کد خبر: 1093913
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
پس از چندین ماه تنش، سرانجام نخست‌وزیر و وزیر خارجه رژیم صهیونیستی برای انحلال کنست و برگزاری انتخابات زودهنگام در فلسطین اشغالی به توافق رسیدند. نه تنها حماس بلکه تحلیلگران صهیونیست، چنین وضعیتی را ناشی از بی‌ثباتی و تزلزل این رژیم می‌دانند.

بنای سستی که هشت حزب رژیم صهیونیستی با آن، آخرین کابینه را تشکیل داده بودند، در آستانه فروپاشی قرار گرفته است و تل‌آویو چاره‌ای ندارد غیر از اینکه در کمتر از چهار سال، خود را برای برگزاری پنجمین انتخابات آماده کند. دو شنبه شب خبری منتشر شد مبنی بر اینکه نفتالی بنت و یائیر لاپید، درباره انحلال کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) و برگزاری انتخابات زودهنگام توافق کرده‌اند. بنابر گزارشی که روزنامه صهیونیستی هاآرتص منتشر کرده، بنت و لاپید در بیانیه‌ای مشترک گفته‌اند هفته آینده درباره انحلال کنست رأی‌گیری خواهد شد و اگر این رأی‌گیری تصویب شود لاپید نخست‌وزیر موقت بعدی خواهد شد. در بیانیه یاد شده آمده است: «بعد از آنکه همه راه‌ها برای ثبات‌بخشی به این ائتلاف امتحان شدند، نفتالی بنت و یائیر لاپید به این نتیجه رسیدند که هفته آینده طرحی برای انحلال کنست ارائه شود. بعد از تصویب، طرح [نخست‌وزیر]گردشی به صورت نوبتی اجرا خواهد شد.» قرار است انتخابات جدید ۲۵ اکتبر (سوم آبان‌ماه) برگزار شود. منابع نزدیک به نفتالی بنت به جروزالم‌پست گفته‌اند هدف لاپید و بنت برگزاری انتخابات بر اساس شرایط خودشان است تا مجبور نشوند به شرایط تحمیلی بنیامین نتانیاهو رهبر مخالفان کابینه تن دهند.

خیز نتانیاهو برای تصاحب دولت
رسانه‌های رژیم صهیونیستی از قول بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق این رژیم نقل کردند که وی ضمن استقبال از انحلال دولت، گفته است: «دولتی بزرگ و وسیع به رهبری حزب لیکود تشکیل خواهیم داد.»‌در بیانیه‌ای که نتانیاهو به همین منظور منتشر کرده، آمده است که دولت بنت به شدت در مسائل امنیتی، سیاسی و اقتصادی شکست خورده است و نتانیاهو قصد دارد یک دولت ائتلافی گسترده تشکیل دهد. اگر اعضای کابینه ائتلافی - از احزاب امید نو و یامینا- تغییر موضع دهند و به حزب راست‌گرای نتانیاهو بپیوندند، او از بخت تشکیل دولت برخوردار خواهد شد.
در شرایطی که رسانه‌ها اوایل هفته جاری اعلام کرده بودند که یائیر لاپید روز پنج شنبه به ترکیه می‌رود، با شرایط اخیر احتمال لغو این سفر قوت گرفته است. منابع رسانه‌ای در فلسطین اشغالی از قبیل شبکه کان‌نیوز خبر دادند: «به دنبال رویداد‌های سیاسی اسرائیل، سفر لاپید به ترکیه در روز پنج شنبه ممکن است لغو شود و این موضوع در حال حاضر در حال بررسی است.»‌با این حال، سفارت امریکا تأکید کرده که سفر رئیس‌جمهور این کشور به اراضی اشغالی طبق برنامه، انجام خواهد شد. سخنگوی سفارت امریکا اعلام کرد: اسرائیل یک شریک استراتژیک است و ما به روند دموکراتیکی که در آن در حال انجام است، احترام می‌گذاریم.»

انتخابات کمکی نخواهد کرد
نتیجه یک نظرسنجی که رادیو اسرائیل دیروز منتشر کرد، پیش‌بینی کرد که یک دور دیگر انتخابات بدون اینکه هیچ یک از بلوک‌ها قادر به تشکیل یک دولت باثبات با حمایت دست‌کم ۶۱نماینده باشند، پایان یابد. این نظرسنجی نشان داد که جبهه حامی نتانیاهو رهبر حزب لیکود ممکن است ۵۹ کرسی به دست آورد که از این تعداد ۳۶ کرسی به لیکود، ۱۰ کرسی به ائتلاف «صهیونیسم مذهبی»، هفت کرسی به حزب «شاس» و شش کرسی به حزب «اتحاد یهودیت توراتی» تعلق خواهد گرفت. این نظرسنجی حاکی از افزایش اندک قدرت حزب لیکود و همچنین قدرت حزب «یمینا» و ائتلاف صهیونیسم مذهبی بوده است، سایر احزاب به جز حزب «مرتز» نسبت به نظرسنجی‌های قبلی قدرت خود را حفظ کرده‌اند. همچنین، جبهه «تغییر» که در حال حاضر حاکم است، بدون اینکه مرتز بتواند از آستانه لازم عبور کند، ۵۵کرسی به دست آورد.

حرکت به سمت نابودی اسرائیل
فوزی برهوم، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) دیروز در واکنش به استیصال صهیونیست‌ها در تشکیل دولتی باثبات گفت که فروپاشی کابینه ائتلافی بنت دلیل بر سستی و ضعف رژیم صهیونیستی و ساختار داخلی آن است. وی تصریح کرد: «این اتفاق یکی از مظاهر ایستادگی ملت ما، قدرت مقاومت در سردرگم کردن این دولت، شکست اراده آن و نیز جلوگیری از تحقق اهدافش است.» آمنون ابراموویچ، تحلیلگر شبکه ۱۲رژیم صهیونیستی هم درباره این تصمیم گفت: «با روش انتخاباتی کنونی، ما عملاً گام به گام به سمت از بین بردن اسرائیل حرکت می‌کنیم.» ابراموویچ در ادامه تحلیل خود گفت: «وقتی درباره تغییر روش انتخابات صحبت می‌کنیم، مقصودمان تغییر فنی و یا تاکتیکی نیست؛ ما چهار دور انتخابات داشتیم و حالا به دور پنجم می‌رویم.»‌این تحلیلگر اسرائیلی در توضیح این موضوع به یک مسئله اشاره کرد و گفت: «یک عبارت جالب وجود دارد که می‌گوید اگر یک کار را بار‌ها و بار‌ها انجام دهید و انتظار نتایج مختلف داشته باشید، چنین چیزی رخ نخواهد داد. حتی اگر ائتلاف نتانیاهو به حمایت ۶۱عضو کنست برسد، باز هم ما می‌دانیم که همچنان مدیریت اسرائیل با این تعداد نماینده غیرممکن خواهد بود.»
خبرگزاری آناتولی در گزارشی به وضعیت فعلی سیاست داخلی رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت که قرار است در این دوره انتقالی، بنت سمت نخست‌وزیر جایگزین و مسئول پرونده ایران در کابینه را بر عهده داشته باشد. در گزارش آناتولی آمده است: «این تصمیم از وضعیت ائتلاف دولتی متشکل از هشت حزب که اصلاً با هم هماهنگ نبودند و فقط یک سال توانستند دوام بیاورند، پرده برداشت. حالا انتخابات بعدی که انتظار می‌رود در ماه اکتبر برگزار شود، پنجمین انتخابات اسرائیل در سه سال و نیم اخیر خواهد بود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار