کد خبر: 1092146
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۲
ایران در واکنش به تصویب قطعنامه شورای حکام، ۱۸ دوربین فراپادمانی آژانس را جمع‌آوری و کار نصب سانتریفیوژ‌های پیشرفته نسل ۴، ۲ و ۶ را تسریع کرد تا نشان دهد «به قطعنامه احمقانه شورای حکام» پاسخی رو به جلو خواهد داد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا مجدداً اعلام کرده که واشنگتن دنبال بازگشت دو‌جانبه به برجام است. ایران چنین بازگشتی را رد نکرده، ولی وضعیتی متفاوت در جریان است. اروپاییان و امریکا حالا با «دوربین‌های خاموش فراپادمانی» باید پشت میز مذاکره با ایران بنشینند و تهران را متقاعد کنند سرعت سانتریفیوژ‌های جدید را که ۱۰ برابر سانتریفیوژ‌های نسل اول است متوقف کند.
محمد اسلامی پنج شنبه شب به فاصله کمتر از ۲۴ ساعت بعد از صادر شدن قطعنامه شورای حکام آژانس اعلام کرد که تعداد دوربین‌های فراپادمانی آژانس که در سایت‌های هسته‌ای ایران نصب شده، ۱۷، ۱۸ عدد است که ایران طی روز‌های اخیر فعالیت تعدادی از دوربین‌ها را خاتمه داده و کار بقیه آن‌ها هم ظرف ۲۴ ساعت (تا دیروز) خاتمه خواهد یافت. تهران قبل از صادر شدن قطعنامه آژانس دو دوربین آژانس را غیرفعال کرده بود که به این ترتیب، قاعدتاً تا امروز همه دوربین‌های فراپادمانی آژانس غیرفعال شده است. آژانس البته تعداد این دوربین‌ها را ۲۷ عدد خوانده و گفته که ایران اعلام کرده که همه آن‌ها را برخواهد داشت. به گفته گروسی، حدود ۴۰ دوربین در ایران باقی خواهد ماند.
اسلامی همچنین از نصب ماشین‌های جدید و سانتریفیوژ‌های پیشرفته هم خبر داده است. آژانس تأیید کرده که ایران قصد دارد دو آبشار جدید از سانتریفیوژ‌های پیشرفته (IR-۶) خود را نصب کند که به تهران امکان می‌دهد به سرعت اورانیوم بیشتری غنی‌سازی کند. سرعت سانتریفیوژ جدید ۱۰ برابر سریع‌تر از سانتریفیوژ‌های نسل اول است. علاوه بر این یک منبع مطلع به ایسنا گفته که ایران کار تولید و نصب نسل‌های جدید سانتریفیوژ از جمله IR-۶ و IR-۴ و IR-۲m را سرعت می‌دهد. محمد اسلامی با اشاره به اینکه تاکنون ایران به دنیا اجازه داده بود که «برای اعتماد‌سازی نظارت‌های فراپادمانی» داشته باشد، درباره قطعنامه چهار شنبه شب شورای حکام گفت: «این بازی‌ها چه است در می‌آورید سر ملت ایران.» وی افزود: «ایران به دنیا اجازه داد که نظارت‌های فراپادمانی داشته باشید برای اعتمادسازی، بعد شما در همین برجام، کل این بسته این اتهامات را، این تهمت‌ها و این نسبت‌های ناروا را در قالب پی‌ام‌دی بستید و خودتان هم هیچ کدام از تعهدات‌تان را انجام ندادید، حالا دوباره آمدید می‌خواهید برگردید به برجام، برگردید بیایید، اما چرا پکیج بسته شده را که دلیل وجودی برجام است همان کنار باز کردید، این بازی‌ها چه است در می‌آورید سر ملت ایران.»
مسکو: خبر‌ها را از تهران شنیدید؟!
اینکه سرعت گرفتن برنامه هسته‌ای ایران در سطح کنونی استفاده از سانتریفیوژ‌های پیشرفته خواهد ماند یا اینکه اقدامات تکمیلی هم طی روز‌ها و هفته‌های آینده انجام خواهد شد، هنوز مشخص نیست، ولی مقام‌های رسمی در کشور‌های همسو با ایران و همچنین منابع غیر رسمی در غرب می‌گویند که قطعنامه شورای حکام، تنش‌ها را افزایش خواهد داد. وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده که به دلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه ضد ایرانی گام‌های عملی متقابلی را اتخاذ کرده که نصب سانتریفیوژ‌های پیشرفته و غیرفعال‌سازی دوربین‌های فراپادمانی از جمله آن‌ها است، ولی سه دولت اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای اعلام کردند تصمیم ایران برای کاهش دوباره همکاری با آژانس اتمی سازمان ملل وضعیت را وخیم‌تر می‌کند و تلاش‌ها برای احیای توافق برجام از قبل هم پیچیده‌تر خواهد شد. اروپائیان اشاره‌ای به قطعنامه صادر شده آژانس که روند تنش‌ها را افزایش داده، نکرده‌اند. ژائو لی‌جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفته که پکن با فشار امریکا و کشور‌های اروپایی به شورای حکام آژانس برای تصویب قطعنامه‌ای برای فشار بر ایران مخالف است و تأکید کرده که اتخاذ این رویکرد در شورای حکام آژانس تنها به همکاری ایران با آژانس آسیب می‌رساند و روند مذاکرات هسته‌ای را تضعیف می‌کند. میخاییل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز به طعنه در توئیتر نوشت: «جدید‌ترین خبر‌ها از ایران را شنیدید؟ حالا فهمیدید چرا روسیه دیروز به قطعنامه احمقانه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران رأی مخالف داد؟ متأسفانه، همتایان غربی ما نشان می‌دهند هیچ درکی از وضعیتی که در آن قرار داریم ندارند.» با این حال، عربستان سعودی از تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس علیه ایران، استقبال کرد و خواستار همکاری فوری تهران با آژانس شد. عبدالله بن خالد آل سعود، نماینده عربستان در آژانس انرژی اتمی با اشاره به اینکه ایران رویکردی «غیر واضح» برای توسعه برنامه هسته‌ای خود دارد، از ایران خواست با آژانس همکاری کند و مدعی شد که ایران از صبر کشور‌های عضو آژانس برای توسعه برنامه هسته‌ای خود سوءاستفاده می‌کند.

اسلامی: گروسی قصد قانع شدن ندارد
واکنش فوری ایران به قطعنامه شورای حکام نشان می‌دهد که اعتماد به همکاری با دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در تهران، پس از دو دهه چالش به کمترین میزان رسیده، موضوعی که می‌تواند دومینوی تنش‌ها را طی هفته‌ها و ماه‌های آتی به سطحی بالاتر برساند. محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، با اشاره به توافق ایران با آژانس که طبق آن آژانس متعهد شده بود، سؤالات بیشتری از ایران پیش نکشد، گفته است: «اینکه ماه پیش آمدی و «No more question» (سؤال بیشتری وجود ندارد) نوشتی، خب پس دوباره الآن برای چه آمدی در گزارشت زیر سؤال بردی و بازش کردی؟» اسلامی گفته که در مدیرکل آژانس قصدی برای قانع شدن وجود ندارد: «اراده‌ای در شخص مدیرکل مشاهده نمی‌شود که بخواهد قانع شود، خب وقتی شما اراده می‌کنی که قانع نشوی، قانع نخواهی شد. این چه رفتاری است؟» او ریشه این مسئله را، به نفوذ اسرائیلی‌ها بر آژانس می‌داند، به خصوص که رافائل گروسی به فاصله چند روز قبل از صدور قطعنامه به تل‌آویو سفر کرد. اسلامی می‌گوید: «پس ببینید این سیاسی بودنش، نفوذی بودن و اسیر بودن است، نفوذ جریان صهیونیستی بر این جریان یک امر واضح و بدیهی است، بنابراین ما فعالیت تعدادی از دوربین‌ها را خاتمه دادیم.» مسئله قابل توجه اینکه گروسی بعد از صدور قطعنامه آژانس نیز به روند رویارویی با ایران ادامه داد. او روز پنج شنبه در اظهاراتی خارج از مأموریت‌های فنی خود گفته که ایران، ضربه‌ای مهلک به شانس احیای برجام وارد کرده است. گروسی گفت: «این اقدام به معنای آن است که یک پنجره فرصت سه تا چهار هفته‌ای برای بازگرداندن بخشی از نظارت‌هایی که حذف می‌شوند، وجود خواهد داشت، در غیر این صورت، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توانایی خودش را برای مطلع شدن از مهم‌ترین فعالیت‌های هسته‌ای ایران از دست خواهد داد.»
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
0
0
درود به اسلامی .بدون یساسی کاری پیام ایران را شفاف میرساند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار