کد خبر: 1093377
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
سریال عروسکی «کلیله و دمنه» که از پلتفرم «فیلم نت» پخش می‌شود، فاقد مجوز پخش است و پلتفرم با نادیده گرفتن تذکر ساترا در حال نمایش این مجموعه است.
محمدصادق عابدینی

سریال عروسکی «کلیله و دمنه» که از پلتفرم «فیلم نت» پخش می‌شود، فاقد مجوز پخش است و پلتفرم با نادیده گرفتن تذکر ساترا در حال نمایش این مجموعه است.
۹۰۰ سال پیش وقتی نصرالله منشی، «کلیله و دمنه» را از سانسکریت به فارسی ترجمه کرد، تصورش را هم نمی‌کرد روزی کتابی که سراسرش پند اخلاقی و حکمت زندگی است، دستمایه تولید اثری شود که خانواده‌ها از تماشای آن از سوی نوجوانان خود نگران شوند و در آن ولنگاری اخلاقی پررنگ شود.
پخش تصویر کوتاهی از یک مجموعه عروسکی در فضای مجازی، بازتاب‌های زیادی را در پی داشت. ویدئویی از مجموعه نمایش خانگی «کلیله و دمنه» که به دیالوگی در خصوص رابطه ولنگارانه اشاره دارد. این محتوا در شبکه‌های مجازی بازتاب‌های منفی داشت، به طوری که کار به پاسخ وزارت ارشاد و موضع‌گیری ساترا رسید.
«کلیله و دمنه» نام مجموعه‌ای عروسکی به کارگردانی مرضیه برومند است که به صورت اختصاصی از پلتفرم «فیلم نت» منتشر می‌شود. برومند از هنرمندان پیشکسوت تولید کار‌های عروسکی تلویزیونی است که قید همکاری با صداوسیما را زده تا در شرایط متفاوت شبکه نمایش خانگی کار تولید کند. فیلم‌نت نیز که در مقایسه با فیلیمو و نماوا، بازار کوچکی از شبکه نمایش خانگی را در دست دارد مدتی است که سرمایه‌گذاری روی تولید آثار اختصاصی را افزایش داده و پیش از آنکه به موفقیت قابل توجهی دست پیدا کند، با اتهام پخش فاقد مجوز یک مجموعه حاشیه دار مواجه شده است. در سکانس بحث‌برانگیز کلیله و دمنه، دو کاراکتر که یکی زن و دیگری مرد است درباره ادامه رابطه خود صحبت می‌کنند، زن خواهان رسیدن رابطه به ازدواج است و مرد ازدواج را پرتگاه می‌داند و معتقد است که به جای ازدواج باید یک رابطه جدید را آغاز کند. از آنجایی که مخاطب اصلی برنامه احتمالاً کودکان و نوجونان هستند و دیدن و شنیدن روابط و دیالوگ‌های غیر اخلاقی برای آن‌ها نامناسب است، کمپینی اعتراضی علیه «کلیله و دمنه» در فضای مجازی شکل گرفت. در متن منتشر شده از کمپین اعتراضی، آمده است «وزارت فرهنگ و ارشاد ما مشغول به چه کاری است؟ چرا در کشور اسلامی به راحتی برنامه‌ای که به کودکان، روابط غیراسلامی را آموزش می‌دهد، مجوز می‌گیرد؟! چطور برنامه‌ای با این محتوای ناسالم اجازه پخش گرفته است؟! تقاضای اصلاح و بازنگری در پخش این مجموعه نمایشی را داریم. همچنین تقاضای برخورد با کسانی که در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده و بدون کوچک‌ترین بررسی محتوا، مجوز پخش می‌دهند». این کمپین تا روز گذشته بیش از ۳۴ هزار امضا جمع آوری کرده است.
ارشاد: صداوسیما باید پاسخ دهد!
وزارت ارشاد در واکنش به این کمپین، مسئولیت شبکه نمایش خانگی را برعهده صداوسیما عنوان کرد. سید محمد هاشمی معاون حقوقی، امور مجلس و شهرستان‌های وزارت ارشاد، انتقاد از این وزارتخانه در خصوص شبکه نمایش خانگی را ناشی از عدم آگاهی از وضعیت مسئولیت‌ها دانست و گفت: «تولید و نمایش سریال‌های خانگی از جمله سریال کلیله و دمنه ذیل مسئولیت‌های ساترا و مربوط به سازمان صداوسیما است و اساساً در دو ساله اخیر هم مسئولیت تولید و هم مسئولیت ارزشیابی و نظارت سریال‌های نمایش خانگی و پلتفرم‌ها به صداوسیما واگذار شده و بدیهی است هرگونه پاسخگویی و شفاف‌سازی هم باید از طریق آن مجموعه‌ها صورت گیرد.»
ساترا: ما مجوز ندادیم، خودشان پخش کردند!
ساترا که مسئولیت نظارت بر شبکه نمایش خانگی را بر عهده گرفته است، در خصوص «کلیله و دمنه» موضع‌گیری رسمی نداشته و سعید مقیسه رئیس این سازمان ترجیح داده است که فعلاً سکوت کند، ولی انتشار تصویر نامه ساترا به مدیرعامل فیلم نت در خصوص عدم صدور مجوز نمایش «کلیله و دمنه»، به نوعی پاسخ غیر رسمی این نهاد به منتقدان بود.
به رغم پیگیری «جوان»، پلتفرم فیلم نت حاضر به پاسخگویی در خصوص پخش بدون مجوز مجموعه «کلیله و دمنه» نشد و در مقابل پاسخ روشنی از ساترا برای اهمال در مقابله با رفتار‌های غیر قانونی و انتشار آثار بدون مجوز پخش از پلتفرم‌ها نیز به دست نیامد. گویا پلتفرم‌ها از ضعف ساترا و جایگاه ضعیف این سازمان برای نظارت بر شبکه نمایش خانگی آگاه هستند و عامدانه در حال دور زدن نظارت صداوسیما هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار