در پذیرش دانشجو تاثیر خواهد داشت."
 
خبر کوتاه بود. درست در بحبوحه‌ای که کنکوری‌ها در التهاب روزهای نزدیک به آزمون خود بودند، این خبر حاکی از تصویب نهایی طرح اصلاح و تکمیل سیاست‌های سنجش و پذیرش دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه‌ها در شورایعالی انقلاب فرهنگی بود.
 
مصوبه ای که موجب اعتراض داوطلبان جدید و حتی تحصیل کردگان قدیم شده است و دلایل خود را برای چنین مصوبه ای دارند. این در حالی است که به اعتقاد برخی دیگر این مصوبه، مافیای جدیدی است که به یاری مدارس غیر انتفاعی می شتابد. عده ای دیگر معتقدند چنین مصوبه ای اجحاف در حق داوطلبانی است که در روستاهای دور افتاده با حداقل امکانات در حال تحصیل هستند، دانش آموزانی که در دوران تحصیل مجبور به کارکردن بیرون از منزل برای سرپرستی و یا کمک به خانواده های خود هستند.
 
تجربه ثابت کرده برخی داوطلبان به خصوص در شهرهای دورافتاده علیرغم سوابق تحصیلی که معقول و درجه یک نبوده اما توانستند در رشته های خوب و دانشگاه های درجه یک قبول شوند و اکنون هم در حال تحصیل در رشته های مهم و ارزشمندی هستند. در واقع اعمال محدودیت دیپلم‌ باعث کنار گذاشته شدن چنین نخبه‌هایی می‌شود.
 
داوطلبان جدید منهای داوطلبان قدیم
 
سوال بی جوابی که همواره در این سالها مطرح بوده این است که داوطلبان دیپلمه قبل از سال 85 که بدون هیچگونه سوابق تحصیلی هستند چگونه با داوطلبان دیگر مقایسه خواهند شد؟!
 
برخی کاربران مجازی تحلیل های آماری در این زمینه ارائه کردند. به اعتقاد داوطلبان با چنین مصوبه ای ناهمسانی تراز سوابق تحصیلی و تراز کنکور سراسری از نظر ریاضی و آماری بسیار بدیهی است.
 
جدول زیر نشان دهنده این تمایز آماری است:


همه انتقادات به مصوبه جدید
 
عده ای معتقدند بازار تقلب با این مصوبه داغ می شود چراکه تقلب در امتحانات اموزش و‌ پرورش بسیار آسان تر از تقلب در کنکور است. امتحاناتی که مراقبت‌ها کمتر است و زمان برگزاری کمتری دارد، در نتیجه اگر پای تصاحب صندلی پزشکی تهران در میان باشد متقلبان با انگیزه‌های بیشتر و روش‌های جدیدتری وارد بازار مکاره‌ تقلب در امتحانات اموزش و پرورش خواهند شد. چه بسا که در سالهای اخیر بارها و بارها فروش سوالات امتحانات نهایی حاشیه سازی کرده است.
 
بخش دیگری از انتقادات متوجه سیاست هایی است که مدارس غیر انتفاعی را فربه تر از قبل می کند و حاصل چنین تصمیم گیری هایی دقیقا به همین موضوع بر میگردد. در واقع این تغییرات شامل حال افرادی خواهد شد که در جامعه از وضعیت مادی خوبی برخوردار باشند و افرادی که جزو قشر متوسط و پایین جامعه هستند در این مصوبه خلأ حضور دارند. طبق آمار، میانگین معدل کتبی مدارس غیرانتفاعی حدود ۳ نمره بالاتر از معدل مدارس دولتی و مناطق محروم‌ است.
 
سخت شدن امتحانات در حد کنکور موضوع دیگری بود که بین داوطلبان دست به دست می شود. دانش آموزان معتقدند شاید بهتر بود برنامه ریزی بر این اساس صورت می گرفت تااسترس حاکم بر کنکور کمار شود، این در حالی است ه استرس حاکم برفضای کنکور جای خود را به استرس سخت برگزار کردن امتحانات نهایی خواهد داد. این مهم باعث ایجاد فضای «چند کنکوره» برای داوطلبین و مردودی بالای مدارس متوسطه خواهد شد چراکه امتحان با سطح آسان هم امکان غربال گیری نخواهد داشت.
 
به دنبال این انتقاد برخی دیگر معتقد بودند که امتحان با سطح سخت هم چالش‌های مذکور و چالش‌های دیگری از جمله افزایش تراکنش مافیاهای کنکور برای فروش انواع کتاب و تشکیل انواع کلاس برای گرفتن نمره بالا را خواهد داشت.
 
پیرو همین موضوع افزایش چند برابری تراکنش موسسات و مافیاهای کنکور به میان کشیده شد که سخن معقولی به نظر رسید. به اعتقاد این عده اگر قرار باشد امتحانات آموزش و پرورش قدرت تفکیک داوطلبان را داشته باشد بسیار سخت‌تر طراحی خواهد شد و دانش‌آموزان بارها برای بالا بردن نمره مجبورند در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنند و این موضوع دوباره باعث پروار شدن مافیای آموزشی (انتشارات کمک‌درسی و مؤسسات و...) خواهد شد. این چنین مسئولان بر خلاف شعارهای خود بیشتر به رونق دهی کسب و کارموسسات کنکوری کمک می کنند و این موسسات نیز از هر دو سو منتفع می شوند.
 
پویش مخالفت با تأثیر قطعی معدل در کنکور 1402 همچنان در حال اعتراض و بررسی نتایج حاصل از مصوبات اخیر است که در این گزارش به برخی ابعاد آن پرداخته شد. حذف دروس عمومی از کنکور، برگزاری کنکور دو بار در سال و نیز دیپلم مخصوص در همان رشته تحصیلی از دیگر ابعاد مصوبه ای است که برخی موافق و برخی دیگر با آن مخالف هستند و هرکدام دلایل خود را ارائه می کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار