کد خبر: 1092886
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱
کارشناس فوتبال ایران گفت: تیم ملی چگونه می‌خواهد بدون بازی تدارکاتی به جام جهانی برود؟ می‌ترسیم که بازی‌ها را بد ببازیم.
 تیم ملی فوتبال ایران در دیداری تدارکاتی در قطر به مصاف تیم ملی الجزایر رفت که این بازی با نتیجه ۲ بر یک به سود الجزایر به پایان رسید. پس از این دیدار هجمه‌ها علیه سرمربی تیم ملی ایران و فدراسیون فوتبال زیاد شد و بسیاری از کارشناسان نبود بازی‌های تدارکاتی کافی و تاکتیک مناسب در تیم ملی را عامل این شکست دانستند و عنوان کردند که ایران با این سبک بازی در جام جهانی قطعا دچار مشکل خواهد شد.

مسعود اقبالی در گفتگو با مشرق درباره بازی ایران _ الجزایر گفت: ما انتظار داشتیم که بچه‌های تیم ملی بازی خوبی انجام ندهند. تیم ملی بازی تدارکاتی مناسبی نداشته و بچه‌ها از شرایط بازی کردن دور بودند. در هوای بسیار گرم و شرجی قطر در کنار هم تمرین کرده بودند و قوای بازیکنان تا حدود تحلیل رفته بود. در نتیجه از همان ابتدا مشخص بود که ما بازی خوبی در برابر تیم الجزایر انجام نخواهیم داد، تیم الجزایر هم تیم اول خود را به میدان نفرستاده بود. البته تیم الجزایر معمولا تیم قدرتمندی بوده و با بدشانسی به جام جهانی نرسیدند. در هر صورت ما در خط دفاعی و خط میانی ساختار مناسبی نداشتیم و تمام اصولی که باید در حمله و دفاع رعایت می‌شد، وجود نداشت. ارتباط بین خطوط در ساختار دفاعی و تهاجمی خیلی مهم است که در بازی الجزایر اصلا رعایت نشد. از طرف دیگر مربی باید از پست‌های تخصصی بازیکنان شناخت داشته باشد، ولی در بعضی از پست‌ها از بازیکن غیر تخصصی استفاده شد. مثلا آقای نورافکن اصلا نباید دفاع وسط بازی می‌کرد، ولی در اول بازی این اتفاق افتاد.

وی افزود: بازیکنان خط میانی ما در بازی با الجزایر اصلا در حد و اندازه‌های تیم ملی نبودند. طارمی و سردار آزمون هم از جریان بازی خارج بودند. در نیمه اول اصلا حضور آقای آزمون در زمین حس نشد و در نهایت مربی هم تعویضش کرد. این مشکلات بخاطر نبودن درک متقابل در تیم ملی است. بازیکنان چندین سال است که کنار هم دیگر بازی کردند، ولی به دلیل اینکه ما اساسی فوتبال را بلد نیستیم، بازیکنان در تیم ملی هم نمی‌توانند فوتبال را در حد استاندارد اجرا کنند. بازیکنان قربانی یک سیستم ورزشی هستند که نتوانست بازیکنان را به استاندارد لازم برساند.

با این ساختار تیمی ولز هم می‌تواند به ما چند گل بزند/ زمان برای آمدن کی‌روش دیر نیست، اما بعید است قبول کند

وی ادامه داد: اگر به تیم مقابل نگاه می‌کردیم، از فوتبال بازی کردنشان لذت می‌بردیم. بازیکنان الجزایر به خوبی وظایف خود را می‌دانستند، ولی بازیکنان ما اصلا وظایف خود را نمی‌دانند، یعنی یک مدافع راست یا چپ نمی‌دانست چه وظیفه‌ای در دفاع و حمله دارد. بازیکنان تیم ملی مهارت‌های فردی مناسب هم نداشتند و از دادن چند پاس به یکدیگر قاصر بودند. این تیم چگونه می‌خواهد بدون بازی تدارکاتی به جام جهانی برود؟ ما می‌ترسیم که بازی‌ها را بد ببازیم. تیم‌هایی مثل ولز و آمریکا تیم‌های قدرتمندی هستند. بازیکنان آن‌ها فیزیک مناسبی دارند. چگونه می‌خواهیم روبروی این تیم‌ها بازی کنیم. بازیکنان اگر بازی تدارکاتی نداشته باشند، با شرایط بد روانشناسی به جام جهانی می‌روند و اعتماد به نفسشان را از دست می‌دهند. قطعا تیم‌های بزرگ در مهم‌ترین تورنمنت فوتبال به ما رحم نخواهند کرد. اگر این روند ادامه پیدا کند، بعید نیست که ما بازی‌ها را با تعداد گل‌های بالا واگذار کنیم. اگر بازی‌های ولز را در لیگ ملت‌های اروپا تماشا کنید، درمی یابید که ولز هم می‌تواند به ما چند گل بزند.

کارشناس فوتبال ایران در خصوص اینکه فدراسیون برای فیفادی بعدی دو بازی تدارکاتی را در نظر گرفته است، اظهار داشت: ساختار فرهنگی و ذهنیت فوتبال ما دروغ است. مسئولین فقط فرصت و زمان می‌خرند تا بتوانند افکار پوپولیسمی را بر مردم اعمال کنند. اگر تیمی می‌خواهد بازی‌های تدارکاتی انجام دهد باید از قبل با آن‌ها صحبت کرد. اکثر تیم‌ها از قبل برنامه ریزی و تیم‌هایی که قرار است با آن‌ها بازی کنند را مشخص کردند. اگر ما با الجزایر بازی کردیم به این دلیل بود که الجزایر تیم اصلی خود را نفرستاده بود. البته شاید بتوان چند باشگاه برای بازی پیدا کرد. البته این امکان دارد که ما در اردوی آخر که نزدیک به جام جهانی است، بتوانیم چند بازی دوستانه با کشور‌های دیگر فراهم کنیم.

اقبالی در پاسخ به این سوال که دوست داشتید ایران با چه تیمی بازی تدارکاتی داشته باشد گفت: ما باید با تیم‌هایی بازی کنیم که که استایل و سبک بازیشان شبیه به همگروهی‌هایمان باشد. آمریکا، انگلیس و ولز همگی در یک سبک بازی می‌کنند. ما باید تیمی را پیدا کنیم که بتواند به سبک این تیم‌ها فوتبال بازی کند. بازی با تیم‌های آفریقایی و آمریکای جنوبی مثل آرژانتین و برزیل به درد تیم ملی ایران نمی‌خورد. سه تیمی که همگروه ایران شدند، از شرایط فیزیکی خیلی خوبی برخوردار هستند، حفظ توپ خوبی دارند، در حمله بسیار سرعت عمل دارند و می‌تواند از قدرت سرزنی خود به خوبی استفاده کنند. ما باید به این موضوعات توجه کنیم و تیمی پیدا کنیم که به سبک این سه تیم فوتبال بازی کند. در غیر این صورت ما شانسی نخواهیم داشت.

اقبالی در مورد ااحتمال جانشینی کی‌روش به جای اسکوچیچ در نیمکت ایران خاطر نشان کرد: ما در جام جهانی ۹۸ آقای جلال طالبی را در آخرین روز‌ها جایگزین کردیم. به همین دلیل ما تجربه این کار را قبلا داشته ایم. شما می‌توانید یک ماه یا ۲۰ روز مانده به مسابقات تیم را جمع کنید و به مربی جدید اطلاع دهید. کار مربی تیم ملی دقیقا چیست؟ مربی تیم ملی نباید بازیکنان را از شرایط بدنی آماده کند. مربی کارش تاکتیک و استراتژی تیمی است. یک ماه یا دو ماه فرصت برای هماهنگی بازیکنان کافیست و مربی می‌تواند تیم مورد نظر خود را بسازد. مربی می‌تواند با اطلاع دقیقی که از دیگران می‌گیرد بازیکنان تیم را بشناسد و در اسرع وقت تاکتیک مورد نیاز خود را اعمال کند. در حال حاضر اصل انتقال در دفاع و حمله در تیم ملی ایران دیده نمی‌شود. به نظر من هنوز هم برای آمدن آقای کی‌روش دیر نیست.

مدرس AFC ادامه داد: سرمربی که به جام جهانی می‌رود باید شخصیت رویداد جام جهانی و همچنین تجربه کافی را داشته باشد. سرمربی تیم ملی ایران این شخصیت و تجربه را ندارد. از طرف دیگر ما پول سرمربی دیگر را نداریم. کی‌روش در تیم‌های بزرگ جهان کار کرده بود و در سطح بین‌المللی شناخته شده بود. آقای کی‌روش مدیریت فوتبال ما را دید و دریافت که این مدیریت باعث آبروریزی فوتبال ایران می‌شود. در نتیجه همه امور را به دست خود گرفت. آقای کی‌روش تیم انتخاب و با آن‌ها رایزنی می‌کرد. حتی گاهی قرارداد هم بسته می‌شد. کی‌روش به این نتیجه رسید که کار کردن در اینجا سخت است؛ بنابراین یک ساختار دفاعی مستحکم از ایران ساخت و برای ضد حملات برنامه داشت. همین کار‌ها را در جام جهانی انجام داد و موفق هم بود. اگر ما کمی خوش شانس بودیم دوره قبلی جام جهانی از گروه خود صعود کرده بودیم. الان تیم ملی ما ضعیف‌تر از تیم ملی گذشته است و هم در ساختار دفاعی و هم در ساختار تهاجمی بد عمل می‌کنیم. با این وضعیت قطعا در جام جهانی مشکل می‌خوریم. در بازی با الجزایر خط میانی ما نتوانستند یک پاس خوب به طارمی و آزمون برسانند. همین بازیکنان در اروپا فوتبال خوبی ارائه می‌دهند.

اقبالی افزود: چرا باید سرمربی آقای نورافکن را در پست دفاع وسط بازی دهد. اگر احیانا در تیم باشگاهی این کار صورت می‌گیرد، باید این درک را داشته باشیم که سطح این مسابقات با مسابقات باشگاهی ایران متفاوت است و نباید بازیکنان را در پست غیر تخصصی خود بازی داد. با وجود این مشکلات سرمربی فعلی برای تیم ملی کوچک است. البته ما واقعا شانسی برای گرفتن مربی نداریم. فدراسیون پول ندارد که با مربی تراز اول دنیا قرارداد امضا کند.

کارشناس فوتبال در پایان بیان کرد: البته بعید می‌دانم کی‌روش قبول کند که با این شرایط به تیم ملی ایران بیاید. ساختار تیمی ما از هم گسیخته و کی‌روش نمی‌تواند با این ساختار، تیم ملی را درست کند. قطعا یک مربی آبروی خود را در نظر و بعد تصمیم می‌گیرد. آقای کی‌روش قبلا به جام جهانی رفته است و زیاد به دنبال شهرت نیست، ولی آقای اسکوچیچ تا به حال جام جهانی نرفته است و به همین دلیل برای رسیدن به جام جهانی در برابر خیلی از مسائل سکوت می‌کند. خود آقای اسکوچیچ می‌داند که امکاناتی که می‌خواهد در اختیارش قرار نخواهند داد. کدام تیم در جهان با این وضعیت گرما و رطوبت در قطر اردو می‌زند. خود تیم ملی قطر اردوی خود را به اسپانیا برده است. بعد فدراسیون فوتبال ما برنامه ریزی کردند که در قطر اردو بزنند. بازیکنان در این هوا انرژی خود را از دست می‌دهند و احتمال آسیب دیدگی زیاد است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار