کد خبر: 1091974
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
دستور خاموشی دوربین‌های فراپادمان آژانس اتمی
در پی ادعا‌های اخیر دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره عدم پاسخ ایران به نگرانی‌های این نهاد و متعاقب آن تهیه پیش‌نویس قطعنامه از سوی غرب در شورای حکام علیه ایران، مقامات تهران هم دیروز فعالیت دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه‌گیری برخط سطح غنا (OLEM) و فلومتر آژانس را قطع کردند تا لابی صهیونیستی که جبهه ضد ایرانی را رهبری می‌کند قبل از صدور قطعنامه بخشی از پاسخ ایران را دریافت کند.
فرشید پرهام

در حالی که امریکا و متحدانش تلاش می‌کنند با صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تهران را تحت فشار قرار داده و امتیازات جدیدی بگیرند، ایران نیز در این میان دست بسته نبوده و از برگ‌های خود در برابر غرب استفاده می‌کند. سازمان انرژی اتمی ایران دیروز اعلام کرد: «از امروز فعالیت دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه‌گیری بر خط سطح غنا (OLEM) و فلومتر آژانس قطع می‌شود که دستور آن به مسئولان مربوط داده شده است». به گزارش فارس، در بیانیه سازمان انرژی اتمی آمده است: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن‌نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه‌گیری بر خط سطح غنا (OLEM) و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است.» سازمان انرژی اتمی در این بیانیه همچنین یادآور شده است: «البته بیش از ۸۰درصد از دوربین‌های موجود آژانس دوربین‌های پادمانی هستند که کمافی‌السابق فعالیت این دوربین‌ها ادامه خواهد یافت.» براساس اعلام سازمان انرژی اتمی، بهروز کمالوندی، سخنگوی این سازمان با حضور در یکی از مراکز هسته‌ای بر قطع فعالیت دو دوربین آژانس نظارت کرد. کمالوندی تصریح کرد که از طریق این دو دوربین، اطلاعاتی ضبط می‌شد که این اطلاعات بعداً می‌توانست برای آژانس قابل‌استفاده باشد، اما ایران دیگر این اطلاعات را در اختیار آژانس نمی‌گذارد. وی کشور‌های غربی را به آغاز تحرکاتی علیه ایران متهم کرد و هشدار داد که ایران اقدامات بیشتری در نظر دارد و ابراز امیدواری کرد که آژانس و کشور‌های غربی زودتر به خودشان بیایند و تغییر رویکرد دهند.
پس از انتشار گزارش اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین تلاش سه کشور اروپایی و امریکا برای تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس که در اختیار اعضای این شورا قرار گرفت، مقامات ایران به صراحت اعلام کردند که پاسخ ایران به این اقدامات متناسب، فوری و مؤثر خواهد بود و مسئولیت آن نیز متوجه مدیرکل آژانس و بانیان آن است. رافائل گروسی در گزارش اخیر خود اعلام کرده که اورانیوم غنی شده ایران به ۱۸ برابر حد مجاز در برجام رسیده و همچنین مدعی شده که ایران در ارائه پاسخ‌های معتبر فنی به سؤال‌های آژانس درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در ایران طی سه سال گذشته ناکام بوده است.
خاموش کردن دوربین‌های فراپادمانی قبل از صدور قطعنامه در شورای حکام انجام شده و اقدامی پیشدستانه در مقابل زیاده‌خواهی‌های غرب است. اینکه ایران دوربین‌های پادمانی را هنوز خاموش نکرده و جلوی فعالیت‌های آن را نگرفته است، نشان می‌دهد تهران برای ادامه همکاری با آژانس اتمی تمایل دارد و با بازگذاشتن دوربین‌های پادمانی حسن‌نیت خود را نشان داده است. محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم در گفتگو با شبکه الجزیره از اقدامات مخرب آژانس اتمی انتقاد کرده و با بیان اینکه ایران همواره حسن‌نیت خود را نشان داده و با این نهاد بین‌المللی همکاری کرده است، گفت که سنگ‌اندازی‌های آژانس باید متوقف شود. اسلامی در مورد اظهارات گروسی گفت: «ایران هیچ فعالیت هسته‌ای پنهان و نانوشته‌ای ندارد و هیچ سایت و فعالیت معرفی نشده‌ای هم وجود ندارد.» او مواد رادیواکتیو کشف شده در سه مکان اعلام نشده را اسناد کذایی و یک حرکت سیاسی برای تداوم فشار حداکثری علیه ایران خواند. اسلامی اقدامات واکنشی ایران در قبال غربی‌ها را برحق دانست و تأکید کرد: «غربی‌ها نمی‌پذیرند آنچه را نیاز داریم در رآکتور تحقیقاتی تهران که در آن حضور داریم به ما بدهند. ما سوخت هسته‌ای این تأسیسات را از خارج دریافت می‌کردیم، اما ناگهان آن را متوقف کردند. به همین دلیل مجبور شدیم خودمان این سوخت را تولید کنیم. طبیعی است زمانی که جلوی ما گرفته می‌شود، ما به کار خود ادامه می‌دهیم.»
ایران برای از بین بردن بهانه‌های غرب علیه برنامه هسته‌ای، مجوز نصب دوربین‌های فراپادمانی را داده بود تا نشان دهد هیچ‌گونه اقدامی برخلاف تعهداتش با آژانس انجام نمی‌دهد، اما غربی‌ها باز هم به کارشکنی‌های خود ادامه دادند و اتهامات جدیدی را علیه ایران طرح کرده‌اند که تهران ناچار شده است به این اقدامات واکنش نشان دهد.
آژانس صهیونیستی
ادعا‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران درحالی است که گروسی در یک سال گذشته چندین بار به تهران سفر کرده و در دیدار با مقامات ایرانی همیشه از همکاری‌های ایران قدردانی کرده، اما به محض ترک ایران، اظهارات خود را تغییر داده و از سنگ‌اندازی تهران در مسیر بازرسی‌های آژانس سخن گفته است. آخرین گزارش گروسی که پیش از سفر او به سرزمین‌های اشغالی انجام شده است، نشان می‌دهد لابی صهیونیستی تا چه اندازه در فعالیت‌های آژانس نفوذ دارد. سفر گروسی به تل‌آویو در آستانه نشست شورای حکام، به خوبی نشان می‌دهد که لابی صهیونیستی بیکار ننشسته و همواره تلاش می‌کند با تطمیع مقامات آژانس، ایران را به خرابکاری متهم کند و فشار‌های جهانی را علیه آن افزایش دهد. ادعا‌های گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران همان لفاظی‌هایی است که از زبان مقامات صهیونیستی بیرون می‌آید. همچنان که نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل هم در دیدار با گروسی ادعا کرده بود که ایران در پی گمراه کردن جامعه جهانی و ارائه اطلاعات نادرست از برنامه هسته‌ای خویش است و تل‌آویو نگرانی خود را در خصوص ادامه اقدامات ایران در حوزه دستیابی به سلاح هسته‌ای به اطلاع رافائل گروسی رسانده است. روزنامه اسرائیل‌تودی دیروز از سفر گروسی به سرزمین‌های اشغالی ابراز خرسندی کرد و نوشت که گروسی اکنون توانایی‌های اطلاعاتی اسرائیل در رابطه با فعالیت‌های غیرقانونی هسته‌ای ایران را جدی می‌گیرد و می‌خواهد به نحوی به مسائل مرتبط با ایران بپردازد که همتایان پیشینش حتی آن را بررسی نمی‌کردند. چند هفته پیش هم که انریکه مورا، مسئول اتحادیه اروپا در مذاکرات وین به تهران آمده بود پس از بازگشت در فرودگاه آلمان برای مدتی کوتاه بازداشت و گوشی تلفن همراهش توقیف شده بود که برخی منابع گزارش کردند احتمالاً لابی صهیونیستی تلاش کرده از جزئیات گفتگو‌های او با مقامات ایرانی مطلع شود. صهیونیست‌ها همه توان خود را گذاشته‌اند تا با برنامه هسته‌ای و رفتار‌های منطقه‌ای ایران مقابله کنند و ایران همیشه پای ثابت نشست‌های امنیتی مقامات تل‌آویو است. نگرانی صهیونیست‌ها از برنامه هسته‌ای ایران درحالی است که این رژیم تنها دارنده تسلیحات اتمی در خاورمیانه است و بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت منطقه به شمار می‌رود، ولی تاکنون اسرائیل از ورود بازرسان آژانس به تأسیسات هسته‌ای خود جلوگیری کرده است.
امریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس در روز‌های اخیر پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران را به آژانس ارائه داده‌اند و گفته می‌شود امروز به رأی گذاشته خواهد شد. روسیه و چین به شدت با این قطعنامه مخالفت کرده‌اند. به نظر می‌رسد جبهه غربی- عبری تلاش می‌کند جامعه جهانی را علیه ایران تحریک کند و برنامه هسته‌ای این کشور را تهدیدی برای جهانیان نشان دهد. در همین راستا، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هم دیروز در گزارشی اعلام کرد که بیش از ۷۰ کشور می‌خواهند درباره بحث پادمانی ایران بیانیه صادر کنند که یک رکورد است. به ادعای این روزنامه، این بیانیه نشان می‌دهد که این موضوع بسیار گسترده‌تر از نگرانی امریکا و سه کشور اروپایی است. صدور احتمالی بیانیه ضد ایرانی از سوی ۷۰ کشور درحالی است که سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل به سمت نایب رئیس مجمع عمومی این سازمان انتخاب شده است که حاکی از نفوذ گسترده صهیونیست‌ها در نهاد‌های بین‌المللی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار