کد خبر: 1093381
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
در پی عملیاتی شدن سیاست‌های افزایش عرضه ارز در بازار شاهد تعدیل قیمت ارز فیزیکی در بازار تهران هستیم و باید دید این اقدام چه تأثیری در بازار‌های ارزی منطقه مانند بازار ارزی هرات، امارات و اربیل عراق خواهد گذاشت.

در پی عملیاتی شدن سیاست‌های افزایش عرضه ارز در بازار شاهد تعدیل قیمت ارز فیزیکی در بازار تهران هستیم و باید دید این اقدام چه تأثیری در بازار‌های ارزی منطقه مانند بازار ارزی هرات، امارات و اربیل عراق خواهد گذاشت.
گویا عملیاتی طرح‌ریزی شده بود که به‌دنبال وضع تحریم‌های مثلاً جدید از سوی امریکا در حوزه پتروشیمی‌ها نرخ ارز در بازار ایران با صعود‌های بسیار قابل ملاحظه همراه شود که این عملیات با هوشیاری دولت و مقام‌های امنیتی، انتظامی و همچنین همکاری فعالان اقتصادی و صنف صرافی با بانک مرکزی ناکام ماند، به‌طوری‌که نرخ دلار که در بازار تهران چشم به رکورد زنی ۳۴‌هزار تومان دوخته بود، به‌طور مجدد روند نزولی را در پیش گرفت.
هر چند اقتصاد ایران قریب به ۱۲‌سالی می‌شود که با تحریم‌های بسیار جدی نفتی و بانکی روبه رو شده است، اما در همه این سال‌ها اقتصاد گلیم خود را از آب بیرون کشیده است و در این رخداد جایگزینی درآمد‌های غیر نفتی با درآمد‌های نفتی بسیار مهم و اثر گذار بوده است.

فرار از پذیرش شکست
حال که خود امریکایی‌ها اعتراف کرده‌اند که تحریم‌های حداکثری باشکست مواجه شده‌است، به جای آنکه از این اعتراف تلخ پند بگیرند و به مرز‌های وضع شده در برجام بازگردند و در جهت جبران خسارت‌های اقتصادی تحمیلی به ایران علاوه بر پرداخت غرامت، به خواست‌های ایران تن دهند، از سر خباثت در پی تحریم بخش صادرات غیر‌نفتی ایران است و برای شناسایی شبکه‌هایی که تحریم‌ها را دور می‌زنند، از خشم حتی جایزه‌های چندین میلیون دلاری تعیین کرده است.
اقتصاد ایران که تا کنون تحریم‌ها را پشت سر گذاشته است زین پس نیز با تکیه بر توان داخل و همچنین تجربه به‌دست آمده در این سال‌ها می‌تواند شرایط وضعی جدید را نیز پشت سر بگذارد.

تضییع حقوق اقتصادی مردم ایران
در همین راستا اگر چه تلاش شد از سوی امریکا به واسطه وضع تحریم‌های جدید در حوزه پتروشیمی علاوه بر محرومیت ایران از حقوق صادراتی خود در حوزه نفت، حوزه پتروشیمی نیز به این تحریم‌ها اضافه شود و این موضوع با بزرگنمایی اثر منفی در بازار ارز ایران بگذارد، اما این توطئه با پیش‌بینی به موقع نهاد‌های امنیتی و انتظامی، چون سازمان اطلاعات سپاه؛ وزارت اطلاعات و پلیس امنیت اقتصادی و همکاری فعالان اقتصادی و صرافی‌ها با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و صمت خنثی شد، به‌طوری که دلار تنها به محدوده ۳۴‌هزار تومان چشم می‌دوخت و به‌طور مجدد روند نزولی در پیش گرفت.

دلار وارد کانال ۲۹‌هزار تومانی شد
در همین راستا علاوه بر اینکه شاهد افزایش عرضه ارز در بازار داخلی بودیم شواهد نشان داد که رشد عرضه از تقاضا هم فزونی یافت. به‌طوری که برای بخشی از عرضه تقاضایی وجود نداشت.
دبیرکل کانون صرافان ایران گفت: بر اساس معاملات صورت گرفته، در حال حاضر نرخ ارز در بازار توافقی معادل هر دلار ۲۹ هزار تومان برای خرید صرافان و ۲۹ هزارو ۳۰۰‌تومان برای فروش است.
کامران سلطانی‌زاده، در گفتگو با فارس با اشاره به نرخ ارز در بازار توافقی اظهار داشت: بر اساس معاملات صورت گرفته، در حال حاضر نرخ ارز در بازار توافقی معادل هر دلار ۲۹ هزار تومان برای خرید صرافان ۲۹‌هزارو ۳۰۰ تومان برای عرضه صرافان است.
دبیرکل کانون صرافان ایران گفت: روز معاملاتی گذشته این رقم معادل ۳۰‌هزار‌تومان برای خرید صرافان و ۳۰ هزار و ۳۰۰ برای عرضه صرافان بود.
این مقام صنفی در بیان نقش سیاست‌های بانک مرکزی بر بازار گفت: مصوبات و پیگیری‌های بانک مرکزی از عوامل اساسی ریزش نرخ ارز در بازار توافقی است.

پیش‌بینی ورود ۱۵‌میلیارد دلار ارز به کشور توسط پتروشیمی‌ها‌
همچنین دبیرکل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی گفت: شرکت‌های پتروشیمی از ابتدای سال ۳ میلیارد و ۲۷۰‌میلیون دلار در سامانه نیما عرضه داشته‌اند و پیش بینی می‌شود، امسال در مجموع حداقل ۱۵‌میلیارد دلار ارز توسط پتروشیمی‌ها به کشور وارد شود.
به گزارش فارس، احمد مهدوی، دبیرکل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی، درباره وضعیت فعلی صنعت پتروشیمی کشور می‌گوید: پتروشیمی صنعت پیشرو و مزیت اصلی کشور است و شرکت‌های پتروشیمی از ابتدای سال ۳‌میلیارد و ۲۷۰‌میلیون دلار در سامانه نیما عرضه داشته‌اند و پیش‌بینی می‌شود، امسال در مجموع حداقل ۱۵‌میلیارد دلار ارز توسط پتروشیمی‌ها به کشور وارد شود.
مهدوی افزود: خوشبختانه چشم انداز صنعت پتروشیمی در کشور روشن است و رشد قابل توجه ارز‌آوری این صنعت صرفاً به دلیل افزایش نرخ‌های جهانی نبوده‌است، بلکه هم میزان تولید و هم میزان صادرات محصولات پتروشیمی افزایش قابل توجهی داشته‌است و این روند افزایشی امسال با ورود واحد‌های جدید به مدار تولید تداوم خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه هماهنگی خوبی میان بانک مرکزی و شرکت‌های پتروشیمی در راستای انجام وظیفه و کمک به اقتصاد ملی در شرایط جنگ اقتصادی وجود دارد، از حمایت‌های رئیس کل بانک مرکزی تشکر کرد و گفت: در حال حاضر هیچ واردکننده‌ای معطل ارز نیست و در بسیاری مواقع شرکت‌های پتروشیمی خریداری برای ارز خود ندارند و در صف منتظر می‌مانند تا ارزشان را به نرخ نیمایی بفروشند و معلوم نیست این نرخ‌ها در بازار آزاد چه منطقی دارد.
وی تأکید کرد: تصمیم بانک مرکزی در خصوص عرضه ارز توسط صرافی‌ها و صادرکنندگان یک گام رو به جلو بود و باید کاری کنیم تا موانع کمتر شده و صادرکنندگان راحت‌تر ارز‌های خود را به بازار عرضه کنند. در واقع باید تلاش شود تا بازار ساختگی ارز که برخی به آن بازار سیاه هم می‌گویند کوچک شود.
دبیرکل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی تصریح کرد: امیدواریم با نگاه جدید بانک مرکزی به حوزه واردات و صادرات در راستای کشف قیمت ارز بر اساس عرضه و تقاضا به‌زودی شاهد آثار مثبت باشیم و بازار به تعادل مناسبی برسد.
کارشناسان اقتصادی معتقدند، تحریم‌های جدید امریکا علیه صنعت پتروشیمی کشور، بر میزان فروش و صادرات این شرکت‌ها تأثیر قابل توجهی نخواهد داشت. زیرا این تحریم‌ها در یک دهه گذشته وجود داشته و این شرکت‌ها راه دور زدن تحریم‌ها را به خوبی آموخته‌اند و با تحریم‌های جدید نیز با مشکلی مواجه نخواهند شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار