کد خبر: 1093944
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
چاپ چهارم کتاب «تو زودتر بکش ۱» منتشر شد
چاپ چهارم کتاب «تو زودتر بُکش ۱» از مجموعه ۴ جلدی تو زودتر بکش نوشته رونین برگمن، روایتی از روند تشکیل سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی و تاریخچه ۶۰ سال ترور‌های مخفی موساد است.
مصطفی شاه کرمی
چاپ چهارم کتاب «تو زودتر بُکش ۱» از مجموعه ۴ جلدی تو زودتر بکش نوشته رونین برگمن، روایتی از روند تشکیل سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی و تاریخچه ۶۰ سال ترور‌های مخفی موساد است. در این کتاب نمونه‌هایی از ترور مقامات انگلیسی و سوری، رهبران حماس، حزب‌الله لبنان و سازمان آزادی‌بخش فلسطین تا دانشمندان هسته‌ای کشورمان را به تصویر می‌کشد.

کتاب «تو زودتر بکش» تاریخ مخفی ترور‌های هدفمند رژیم صهیونیستی است که در سال ۲۰۱۸ میلادی به قلم رونن برگمن نوشته شده‌است. این کتاب تاریخچه ترور‌های مخفی موساد است و نویسنده آن گفته که از زمان جنگ جهانی دوم، اسرائیل بیش از هر کشور غربی مردم را ترور کرده است. کتاب نمونه‌هایی از ترور مقامات انگلیسی و سوری، رهبران حماس، حزب‌الله لبنان، سازمان آزادی‌بخش فلسطین و دانشمندان هسته‌ای ایران را به تصویر می‌کشد.
نویسنده کتاب «تو زودتر بُکش ۱» رونین برگمن، یکی از سرشنا‌س‌ترین نویسندگان اسرائیلی است که سالیان طولانی در عرصه ژورنالیسم تحقیقی فعالیت داشته است و مقالات و کتب او در سراسر جهان خوانندگان زیادی دارد. وی روزنامه‌نگار، نویسنده و از تحلیل‌گران برجسته امور نظامی-امنیتی رژیم اسرائیل و نویسنده ارشد امور امنیتی در روزنامه یدیعوت اخرونوت است. وی هم‌چنین نویسنده کتاب «جنگ پنهان اسرائیل در ایران» هست. برگمن در این کتاب اسنادی را از دستگاه اطلاعاتی اسرائیل فاش کرده که تقریباً همه‌شان فوق‌محرمانه بوده است. در واقع این کتاب آخرین اثر تحقیقی برگمن است که روایتی "اسرائیلی" از پیش زمینه‌ها و روند تشکیل سازمان‌های اطلاعاتی این رژیم است و در این بین بیش از هر چیز بر ترور‌های صورت گرفته از سوی این دستگاه‌ها تمرکز دارد.
برگمن، برای به دست آوردن تصویری از سیر و عملکرد این دستگاه ها، هزاران سند (که برخی از آنها، محرمانه بوده و به صورت غیرقانونی در اختیار او قرار گرفته) و تعداد بی شماری کتاب و مقاله را بررسی کرده است. اما اهمیت بیشتر این کتاب به حدود یک هزار مصاحبه اختصاصی نویسنده با کسانی برمی گردد که خود به صورت مستقیم در این سازمان‍‌ها (یا در وقایع مورد اشاره در کتاب) حضور داشته اند و رتبه سازمانی یا عملیاتی برخی از آن‌ها نیز در بالاترین سطح بوده و همین، اطلاعات آن‌ها را به معنای دقیق کلمه "دست اول" کرده است.
در یکی از بخش‌های این کتاب به نام ایران نیز اشاره شده و گوشه‌هایی از فعالیت خرابکاری موساد در ایران برای ترور چهره‌های مهم علمی کشور فاش شده است. برگمن با ذکر یک خاطره، پرده از رازی برمی‌دارد که تاکنون ناگفته مانده است.
او ماجرای آخرین روز کاری مئیر داگان، رئیس سابق موساد را روایت می‌کند، روزی که با دعوت‌نامه‌ای محرمانه به جلسه‌ای دعوت می‌شود که در آن قرار است خبر عزل داگان از سوی سخنگوی نتانیاهو اطلاع‌رسانی شود.
برگمن چنین نوشته است: «آن روز آخرین روز مسئولیت داگان به‌عنوان رئیس موساد بود؛ نتانیاهو درب خروجی را به داگان نشان داده و او که بزرگ‌ترین آرزوی زندگی‌اش در اختیار گرفتن جایگاه بزرگ‌ترین جاسوس اسرائیلی بود، نمی‌خواست در برابر کار او دست‌بسته بنشیند. بحران شدید بی‌اعتمادی بین این دو نفر به‌خاطر دو موضوع بالا گرفته بود که هر دوی آن موضوعات به سلاح مورد علاقه مئیر داگان، یعنی ترور ارتباط داشت.
۸ سال پیش از آن آریل شارون، داگان را به ریاست موساد منصوب و او را مسئول خرابکاری در برابر سلاح‌های هسته‌ای ایران کرد که هر دو نفر آن را یک تهدید وجودی برای اسرائیل می‌دانستند. داگان از چند طریق مختلف وارد عمل شد تا این مأموریت را به انجام برساند؛ از نظر او سخت‌ترین راه که البته کارآمدترین راه هم به‌حساب می‌آمد عبارت بود از شناسایی دانشمندان کلیدی هسته‌ای و ایران، تعیین محل آن‌ها و کشتن‌شان.
موساد ۱۵۶ مورد از این اهداف را دقیقاً مشخص و ۶ نفر از آن‌ها را حذف کرد؛ بیشتر آن‌ها صبح‌هنگام وقتی می‌خواستند به محل کارشان بروند به‌وسیله بمب‌هایی با فیوز کوتاه‌مدت که توسط نیرو‌های موتورسوار به ماشین‌شان چسبانده شد، ترور شدند، علاوه بر آن‌ها یکی از ژنرال‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم که مسئول برنامه موشکی بود در یکی از مقر‌های سپاه به‌همراه ۱۷ نفر از نیرو‌هایش هدف انفجار قرار گرفتند{ و به شهادت رسیدند. }»
گرچه موضوع فلسطین و رژیم صهیونیستی، در اخبار جامعه ما حضوری هر روزه دارد و با وجود اینکه ده‌ها کتاب و مقاله درباره این قضایا نوشته شده، هنوز هم جای کار فراوانی در این حوزه به چشم می‌خورد. یکی از ابعادی که خلأ موجود در آن به طور ملموس حس می‌شود، بررسی روایت طرف مقابل است. بررسی روایت صهیونیست‌ها فایده‌های متعددی دارد. حداقل اهمیت آن را می‌توان در این نکته جست که «مقابله» با دشمن، یقینا فرعِ بر «شناخت» دشمن است و شناخت دشمن نیز، هرگز بدون بررسی روایت او کامل نخواهد بود.
نویسنده کتاب و همه راویانش به حقانیت رژیم صهیونیستی و ضرورت استمرار حیاتش باور دارند (و برخی از آنها، برای این باورشان دست به قتل‌های متعدد، آدم‌ربایی، شکنجه و ... هم زده اند و بی‌پروا و بدون خجالت، آن‌ها را در همین کتاب بازگو هم نموده‌اند)، ولی با تمام اینها، آنچه در کتاب آمده ضرورتا به نفع اسرائیل نیست. شاید خود برگمن هم نظری جز این داشته و گمان می‌کرده با این کار، مسیر «اصلاح» دستگاه‌های اطلاعاتی‌شان را نمایان می‌کند، ولی او ناخواسته در این کتاب از «وحشی‌گری» و «خونسردی در جنایت» و «بی‌پروایی در آدم‌کشی» صهیونیست‌ها (در طول تاریخ حیات شان) پرده برداشته است. اما در هر حال نباید از یاد برد که این کتاب، «روایت صهیونیست‌ها» از تاریخ معاصر منطقه است. بر همین اساس، می‌توان این کتاب و ترجمه را، روایتی «از چشم دشمن» خواند. اما مخاطب و خواننده این کتاب در هنگام مطالعه آن باید این نکته را مد نظر داشته باشند که این اثر صرفا از زاویه دید و روایت صهیونیست‌ها نسبت به منطقه و منافع آن‌ها نوشته شده است.
چاپ چهارم جلد اول از مجموعه چهارجلدی کتاب «تو زودتر بکش»؛ روایت نیرو‌های عملیاتی و اطلاعاتی اسرائیل از ۶۰ سال ترور‌های موساد، از ترور مبارزین فلسطینی تا ترور عماد مغنیه و دانشمندان هسته‌ای و موشکی ایران به قلم نویسنده سرشناس اسرائیلی (رونین برگمن) و ترجمه وحید خضاب در قطع رقعی و ۴۱۶ صفحه توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار