کد خبر: 1092883
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲
گسترش اسلام هراسی و سرکوب اعتراضات مردمی در هند بازتاب جهانی دارد
سرکوب اعتراضات مسلمانان توسط نیرو‌های پلیس با حمایت لباس شخصی‌های افراطی هندو و اغماض دستگاه قضایی، بازتاب جهانی داشته است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: در روز‌های اخیر پیرو توهین دو تن از اعضای حزب حاکم در هند به اعتقادات مسلمانان وترویج اسلام هراسی، اعتراضاتی در مناطق مختلف هند و برخی کشور‌های دیگر جهان برگزار شد.
 
این اعتراضات مجالی فراهم آورد تا رسانه‌های مختلف بین المللی و تحلیل گران، ابعاد رشد اسلام هراسی در هند در دوره حاکمیت حزب هندو تبار کنونی را مورد بررسی قرار دهند. علاوه بر این مهم، سرکوب اعتراضات مسلمانان توسط نیرو‌های پلیس با حمایت لباس شخصی‌های افراطی هندو و اغماض دستگاه قضایی جلب توجه کرده است.
 
در روز‌های اخیر دستگیری و کتک زدن مسلمانانی که در تجمعات مسالمت آمیز اعتراضی حضوریافته اند، هم چنین تعرض به خانواده آن‌ها و حتی خراب کردن ساختمان‌های محل سکونت آنان جلوه‌هایی عجیب از روند‌های غیرانسانی علیه مسلمانان است که در هند جریان پیدا کرده و از نگاه رسانه‌ها دور نمانده وثبت شده است.
 
هنوز سازوکار‌های بین المللی حقوق بشر واکنش متناسبی در این زمینه در قبال عملکرد دولت هند نداشته اند اگرچه غالبااسلام هراسی یا ترویج تنفر را محکوم کرده اند.
 
پیام‌های اهانت آمیز علیه مسلمانان
 
سخنان و مطالب بیان شده توسط دو عضو حزب حاکم هند درباره پیامبر اسلام (ص) که حاوی پیام‌های اهانت آمیزی بود، باعث خشم بعضی کشور‌های مسلمان شده است. صحبت‌های نوپور شارما، سخنگوی رسمی حزب هندو و ملی‌گرای «بهاراتیا جاناتا» در یک برنامه تلویزیونی، با انتقاد و اعتراض کشور‌های مسلمان روبرو شده و ناوین جیندال، یکی از مسئولان رسانه‌ای حزب حاکم هند هم توییتی درباره پیامبر عظیم الشأن اسلام نوشت که جنجالی شده است.
 
اظهارات مذکور سبب بروز طوفان خشم در میان ۲۰۰ میلیون مسلمان هند و مسلمانان دیگر در جهان شد. طی دو سال گذشته، سخنان خشونت آمیز درباره مسلمانان از سوی مقام‌های «بهاراتیا جاناتا» و گروه‌های افراطی هندو افزایش یافته است.
 
این در حالیست که «مودی» و سران حزب حاکم در مورد این تحولات سکوت کرده اند. دیگر احزاب نیز به دلیل ترس از خصومت اکثریت هندو محتاطانه رفتار کرده و از مداخله در این ماجرا خودداری کرده اند.
 
سران جامعه مسلمان هند در تلاش هستند که واکنش درستی داشته باشند. آن‌ها تاکید دارند که نباید با اقدام‌های تحریک آمیز وارد چرخه خشونت شده و به وجهه اسلام آسیب بزنند.
 
در روز‌های اخیر نیز مسلمانان هند با برگزاری تجمعی که با تنش همراه شد، اظهارات علیه مقدسات مسلمانان از سوی مقامات ارشد حزب حاکم این کشور را محکوم کردند. معترضان این اظهارات سخنگوی رسانه‌ای حزب حاکم هند را تجاوز از خطوط قرمز دانستند و تاکید کردند که توهین به پیامبر (ص) تحت تاثیر سیاست نژادپرستانه «مودی» علیه مسلمانان است.
 
در نهایت اعتراض‌ها به اظهارات موهن چند نفر از سران حزب «بهاراتیا جاناتا» در مورد پیامبر اکرم در شهر‌های مختلف هند، به خشونت کشیده شد.
 
تخریب خانه مقام‌های مسلمان هند
 
در روز‌های گذشته بولدوزر‌ها در شهر‌های مختلف هند به راه افتاده و خانه مقام‌های مسلمانی را که در برگزاری اعتراض‌ها به اظهارات موهن سران حزب «بهاراتیا جاناتا» به عنوان حزب متبوع «نارندرا مودی»، نخست وزیر هند مشارکت داشتند، تخریب کردند.
 
در جریان این اعتراض‌ها مغازه‌ها و وسایل نقلیه معترضان به آتش کشیده شدند. ناآرامی‌ها در «رانچی» دو کشته و صد‌ها زخمی برجای گذاشت و پلیس صد‌ها نفر را بازداشت کرد.
 
یکی از فعالان مسلمان هند به نام «آفرین فاطمه» فاش کرد پس از اعتراضات مسلمانان این کشور به جسارت مقامات حزب حاکم هند به ساحت پیامبر اسلام (ص) پلیس این کشور به تخریب خانه‌های مردم روی آورده و بسیاری از مسلمانان شرکت کننده در تظاهرات اعتراضی را بازداشت و به مکانی نا معلوم منتقل کرده است.
مقام‌های ایالت «اوتار پرادش» نیز دستور تخریب خانه مسلمانان متهم به دست داشتن در تظاهرات را صادر کردند.
 
سازمان عفو بین الملل در واکنش به اعتراض‌های گسترده در هند که منجر به کشته شدن دستکم دو نفر از جمله یک کودک و زخمی شدن شماری دیگر در جمعه گذشته شد، با انتشار بیانیه‌ای دولت هند را به رویکرد تبعیض آمیز و بی رحمانه علیه مسلمانان این کشور متهم و تاکید کرد که دولت هند تلاش مسالمت آمیز مسلمانان برای رد تبعیض علیه خود را سرکوب می‌کند.
 
محکومیت عفو بین الملل
 
بیانیه سازمان عفو بین الملل با اشاره به اعتراض‌های هزاران نفری چند روز گذشته در ایالت‌های «اوتار پرادش»، «بنگال غربی»، «ماهاراشترا»، «کارناتاکا»، «جارکند»، «جامو و کشمیر» و «تلانگانا» در پی اظهارات موهن سران حزب حاکم هند در یک مناظره تلویزیونی در ساعات پر بیننده، آورده است «دولت هند به شکلی تبعیض آمیز و بی رحمانه، مسلمانانی را که به تبعیض علیه خود اعتراض می‌کنند، سرکوب می‌کند.»
 
«آکار پاتل»، رئیس عفو بین الملل هند اظهار کرد سرکوب معترضان با استفاده از زور بیش از حد، بازداشت خودسرانه و تخریب تنبیهی خانه معترضان از سوی مقام‌های هندی، نقض کامل تعهدات هند به قوانین و استاندارد‌های بین المللی حقوق بشری است. برخورد مقام‌های هندی با تظاهرکنندگان به عنوان تهدیدی برای نظم عمومی عمیقا نگران کننده و بخشی از کارزار تشدید هشدار دهنده دولت هند علیه مسلمانان است؛ متاسفانه، نخست‌وزیر و مقام‌های ایالت‌های مختلف از نشان دادن مخالفت با هرگونه بیانیه‌ای که مسلمانان را به‌عنوان خطری برای نظم عمومی معرفی می‌کند یا دیگر کلیشه‌ها و پیشداوری‌ها که ممکن است به توجیه تبعیض و خشونت علیه مسلمانان کمک کند، خودداری کرده اند؛ آن‌ها باید علنا مخالفت خود را با چنین اظهاراتی نشان دهند.
 
گزارش «عفو بین الملل» تاکید می‌کند که بر اساس اصول اساسی سازمان ملل در مورد استفاده از زور و سلاح گرم توسط مقامات مجری قانون، پلیس فقط می‌تواند برای اهداف قانونی از زور استفاده کند و نمی‌تواند بیش از حد لازم برای دستیابی به این هدف از زور استفاده کند.
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار