کد خبر: 1091350
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
پژوهشگر اجتماعی و مذهبی مطرح کرد
مدرس دانشگاه و پژوهشگر اجتماعی و مذهبی با بیان اینکه قیام ۱۵ خرداد در سال ۱۳۴۲ در ایران تحت‌تاثیر مردم‌سالاری دینی اتفاق افتاد، گفت: مشارکت اجتماعی بر پایه دین این رخداد تاریخی را رقم زد.
حجت الاسلام والمسلمین امیر عبدی مقدم روز یکشنبه همزمان با سالروز قیام ۱۵ خرداد اظهار داشت: حکومت جامعه ایران بر پایه مردم‌سالاری دینی است. در این شکل از حکومت، مردم بر پایه دین دور هم جمع می‌شوند و اتفاقات و رویداد‌های مهم اجتماعی و فرهنگی را رقم می‌زنند.

وی یادآور شد: قیام ۱۵ خرداد و رویداد‌های تابعه نیز در جامعه ایران تحت تاثیر مردم‌سالاری دینی اتفاق افتاد. در این حادثه، علما و روحانیت مردم را بر پایه موازین دینی دعوت به حضور کرده و سبب رخداد این واقعه تاریخی بزرگ شدند.

عبدی مقدم با تاکید بر اهمیت حضور مردم در رویداد‌های اجتماعی افزود: در هر یک از این وقایع، حضور مردمی حائز اهمیت است. امروز هم در فضای جامعه؛ در هر عرصه‌ای که مردم حضور می‌یابند، اتفاقات و نتایج ارزشمندی رقم می‌خورد.

وی تصریح کرد: نگرش نظام جمهوری اسلامی ایران برای ساخت یک جامعه نیز بر پایه حضور پررنگ مردم است و با حضور مردم و توانمندسازی نیرو‌های انسانی، ساختار اجتماعی جامعه به رشد و تکامل می‌رسد.

عبدی مقدم اضافه کرد: این امر نویدبخش جامعه متمدن موردنظر و تاکید مقام معظم رهبری است. بنابر فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی، تمدن نوین بر مبنای مردم و آرمان‌های دینی است تا بتوان به این سمت حرکت کرد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به گردهمایی «سلام فرمانده» یادآور شد: مشارکت اجتماعی در همه عرصه‌ها می‌تواند اثرگذار باشد. شاید کشور به توان و انرژی جمعیت دهه نودی‌ها باور و اعتقاد نداشت و تصور نمی‌کرد که این گروه این‌گونه بتوانند سبب ایجاد "حال خوش" در فضای اجتماعی کشور شود؛ اما شهروندان در همه اماکن و اجتماعاتی که این گردهمایی برگزار شد، تحت تاثیر قرار گرفته و شادی و نشاط اجتماعی تقویت شد.

به گفته وی، برخی از رخداد‌های مثبت و نویدبخش علیرغم تصورات غلط بعضی از گروه‌ها مبنی بر خستگی مردم و جامعه ناشی از این مشارکت اجتماعی است.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: شراکت اجتماعی و ایجاد تجمعات بر محور دین در همه عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و جنگ نرم خروجی محور بوده و وقایعی مشابه نهضت ۱۵ خرداد را رقم خواهد زد.

نیاز امروز در عرصه اقتصاد «مشارکت اجتماعی» است

عبدی مقدم اضافه کرد: نیاز امروز جامعه ایران در عرصه اقتصاد هم مشارکت اجتماعی است. مردم باید بتوانند با مشارکت و همدلی اجتماعی، ایجاد و راه‌اندازی برخی از اجتماعات، مشکلات اقتصادی را برطرف کرده و از این مانع عبور کنند. اکنون نیز برخی از اماکن مذهبی و مساجد با ایجاد تعاونی‌ها و تعیین مسیر حرکت، خروجی داشته و به موفقیت و رضایت‌مندی رسیده‌اند.

به گزارش ایرنا، قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به عنوان نقطه عطفی در انقلاب ۱۳۵۷ در پی بازداشت امام خمینی (ره) علیه دولت اسدالله علم، در زمان حکومت محمدرضا شاه پهلوی اتفاق افتاد.
منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار