کد خبر: 1093971
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
تحولات جنگ اوکراین؛
از زمان تصرف جزیره مار در شمال غربی دریای سیاه در روز نخست جنگ توسط نیروی دریایی روسیه، این کشور به این نقطه به عنوان محلی برای عملیات آبی خاکی علیه بندر اودسا و سواحل جنوب غربی اوکراین نگاه می‌کرد.
 
 

هفدهمین هفته از جنگ اوکراین نیز به پایان رسید؛ از روز گذشته ارتش روسیه محور جدیدی را در جنوب غربی سورودونتسک فعال کرده و تلاش می‌کند تا با تصرف روستاهای حومه شهر باخموت، مسیرهای ارتباطی ارتش اوکراین با دو شهر لیسیچانسک و سورودونتسک را قطع کرده و نظامیان اوکراینی حاضر در آخرین مناطق استان لوهانسک را به محاصره درآورد یا مجبور به عقب نشینی کند.

رکن اساسی نبرد در جبهه شرقی و منطقه دونباس، همچنان بر پایه آتش سنگین توپخانه بوده و طبیعتا ارتش روسیه به دلیل داشتن تجهیزات و توان آتش چند برابر نسبت به مدافعین اوکراینی دست بالا را در میدان نبرد در اختیار دارد.

میهمانی ویژه توپخانه روسیه برای هویتزرهای امریکایی/ دلیل اصرار مسکو بر ادامه حضور در "جزیره مار" چیست؟ +نقشه و تصاویر

همچنین از روز گذشته ارتش اوکراین در جبهه جنوبی این کشور و حومه شهر خرسون در تلاش است تا با به سمت مرکز این استان پیشروی کند؛ آنها روز گذشته موفق به تصرف شهرک Kiselivka در ۱۵ کیلومتری مرکز خرسون شدند اما همچنان حجم بالای قوای دفاعی ارتش روسیه اجازه پیشروی قابل توجه به سمت این شهر را به نیروهای اوکراینی نداده است.

میهمانی ویژه توپخانه روسیه برای هویتزرهای امریکایی/ دلیل اصرار مسکو بر ادامه حضور در "جزیره مار" چیست؟ +نقشه و تصاویر

میهمانی ویژه توپخانه روسیه برای هویتزرهای امریکایی

با توجه به اینکه جنس نبردهای جبهه شرقی اوکراین بر اساس استفاده گسترده دو طرف از توپخانه است، یکی از مهمترین موارد کمک های تجهیزاتی غرب برای ارتش اوکراین در ماه های اخیر ارسال هویتزرهای کششی و خودکششی مدرن بوده است.

میهمانی ویژه توپخانه روسیه برای هویتزرهای امریکایی/ دلیل اصرار مسکو بر ادامه حضور در "جزیره مار" چیست؟ +نقشه و تصاویر

بسیاری از کارشناسان هویتزر کششی ۱۵۵ میلیمتری M-۷۷۷ امریکایی را برترین و دقیق ترین توپخانه کششی دنیا می دانند؛ بر اساس اعلام رسمی پنتاگون تا کنون ۱۲۶ عراده هویتزر ام۷۷۷ به همراه ۲۶۰ هزار گلوله به ارتش اوکراین تحویل داده است و این کشور استفاده گسترده ای از این هویتزرها علیه مواضع ارتش روسیه در منطقه دونباس کرده است.

اما روز گذشته تصاویری از دید پهپادهای شناسایی ارتش روسیه منتشر شد که نشان می‌داد حداقل ۳ عراده از این مدل هویتزر امریکایی در حملات دقیق توپخانه ارتش روسیه با مهمات هدایت لیزری کراسنوپل نابود شده اند.

دلیل اصرار مسکو بر ادامه حضور در "جزیره مار" چیست؟

از زمان تصرف جزیره مار در شمال غربی دریای سیاه در روز نخست جنگ توسط نیروی دریایی روسیه، این کشور به این نقطه به عنوان محلی برای عملیات آبی خاکی علیه بندر اودسا و سواحل جنوب غربی اوکراین نگاه می کرد؛ اما با تغییر شرایط میدانی نبرد اوکراین از ۳ ماه پیش تا کنون بعید به نظر می رسید دیگر امکان حمله به اودسا وجود داشته باشد اما ارتش روسیه همچنان بر ادامه حضور در این جزیره کوچک که در فاصله ۴۰ کیلومتری ساحل اوکراین قرار دارد اصرار داشت.

قوای روسی حاضر در این جزیره چند بار توسط نیروی هوایی و توپخانه ارتش اوکراین هدف قرار گرفتند و ارسال سامانه های پدافندی نظیر Tor به این جزیره نیز بی فایده بوده و تنها منجر به نابودی خود این سامانه ها شد. چندین قایق گشتی و لجستیکی نیروی دریایی روسیه نیز در اطراف این جزیره هدف حملات موشک های ضد کشتی هارپون و پهپادهای رزمی بیرقدار قرار گرفتند، اما تصاویری که چندی پیش از این جزیره منتشر شد نشان می داد ارتش روسیه حجم تجهیزات نظامی خود در جزیره مار را چندین برابر کرده و سیستم های پدافندی دیگر از جمله Pantsir را نیز به دفاع جزیره افزوده است.

۲ روز قبل منابع اوکراینی مدعی شدند توپخانه ارتش این کشور ده ها راکت را به سمت محل حضور نظامیان روسیه در جزیره مار شلیک کرده است؛ تصاویر ماهواره ای منتشر شده از این جزیره نشان می دهد حداقل ۳ نقطه در این محل مورد اصابت پرتابه های اوکراینی و آتش سوزی قرار گرفته است و احتمالا بخش دیگری از تجهیزات نظامی ارتش روسیه مجددا در این محل نابود شده باشد.

با توجه به مساحت بسیار کم جزیره (ابعاد ۴۰۰ در ۴۰۰ متر)، فاصله کم آن تا ساحل اوکراین و عدم امکان پشتیبانی نیروی دریایی روسیه از آن به دلیل خطر موشک های ضد کشتی اوکراینی، ادامه حضور نظامیان روسیه در این جزیره غیر قابل توجیه بوده و تنها موجب خسارات و تلفات بیهوده برای آنها می شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار