کد خبر: 1090211
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
‌ آخرین آمار قربانیان متروپل: ۲۶ کشته و ۳۷ زخمی
غلامرضا مسکنی

آواربرداری از ویرانه‌های برج متروپل آبادان در ششمین روز حادثه در حالی سپری می‌شود که دولت تمام توان خود را برای عملیات امداد به کار گرفته است. وزیر کشور با پوشیدن لباس رزم در محل حادثه حضور یافته است و معاون رئیس‌جمهور بسیج امکانات را در میدان مدیریت می‌کند. در حالی که عملیات امداد زیر خطر احتمالی ریزش آوار جریان دارد، ابراز همدردی رهبر معظم انقلاب با بازماندگان و تأکید بر مجازات عبرت آموز مسببان مایه تسکین خانواده‌های داغدار شده است. با تلاش‌های امدادگران تاکنون جسد ۲۶‌نفر از زیر آوار خارج شده است و ۳۷ مصدوم حادثه هم راهی بیمارستان‌ها شده‌اند که به جز ۳ نفر بقیه آن‌ها از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند.
به گزارش جوان، در ششمین روز از عملیات امداد و نجات در برج ویران شده متروپل، تیم‌های عملیات و امداد با مدیریت یکپارچه و استفاده از امکانات لجستیکی و تلاش خستگی ناپذیر همچنان در تلاشند افراد احتمالی گرفتار شده در زیر زمین ساختمان ۱۰‌طبقه را نجات دهند. دو روز قبل نیرو‌های امداد اعلام کردند آوار‌برداری در طبقات فوقانی به پایان رسیده‌است و در تلاشند تا با حفر دالان‌های امن از ساختمان‌های اطراف به زیر زمین ساختمان برسند و افراد گرفتار شده احتمالی را نجات دهند. عملیات ایجاد منفذ برای دسترسی به زیر زمین محل حادثه هر چند از چند روز قبل آغاز شده است، اما از بامداد جمعه با حفر این دالان‌ها از ساختمان‌های اطراف وارد مرحله تازه‌ای شد.
احتمال ریزش ساختمان
یکی از موضوعاتی که در فضای مجازی به آن دامن زده می‌شود، کندی عملیات آوار برداری و نجات افراد گرفتار شده‌است، اما به گفته مسئولان و شاهدان عینی دلایل کندی عملیات آوار برداری، امکانات لجستیکی، ماشین آلات خاک‌برداری و ضعف مدیریت آن نیست، بلکه گستردگی و حجم بسیار زیاد آوار و شرایط ناپایدار سازه و احتمال ریزش‌های مجدد در حین عملیات و به بار آوردن خسارت‌های مالی و جانی دیگر است که بر پیچیدگی و سختی عملیات آوار برداری افزوده است.
سردار احمد خادم، فرمانده قرارگاه کربلا گفت: «بخش‌های اعظمی از ساختمان ریزش کرده و اکنون احتمال صددرصدی وجود دارد که بخش‌های باقی‌مانده این ساختمان نیز ریزش کند. مهندسان با کمک لیزر، جابه‌جایی‌های ساختمان را بررسی و شرایط را مدیریت می‌کنند و هیچکس نباید در زیر و اطراف آن باشد.»
برخورد قاطع با متخلفان
این واقعیت بر هیچ کسی پوشیده نیست که حوادث این‌چنینی در هر جای دنیا، حتی کشور‌های پیشرفته اتفاق می‌افتد و با توجه به پیچیدگی‌های خاص حادثه امکان دارد، عملیات امداد مدت‌ها طول بکشد، اما آنچه مردم و به خصوص خانواده‌های داغدیده از مسئولان انتظار دارند، برخورد سریع، قاطع و مناسب با مسببان و به خصوص با دستگاه‌ها و مسئولان متخلف است تا درس عبرتی برای افرادی شود که به قیمت جان مردم برای مال اندوزی دست به هر جنایتی می‌زنند. محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور صبح دیروز با حضور در متروپل در گفتگو با خانواده‌های جانباختگان تأکید کرد که با تمام مقصران حادثه دلخراش بدون هیچ اغماضی و به طور قاطع برخورد خواهد شد. وی با بیان اینکه فاجعه بسیار بد و غیر قابل تحملی رخ داده است، گفت: «آنچه مشخص است، علت بروز حادثه متروپل آبادان فسادی گسترده میان مالک ساختمان، پیمانکار، ناظر و دستگاه‌های دارای مجوز و مسئول است که باید به طور جدی با آن‌ها برخورد شود تا اینگونه حوادث تکرار نشود.»
متروپل یک جنایت است
احمد وحیدی، وزیر کشور هم در حالی که با پوشیدن لباس رزم در محل حضور یافته‌است با بیان اینکه در متروپل یک جنایت اتفاق افتاد، گفت: «کسانی که برای کسب درآمد بیشتر به راحتی با جان مردم بازی کردند، هیچ وقت قابل گذشت نیستند و باید درس عبرت شوند.» وی افزود: «در حادثه متروپل، متأسفانه نه تنها تعلل بلکه جرم بزرگی اتفاق افتاده است و باید به آن رسیدگی شود. من فکر می‌کنم دستگاه قضا باید با اشد مجازات با مسببان و کسانی که غفلت کرده‌اند، برخورد کند. مردم هم مطمئن باشند که دستگاه قضا در خصوص کسانی که عامل بروز فاجعه تلخی بوده‌اند، رسیدگی محکمی خواهد کرد.»
۲۶ کشته و ۳۷ مصدوم
آخرین آماری فوتی‌ها و زخمی‌های این حادثه که تا لحظه تنظیم خبر از سوی مسئولان اعلام شده‌است، ۲۶ کشته و ۳۷‌مصدوم است که فقط سه‌نفر از آن‌ها بستری هستند، البته احتمال افزایش آمار جانباختگان و مصدومان حادثه دور از انتظار نیست و امدادگران همچنان تلاش خود را برای امدادرسانی به افراد احتمالی گرفتار شده در طبقه زیر برج ادامه می‌دهند.
«دی ان‌ای» هویت عبدالباقی تأیید شد
در حالی که اخبار منتشر شده در فضای مجازی، اما و اگر‌های زیادی را درباره مرگ حسین عبدالباقی متهم اصلی و مالک و پیمانکار ساختمان متروپل به‌وجود آورده است، دادستان مرکز استان خوزستان از تأیید هویت جسد حسین عبدالباقی به‌وسیله آزمایش «دی‌ان‌ای» خبر داد و گفت: «پیش از این نیز جسد توسط خانواده متوفی شناسایی شده و اداره تشخیص هویت پلیس آگاهی استان از طریق انگشت نگاری، هویت وی را تأیید کرده بود، اما باتوجه به اینکه آزمایش دی‌ان‌ای یک از معتبرترین روش‌های تشخیص هویت افراد است، جسد برای آزمایش ژنتیک به پزشکی قانونی تحویل داده و نتیجه آزمایش اعلام شد.»
آتش زدن آجیل فروشی عبدالباقی
در حالی که شامگاه پنج‌شنبه مردم آبادان در سوگ افراد جانباخته در حادثه ساختمان متروپل مشغول عزاداری بودند، برخی افراد اقدام به آتش زدن مغازه آجیل فروشی پدر حسین عبدالباقی کردند.
خواهر یکی از افراد فوت شده به سایت عصر ما گفت: «مطالبه اصلی خانواده‌های جانباختگان، شناسایی صاحبان امضا‌های طلایی تجویز ساخت و بهره‌برداری از ساختمان متروپل به ویژه شهرداران سابق و کنونی آبادان، رئیس سازمان نظام مهندسی، استاندار وقت خوزستان، مدیرعامل و معاونان سازمان منطقه آزاد اروند و همه کسانی که با سفارش و دریافت رشوه و حق السکوت مشوق مالک متروپل به نادیده انگاشتن مقررات و قوانین بودند و محاکمه آنان در دادگاه علنی می‌باشد.»
یکی دیگر از اعضای خانواده‌های داغدار‌گفت: «مهم‌ترین مطالبه مردم آبادان محاکمه علنی همه مسئولان و مدیران مرتبط با پرونده ساخت عمارت تجاری متروپل است و انتظار داریم همه کسانی که با امضا‌های طلایی و چشم بستن بر تخلفات عامل این حادثه شده‌است، به عنوان «قاتل» و مباشر در همین محل و با همین جرثقیل‌های آوار برداری به دار آویخته شوند.»

نمای نزدیک

رهبر انقلاب: مقصران متروپل آبادان مجازات عبرت‌آموز شوند
حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در پیامی درگذشت هموطنان در حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان را تسلیت گفتند. پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی حادثه آبادان به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
حادثه تأسف‌بار آبادان علاوه بر نیاز به سرعت عمل و استفاده از همه ظرفیت‌ها برای کاستن از تلفات که اکنون در درجه اول اهمیت است، وظیفه پیگرد مقصران حادثه و مجازات عبرت آموز آنان با همکاری قوه قضائیه و نیز تلاش گسترده برای جلوگیری از تکرار آن در همه نقاط کشور، برعهده همه ما مسئولان کشور است. لازم می‌دانم باتشکر از فعالیت چند روزه مسئولان دولت، پیگیری و جدیت کامل در این باره را مطالبه نمایم. به مصیبت دیدگان حادثه تسلیت عرض می‌کنم و برای آنان صبر و اجر مسئلت می‌نمایم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار