کد خبر: 1092954
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
رئیس کمیسیون اروپا طی دیدار با مقامات صهیونیست، دیروز رسماً از امضای توافقنامه میان اتحادیه اروپا با رژیم صهیونیستی و مصر خبر داد. اگرچه نظرات کارشناسی حاکی از این است که میزان انرژی صهیونیست‌ها جوابگوی نیاز اروپایی‌ها نخواهد بود، با این حال، تل‌آویو همچنان به ماهیگیری از فضای پرتنش میان مسکو و اروپا چشم دوخته است.

رئیس کمیسیون اروپا طی دیدار با مقامات صهیونیست، دیروز رسماً از امضای توافقنامه میان اتحادیه اروپا با رژیم صهیونیستی و مصر خبر داد. اگرچه نظرات کارشناسی حاکی از این است که میزان انرژی صهیونیست‌ها جوابگوی نیاز اروپایی‌ها نخواهد بود، با این حال، تل‌آویو همچنان به ماهیگیری از فضای پرتنش میان مسکو و اروپا چشم دوخته است.
به گزارش «جوان» در روز‌های گذشته سفر اورسولا فون درلین به سرزمین‌های اشغالی مورد توجه رسانه‌ها بود، چرا که این مقام اروپایی که پیش‌تر در سمت وزیر دفاع آلمان فعالیت کرده بود، با دستور کار مشخص پوشش خلأ منبع تأمین انرژی اروپا در پی جنگ اوکراین، راهی دیدار با طرف‌های صهیونیست شده بود. به این ترتیب علاوه بر اینکه مشخص شد موضوع بحران تأمین انرژی اروپا جدی‌تر از آن چیزی است که تاکنون به نظر می‌رسید با این اقدام، دامنه تقابل روسیه و صهیونیست‌ها که پیش از این در عرصه سیاسی و امنیتی و حمله به سوریه خلاصه می‌شد، حالا به مسائل اقتصادی هم کشیده شده است. رئیس کمیسیون اروپا دیروز از امضای توافقنامه سه‌جانبه صادرات گاز به اروپا بین اتحادیه اروپا و مصر خبر داد. وی روز سه شنبه در توئیتی نوشته بود: «از اینکه اسرائیل عرضه انرژی خود به اتحادیه اروپا را افزایش خواهد داد، سپاسگزارم.» فون درلین، این را هم گفته که آن‌ها همچنین برای کمک به محافظت از جهان در برابر یک بحران بزرگ غذایی، متحد عمل خواهند کرد.
رایزنی با وزارت انرژی صهیونیست‌ها
پیش‌تر شبکه الجزیره به نقل از تلویزیون اسرائیل گزارش داده بود که وزیر انرژی این رژیم روز چهار شنبه با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر دیدار می‌کند تا راه‌های فروش گاز اسرائیل به اروپا از طریق مصر را بررسی کنند. در همین راستا، کارین الحرار، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی با السیسی دیدار و درباره صادرات گاز طبیعی اسرائیل به اروپا پس از طی فرآیند مایع‌سازی آن در مصر گفتگو کرد. وزیر رژیم صهیونیستی قرار است در قاهره با طارق الملا، وزیر نفت و منابع معدنی مصر و همچنین کادری سیمپسون، کمیساریای انرژی اروپا دیدار کند. رسانه‌های صهیونیستی اذعان کرده‌اند که این دیدار در راستای آمادگی برای امضای یادداشت تفاهم درخصوص صادرات گاز از سرزمین‌های اشغال و مصر به کشور‌های اتحادیه اروپا انجام می‌شود. شبکه صهیونیستی کان در گزارشی به موضوع مشارکت رژیم صهیونیستی در مسائل مربوط به انرژی پرداخت و نوشت: «وزارت انرژی اسرائیل در هفته‌های اخیر با مقامات اتحادیه اروپا در مورد فروش گاز تل‌آویو به اروپا که ابتدا از طریق یک خط لوله به مصر منتقل می‌شود، مذاکره کرده است تا روند مایع‌سازی آن در قاهره انجام شود.» در گزارش این شبکه صهیونیستی آمده است: «پس از حمله روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا به کاهش وابستگی به گاز روسیه ترغیب شده و به همین دلیل آن‌ها برای امضای قرارداد‌هایی برای صادرات گاز به این قاره، به تعدادی از کشور‌ها از جمله اسرائیل روی می‌آورند.»
تل‌آویو نمی‌تواند رقیب مناسبی برای مسکو باشد
کارشناسان معتقدند که تولید صهیونیست‌ها به هیچ وجه به اندازه ظرفیت روسیه نیست. در مطلبی که روزنامه امریکایی واشنگتن‌پست در همین مورد منتشر کرده، آمده است که اسرائیل بیش از ۹ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سال تولید می‌کند. این در حالی است که در سال ۲۰۲۱، اتحادیه اروپا ۱۵۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از روسیه وارد کرد که حدود ۴۵ درصد از واردات اتحادیه اروپا را تشکیل می‌داد. با این حال، آلکس کومان از دانشگاه تل‌آویو تأکید دارد که با ادامه جنگ اوکراین و اعتماد اروپایی‌ها به اسرائیل، مشارکت تل‌آویو هم مهم‌تر خواهد شد و کشور‌های اروپایی به خرید انرژی از چند کشور روی خواهند آورد. در بخش دیگری از گزارش واشنگتن‌پست به مناقشه انرژی میان بیروت - تل‌آویو اشاره و در تشریح آن آمده است که ماه مه، شرکت انگلیسی Energean که محور فعالیت‌های آن بر اکتشاف و بهره‌برداری از گاز تمرکز دارد، اعلام کرد که یک میدان گازی جدید تقریباً ۸ میلیارد متر مکعب در سواحل اسرائیل کشف کرده است. اما چند هفته بعد پیامد‌های بهره‌برداری از منابع طبیعی در منطقه‌ای که مدت‌ها مورد اختلاف اسرائیل و لبنان بود، آشکار شد. ماجرا از این قرار بود که لبنان به ورود یکی از دکل‌های شناور Energean اعتراض و تأکید کرد که میادین گازی مورد بحث در آب‌های سرزمینی خود قرار دارد. سیدحسن نصرالله، دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان در واکنش به تعدی تل‌آویو به آب‌های سرزمینی لبنان تأکید کرده است: «هرگونه استخراج از منابع نفت و گاز کاریش برای اسرائیل پیامد موجودیتی خواهد داشت. لبنان در این درگیری، حق و انگیزه دارد و قدرتی به نام ارتش و مقاومت در اختیار دارد. هیچ اقدامی از سوی دشمن نخواهد توانست از این سکوی شناور که نامش کشتی یونانی است، حمایت کند و نخواهد توانست از عملیات استخراج از میدان کاریش، حمایتی به عمل آورد.» کار تا جایی بالا گرفت که اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی سه شنبه شب با اشاره به اختلافات دریایی پیش‌آمده با لبنان اذعان کرد که هیچ اختلاف غیرقابل‌حلی با بیروت وجود ندارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار