کد خبر: 1093545
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
ظاهراً از کوه بزرگ تنش‌ها بین روسیه و اسرائیل فقط به اندازه نوک کوه یخی نمایان است. این تنش‌ها که در اوکراین نمایان شد، حالا در سوریه در حال تبدیل شدن به بحران در مناسبات مسکو با تل‌آویو است. روس‌ها از حمله جمعه قبل به فرودگاه دمشق به قدری عصبانی‌اند که می‌خواهند مسئله را به شورای امنیت بکشند، هرچند بعید است مسئله به نتیجه خاصی ختم شود، به خصوص که تنش‌های امریکا و روسیه هم در سوریه در حال افزایش است.

به گزارش «جوان»، روزنامه تایمز رژیم صهیونیستی دیروز از قول مقام‌های اسرائیلی فاش کرد که روسیه در حال تهیه یک پیش‌نویس قطعنامه محکومیت حمله اسرائیل به سوریه برای طرح آن در شورای امنیت سازمان ملل است. احتمالاً این اولین قطعنامه‌ای است که روس‌ها بانی آن شده‌اند تا رژیم صهیونیستی را در شورای امنیت محکوم کنند. تصمیم روسیه برای تهیه این قطعنامه، بعد از حمله جمعه قبل رژیم صهیونیستی به فرودگاه بین‌المللی دمشق گرفته شده است؛ حمله‌ای که منجر به از کار افتادن این فرودگاه شد. با این حال، بعید است که این حمله تنها عامل تصمیم روس‌ها برای کشیدن حملات تل‌آویو به سوریه به شورای امنیت باشد. در پیش‌نویس تهیه شده روسیه آمده است: «این حمله به شکلی انجام شد که قوانین بین‌المللی و حاکمیت سوریه را نقض کرده و ثبات این کشور را تضعیف می‌کند و به همین دلیل، مسئولان انجام این حمله باید پاسخگو باشند، چراکه این اقدام به طور آشکار به میزان کمک بشردوستانه به سوریه آسیب زد.»

تنش فزاینده در سوریه
حمله ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ رژیم صهیونیستی به فرودگاه دمشق که منجر به از کار افتادن آن شد، با اعتراض مسکو روبه‌رو شد. وزارت خارجه روسیه سفیر رژیم صهیونیستی در مسکو را فراخواند و از او خواست در مورد آن شفاف‌سازی کند و توضیح دهد. پیش از این هم میخائیل بوگدانوف نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور خاورمیانه در دیدار با سفیر اسرائیل در مسکو نسبت به حملات به فرودگاه بین‌المللی دمشق ابراز نگرانی و تأکید کرد که توجیه‌های طرف اسرائیلی برای این حمله، قانع‌کننده نیست. احتمالاً این حمله، مناسبات اسرائیل با روس‌ها را به تنش آمیز‌ترین سطح خود رسانده، ولی مناسبات روس‌ها با اسرائیل چند ماهی است که دچار تنش شده است. جمعه ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ جنگنده‌های صهیونیست در حمله‌ای کم سابقه، ۳۲ موشک را از آسمان مدیترانه به بانیاس شلیک کردند که پدافند هوایی سوریه توانسته۸۰ درصد این موشک‌ها را رهگیری کند. حملات موشکی ۲۳ اردیبهشت، تقریباً همزمان شد با صدور یک بیانیه ضد اسرائیلی در شورای امنیت سازمان ملل که در آن، قتل شیرین ابوعاقله، خبرنگار الجزیره به شدت محکوم شد، بیانیه‌ای که گفته می‌شد روسیه نقش مهمی در صدور آن علیه اسرائیل داشته است. هرچند تنش‌ها بین تل‌آویو با مسکو، عمدتاً به وضعیت سوریه مربوط می‌شود، ولی جنگ اوکراین باعث شد که این تنش‌ها روندی تصاعدی پیدا کند. روس‌ها گفته‌اند که اسرائیلی‌ها در جنگ اوکراین به نفع اوکراین علیه روسیه وارد جنگ می‌شوند و تأکید کرده‌اند که تل‌آویو در اوکراین از نئونازی حمایت می‌کند. اواسط اردیبهشت ماه، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با یک شبکه ایتالیایی در پاسخ به این سؤال که چطور روسیه ادعا می‌کند در اوکراین به دنبال «نازی‌زدایی» است در حالی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین خود یک یهودی است: «وقتی می‌گویند این چه جور نازی‌زدایی است وقتی خودمان یهودی هستیم، هیچ معنایی ندارد، چون من فکر می‌کنم که هیتلر هم اصل و نسب یهودی داشته است.»‌این موضع‌گیری لاوروف با انتقاد تند مقام‌های رژیم صهیونیستی روبه‌رو شد تا جایی که یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، این اظهارنظر را «نابخشودنی و شرم‌آور» توصیف کرد.

تسری رویارویی مسکو-واشنگتن به تل‌آویو
در محافل غیر رسمی گزارش‌هایی منتشر شده درباره اینکه دولت بایدن از تل‌آویو خواسته موضع خود را مورد جنگ اوکراین روشن کند؛ موضوعی که اسرائیلی‌ها را بیش از قبل در جاده تنش با روسیه قرار داده است. تل‌آویو در مورد حملاتی که به سوریه انجام می‌داد، اغلب به لحاظ امنیتی آن‌ها را با روس‌ها هماهنگ می‌کرد، ولی در جریان حملات اخیر به دمشق، مقامات فعلی و سابق امریکا در گفتگو با وال استریت ژورنال فاش کردند که تل‌آویو به طور غیرعلنی این حملات را با ایالات متحده هماهنگی کرده است. چنین اتفاقی، در شرایطی که تنش‌ها بین امریکا و روسیه در سوریه طی هفته‌های اخیر تشدید شده، اسرائیلی‌ها را هم مقابل روسیه قرار خواهد داد. جمعه شب، مقام‌های نظامی امریکا به وال استریت ژورنال گفتند که روسیه در ماه جاری مجموعه‌ای از حملات را علیه مواضع ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری امریکا در سوریه انجام داده، چیزی که مقام‌های نظامی امریکایی را نگران کرده که منجر به یک اشتباه محاسباتی شده و به درگیری ناخواسته بین نیرو‌های ایالات متحده و روسیه در سوریه تبدیل شود.
مقام‌های دفاعی امریکا در گفتگو با سی‌ان‌ان خبر دادند که روسیه پیش از حمله به پایگاه التنف برای مقابله با تروریست‌ها، به واشنگتن هشدار داده است که نیرو‌های خود را از محل دور کند. وال استریت ژورنال در این خصوص نوشت: هشدار قبل از حمله روسیه به پایگاه التنف نشان می‌دهد که ارتش روسیه به طور فعال نیرو‌های امریکایی را هدف قرار نمی‌دهد، اما مأموریت ایالات متحده در سوریه را با مشکل مواجه می‌کند. فشار واشنگتن به تل‌آویو برای روشن کردن موضع خود در مورد سوریه، احتمالاً باعث می‌شود، روابط تل‌آویو- مسکو نیز به سمت تنش بیشتر حرکت کند. الکساندر باونوف، تحلیلگر سیاسی روسی که قبلاً به عنوان دیپلمات و کارشناس ارشد در اندیشکده مرکز کارنگی مسکو بود، به مدیا لاین گفته که در شرایط فعلی، در حالی که روسیه درگیر جنگ در اوکراین است، تغییر مسیر در سوریه بدون هزینه نخواهد بود. او می‌گوید: «من می‌توانم تصور کنم که در صورت تشدید تنش، روسیه ممکن است در سیاست خود در مورد فعالیت اسرائیل در آسمان سوریه تجدیدنظر و سعی کند اسرائیل را از انجام برخی اقدامات در آنجا باز دارد.»‌به گفته باونوف، از آغاز تهاجم به اوکراین، تقسیم بین غرب و «غیرغربی» آشکارتر شده است. او می‌گوید: «رهبری [در مسکو]خود را به عنوان یک پیشتاز غیرغربی برچسب زده که علیه غرب می‌جنگند. اسرائیل قطعاً بخشی از دنیای غرب است و زمانی که مجبور به انتخاب شود، غرب را انتخاب خواهد کرد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار