کد خبر: 1093639
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
سردار معصوم بیگی:
رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی کل انتظامی با تشریح علل دیر رسیدن ماموران ۱۱۰ گفت: تماس‌های غیر اورژانسی و فوریت دار به مرکز فوریت‌های پلیسی دلیل دیر رسیده ماموران به محل جرم است.

سردار مهدی معصوم بیگی، افزود: موضوعات امنیت ترکیبی است و ما تک مؤلفه ای نباید مسائل مربوط به امنیت را تحلیل کنیم. یکی از اشکالاتی که وجود دارد ما تک مؤلفه ای موضوعات امنیتی را تحلیل می‌کنیم و نتیجه غلط می‌گیریم.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی کل انتظامی با اشاره به حضور به موقع مأموران مرکز فوریت پلیس سر صحنه گفت: اولین دلیلی که باعث می‌شود تا مأموران ۱۱۰ به موقع در صحنه حاضر شوند این است که مردم مسائل فوریت دار را با ۱۱۰ مطرح کنند.

سردار معصوم بیگی با اشاره به تعریف عملیاتی موضوعات فوریت دار بیان کرد: این موضوعات مواردی هستند که به عنوان مثال اگر پلیس برسد مانع ادامه جرم می‌شود.

سرعت بخشیدن در کشف جرم یکی از عواملی که مأموران ۱۱۰ سریع به صحنه جرم می‌رسند

وی با اشاره به دیگر مواردی که مأموران ۱۱۰ بلافاصله در محل حاضر می‌شوند، خاطرنشان کرد: موارد دیگری که مأموران ۱۱۰ باید بلافاصله به محل جرم برسند این است که اگر پلیس برسد می‌تواند کشف آن جرم را سرعت ببخشد یا شرایط خاصی است که احساس نا امنی در آن صحنه می‌شود و با حضور پلیس این احساس بالا می‌رود.

رئیس پلیس پیشگیری فراجا گفت: امروز مردم همه موضوعات را با ۱۱۰ مطرح می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود که تراکم مأموریت فوریتی در پلیس بالا رود.

معصوم بیگی با اشاره به دیگر عامل دیر رسیدن مأموران ۱۱۰ به صحنه تصریح کرد: در کلانشهرها و شهرهای بزرگ ترافیک باعث می‌شود مأموران دیر به صحنه جرم برسند.

وی با اشاره به اینکه به ازای هر هزار نفر باید ۵ مأمور پلیس در کشور باشد اما این در حالی است که ما در ایران به ازای هر هزار نفر ۲.۷ مأمور پلیس در کشور داریم، گفت: کمبود پرسنل هم در دیر رسیدن مأموران ۱۱۰ به صحنه تأثیر گذار است.

مدت زمان رسیدن ۱۱۰ به محل جرم در کلانشهرها گاهاً از ۱۵ دقیقه هم عبور می‌کند

رئیس پلیس پیشگیری فراجا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه میانگین زمان رسیدن مأموران ۱۱۰ به صحنه جرم چقدر است، گفت: در شهرهای کوچک میانگین رسیدن زیر ۷ دقیقه است و در کلانشهرها در برخی مواقع امکان دارد این زمان از ۱۵ دقیقه هم عبور کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از شهروندان اعلام می‌کنند ما زمانی که به خانه بر می‌گردیم با سرقت منزل مواجه شده‌ایم با پلیس ۱۱۰ تماس گرفته‌ایم اما ساعت‌ها طول کشیده تا مأمور به صحنه مراجعه کند. آیا سرعت، جزو موارد اورژانسی نیست؟ تصریح کرد: مشخص نیست که سرقتی که رخ می‌دهد برای چند روز قبل است. حضور فوری پلیس در محل سرقت منزل موضوعیت ندارد. ما از مردم می‌خواهیم تماس‌هایی با ۱۱۰ دارند را دسته بندی کنند تا حجم خدمات متعادل‌تر شود.

وی افزود: هنگامی که با ۱۱۰ تماس گرفته می‌شود آن تماسی که فوری است فوراً مراجعه می‌کنیم و آنجایی هم که در اولویت‌های ۲ و ۳ قرار دارد کمی با تأخیر مراجعه می‌کنیم چرا که تأخیر پلیس در آن صحنه‌ها در استمرار جرم تأثیری ندارد و حضور فوری پلیس به کشف جرم کمک نمی‌کند.

معصوم بیگی خاطرنشان کرد: اگر مردم برای هر موضوعی با اورژانس اجتماعی یا اورژانس پزشکی تماس بگیرند دیگر خدمات مطلوب و به موقعی از آنها نمی‌بینند چرا که حجم مأموریت‌ها بی جهت زیاد می‌شود. در رابطه با مرکز فوریت‌های پلیسی هم این موضوع صدق می‌کند.

وی در پایان گفت: از مردم خواهش می‌کنم دسته بندی تماس با ۱۱۰ را رعایت کنند تا آنها هم به پلیس در مأموریت‌ها کمک کنند.

رتبه بندی کلانتران در چهار سطح ویژه

وی با بیان اینکه فرآیند اجرا و شرایط رتبه بندی کلانتران در چهار سطح ویژه تا رتبه‌های اول، دوم و سوم در قالب دستورالعمل تهیه شده است، افزود: کلیدی ترین عنصر کلانتری، رئیس و کارکنان آن است، لذا تدبیر کلی در این دستورالعمل بر این امر استوار است تا هم‌زمان با ارتقا بعد معنوی خدمت رسانی به مردم ابعاد مادی زحمات رؤسای کلانتری نیز جبران و تأمین شود.

سردار معصوم بیگی خاطرنشان کرد: طرح رتبه بندی کلانتران از جمله کارهای زیربنایی در حوزه تحول کوپ‌ها محسوب می‌شود که گام مؤثری در راستای تعیین مسیر شغلی و رو به پیشرفت رؤسا و فرماندهان کوپ‌ها برداشته شده است.

ارتباط الکترونیکی ۱۰۰۰ کلانتری و پاسگاه با دادسراها

سردار معصوم بیگی با بیان اینکه پلیس پیشگیری سوار بر ریل هوشمندسازی، اقدامات مؤثری با طراحی و اجرای ۵ پروژه هوشمندسازی در دست اجرا و تکمیل دارد، گفت: در حال حاضر ارتباط الکترونیکی حدود ۱۰۰۰ کلانتری و پاسگاه با دادسراها برقرار و حدود ۶۰ درصد پرونده‌ها از این طریق تبادل و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

رئیس پلیس پیشگیری انتظامی کشور با تاکید بر لزوم هوشمندسازی فرآیند خدمات‌رسانی در کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها گفت: قرارگاه هوشمندسازی پلیس پیشگیری با تشکیل تیم‌های خبره، پیگیری مجدانه پروژه‌های تحقیق برخط و غیر حضوری متهمان، نظارت و پایش هوشمند، کلانتری مجازی، گشت انتظامی هوشمند و تبادل الکترونیکی پرونده بین دادسرا و کلانتری و پاسگاه را در دستور کار قرار داده است.

سردار معصوم بیگی با اشاره به اینکه اتصال نزدیک به ۴ هزار گشت انتظامی کلانتری و پاسگاه به سامانه هوشمند AVLS و برخورداری یک‌هزار و ۵۰۰ گشت انتظامی از دست افزارهای هوشمندِ مدیریت انتظامی، بخشی از عملیات هوشمند سازی در پلیس پیشگیری است، خاطرنشان کرد: هدف اصلی از هوشمندسازی مأموریت‌های کلانتری و پاسگاه‌ها، افزایش میزان رضایتمندی مردم، تسریع در ارائه خدمات انتظامی، افزایش بهره‌وری و صیانت از سرمایه‌های انسانی انتظامی کشور است.

کمبود ۲ هزار کلانتری و پاسگاه در کشور

سردار معصوم بیگی به خبرنگار مهر گفت: برای مشخص شدن کمبود کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها باید استانداردهای مختلف جهانی را در نظر گرفت.

وی افزود: یک استاندارد جهانی وجود دارد که به ازای هر شهر و دهر دهستان باید یک کلانتری و یک پاسگاه داشته باشیم، اگر بخواهیم وضعیت کلانتری‌های کشور را طبق این استاندارد تعیین کنیم، ما باید به ازای ۵ هزار شهر و دهستان در کشور بیش از ۵ هزار کلانتری و پاسگاه داشته باشیم که این عدد در حال حاضر تعداد ۳ هزار کلانتری و پاسگاه است، یعنی نسبت به این استاندارد ۲ هزار پاسگاه و کلانتری کم داریم.

کمبود نیروی پلیس در ایران چقدر است؟

رئیس پلیس پیشگیری فراجا گفت: در جهان استاندارد دیگری است که مصوبه برنامه ششم توسعه در ایران هم هست، بر اساس این استاندارد به ازای هر هزار نفر باید ۵ نفر مأمور پلیس داشته باشیم، که این عدد در ایران ۲.۷ است، یعنی زیر ۳ نفر مأمور به ازای هر هزار نفر.

معصوم بیگی با اشاره به استاندارد جهانی دیگری که معمولاً به ازای هر هزار نفر ۵ تا ۹ نفر پلیس وجود دارد، گفت: نیاز ما به کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها بیش از آنچه است که الان در کشور وجود دارد.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار