کد خبر: 1090105
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
آذربایجان غربی به خصوص در مناطق مرزی سردشت، چالدران و تکاب از محرومیت تاریخی رنج می برند و قرار است با اقدامات انقلابی بنیاد مستضعفان غبار محرومیت از چهره این شهرها زدوده شود.
 آذربایجان غربی با وجود برخورداری از نعمات و موهبت‌های الهی، هم مرزی با سه کشور خارجی، وجود دو معدن طلای بزرگ و رتبه‌های برتر در حوزه معادن سنگ‌های تزئینی، ذخایر معدنی کم نظیر، قطب کشاورزی، دامپروری و … از فقر و محرومیت تاریخی رنج می‌برد و امروز استان در شاخص‌های محرومیت و فلاکت رتبه اول را به دوش می‌کشد.

به گفته کارشناسان رفع محرومیت از چهره این استان ثروتمند با ظرفیت‌های فراوان نیازمند اقدامات انقلابی و جهادی است و در این راستا روز پنجشنبه رئیس بنیاد مستضعفان در سفر به آذربایجان غربی ضمن بازدید از برخی مناطق مرزی استان در نشست‌های جداگانه بر اقدامات جهادی و انقلابی در بسیاری از مناطق از جمله شهرستان سردشت، چالدران و نیز تکاب تاکید کرد.

لزوم اقدام انقلابی برای توسعه خدمات رسانی و محرومیت زدایی در آذربایجان غربی

رئیس بنیاد مستضعفان کشور در ابتدای سفر خود به آذربایجان غربی در جلسه بررسی فعالیت‌های بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی در آذربایجان غربی حضور و یافت و گفت: در ۵ سال گذشته بنیاد علوی خدمات شایانی برای محرومیت زدایی در شهرستان چالدران انجام داده است و بزودی همزمان با تکمیل طرح‌های نیمه تمام در چالدران مأموریت خود را در تکاب و سردشت آغاز خواهد کرد.

پرویز فتاح با بیان اینکه این هم افزایی و همراهی نهادهای مختلف در راستای خدمت رسانی به مردم مقدس است و باید با همه توان در این عرصه وارد شویم، ادامه داد: باید با جهاد و همت مضاعف، مخلصانه در این مسیر گام برداریم و برای مردم کار کنیم، توسعه خدمات رسانی و محرومیت زدایی در کشور به ویژه آذربایجان غربی نیازمند اقدام انقلابی و جهادی است.

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه این اوضاع و محرومیت زدایی، درست شدنی است ولی کار سختی است که باید در همه حوزه‌ها این کار سخت را با قدرت انجام دهیم خاطرنشان کرد: مردم، همواره پشتیبانی خود را اعلام کرده و اگر در مسیر خدمت رسانی، از کمبودها انتقاد کنند، باید پذیرای آن باشیم.

وی با اشاره به پیگیری خوب استاندار آذربایجان غربی در راستای اجرای اقدامات عمرانی گفت: این استان شایسته خدمت است و باید با اعلام امن بودن و دور کردن نام آن از فضای امنیتی، فضا را برای سرمایه گذاری باز کرد.

۳ شهرستان تکاب، چالدران و سردشت هدف محرومیت زدایی بنیاد مستضعفان هستند

فتاح با بیان اینکه سه شهرستان چالدران، تکاب و سردشت، سه منطقه هدف بنیاد مستضعفان برای محرومیت زدایی هستند، گفت: البته در همه جای این استان در صورت لزوم ورود می‌کنیم و اقدامات محرومیت زدایی انجام می‌دهیم.

رئیس بنیاد مستضعفان کشور با اشاره به اینکه بنیاد مستضعفان پیگیر تسریع در تأمین مسکن برای محرومان و خانواده‌های دارای دو معلول است، افزود: ما باید درخصوص وضعیت کنونی کشور احساس مسئولیت کنیم، شرایط کنونی کشور نتیجه عملکرد تمامی مدیران تا به امروز بوده و همه باید برای اصلاح و رفع مشکلات مردم تلاش جهادی داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مردم در کنار قدردانی از مسئولان، از وجود برخی مشکلات اساسی گلایه دارند، خاطرنشان کرد: بنیاد هیچ طرحی را نیمه تمام رها نکرده و متعهد به اتمام تعهدات خود است، در راستای اجرا و تکمیل برخی طرح‌ها و خدمات در یک بازه زمانی مشخص در مناطقی چون چالدران، سردشت و تکاب حضور یافته و این پروژه‌ها در زمان تعیین شده تحویل داده خواهد شد.

فتاح، تأمین مسکن برای محرومین و خانواده‌های دارای دو معلول را نیز یکی از سیاست‌های بنیاد مستضعفان معرفی کرده و یادآور شد: بنیاد مستضعفان با همکاری دستگاه‌هایی چون کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد مسکن و … پیگیر تسریع در تأمین مسکن برای محرومان و خانواده‌های دارای دو معلول است.

وی همچنین با اشاره به حمایت بنیاد مستضعفان از تهیه و ساخت فیلم «موقعیت مهدی»، افزود: پیام فیلم موقعیت مهدی بر ماندن در موقعیت حساس و ایستادگی در برابر مشکلات جهت رفع آنها تاکید دارد و امروز همه ما در چنین موقعیتی برای رسیدگی به مطالبات مردم و جبران مشکلات کشور هستیم.

شهرستان‌های سردشت و تکاب تحت پوشش طرح محرومیت زدایی بنیاد مستضعفان قرار گرفتند

رئیس بنیاد مستضعفان در ادامه سفر خود به آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اجرای طرح‌های محرومیت زدایی در چالدران طی سه سال گذشته گفت: ۲ شهرستان دیگر استان آذربایجان غربی در منطقه جنوب (سردشت و تکاب) نیز تحت پوشش این طرح‌ها قرار گرفتند.

فتاح تاکید کرد: البته باید توجه داشت که تا اتمام کارهای نیمه تمام در چالدران، اجرای این طرح‌ها ادامه می‌یابد و کارهای محرومیت زدایی دیگری هم طبق مصوبات جدید، انجام می‌شود تا چهره محرومیت از این منطقه برطرف شود.

وی اضافه کرد: با پیشنهاد استاندار آذربایجان غربی، در تکاب به عنوان منطقه هدف مطالعاتی را آغاز می‌کنیم و سردشت را هم به عنوان منطقه ویژه آبادانی و پیشرفت تعیین کرده‌ایم.

فتاح با اشاره به اینکه بنیاد مستضعفان محرومیت زدایی در همه بخش‌ها را مورد توجه قرار داده است، گفت: برای آزادی زندانیان نیازمند جرایم مالی و غیرعمد آذربایجان غربی هم کمک می‌کنیم که البته لیست این افراد باید از سوی دادگستری ارائه و بنیاد بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و در صورت تأیید، اقدام لازم صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به تصمیمات گرفته شده در سفر به آذربایجان غربی اظهار کرد: خیران کار خوبی برای مرکز دیالیز در ارومیه انجام داده‌اند که قرار است تا شهریور به اتمام برسد و ۶۰ میلیارد تومان برای این منظور نیاز است که بنیاد ۲۰ میلیارد تومان از این مبلغ را تقبل می‌کند.

رئیس بنیاد مستضعفان ادامه داد: تأمین لوله مجتمع آبرسانی در منطقه انزل و نازلو به ارزش ۳۰ میلیارد تومان، تداوم توزیع بسته‌های معیشتی برای نیازمندان، اختصاص پنج میلیارد تومان کمک بلاعوض به کمیته امداد و بهزیستی، ساخت یک هزار و ۴۰۰ واحد مسکن مددجویی با همکاری کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد مسکن طی ۲ سال آینده و ساخت کلاس درس در مناطق محروم طبق سهمیه وزارت آموزش و پرورش و نظر مدیریت استان از جمله مصوبات این سفر برای محرومیت زدایی از مناطق مختلف آذربایجان غربی توسط بنیاد مستضعفان است.

فتاح از سرمایه گذاری ۳۸۰ میلیارد تومان برای توسعه یکی از واحدهای تولید کنسانتره ارومیه نیز خبر داد و گفت: با این سرمایه گذاری، ظرفیت این واحد تولیدی افزایش می‌یابد که به تولید و اشتغال در مرکز استان آذربایجان غربی، بسیار کمک خواهد کرد.

ساخت واحدهای مسکونی برای خانواده‌های دارای فرزندان معلول در آذربایجان غربی

وی افزود: در بخش مسکن هم از مجموع ۱۸ هزار طرح احداث مسکن محرومان و خانواده‌های داری دو معلول تحت پوشش بهزیستی ۱ هزار و ۴۰۰ واحد سهم آذربایجان غربی و در دست اجراست و تعداد قابل توجهی از طرح احداث ۶۰۰ کلاس درس با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش را به این استان اختصاص خواهیم داد.

فتاح همچنین از مشارکت بنیاد مستضعفان در طرح احداث طرح مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبر داد و خاطرنشان کرد: سهم آذربایجان غربی ۴۶۲ واحد بود که در این سفر به ۷۰۰ واحد افزایش پیدا کرد.

رئیس سازمان بنیاد مستضعفان کشور از واگذاری ۶ هزار و ۷۰۰ قطعه زمین پس از ۴۰ سال بلاتکلیفی از سهم بنیاد به مردم در شاهین دژ هم خبر داد و تصریح کرد: ما به احترام مردم این تعداد قطعه را با ارزش ۳ هزار میلیارد تومان به صورت رایگان واگذار کردیم تا سهمی در محرومیت زدایی داشته باشیم. فتاح در ادامه با مشارکت بنیاد مستضعفان در طرح تأمین آب شرب ۱۷ روستای چالدران و ۳۳ روستای بخش انزل و نازلو موافقت کرد و گفت: ضمن اختصاص ۱۴ میلیارد تومان به این طرح کل لوله‌های مورد نیاز ۲۳ کیلومتر خط انتقال را برای بهره مندی مردم از آب شرب سالم که در حال حاضر آب شربشان لب شور است تأمین می‌کنیم.

آذربایجان غربی آماده سرمایه پذیری و سرمایه گذاری است

استاندار آذربایجان غربی نیز در جلسه بررسی طرح‌های محرومیت زدایی بنیاد مستضعفان در آذربایجان غربی گفت: امنیت امروز استان برای جذب سرمایه مثال زدنی بوده و ما آمادگی سرمایه پذیری و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف را داریم.

محمدصادق معتمدیان با بیان اینکه محرومیت در این استان گسترده است و ما به کمک بنیاد نیاز داریم اضافه کرد: ما از استان‌های امن کشور هستیم و در کنار طرح‌های محرومیت زدایی باید طرح‌های سرمایه گذاری مختلف هم اجرایی شود که در این زمینه، حوزه‌های مختلف دارای ظرفیت بالا وجود دارد.

استاندار آذربایجان غربی گفت: کشاورزی، صنایع تبدیلی، گردشگری، توریسم درمانی و معدن با شاخه‌های مختلف، می‌توانند زمینه‌ای برای سرمایه گذاری باشند.

وی تاکید کرد: تشکیل کمیته‌ای برای بررسی‌های این زمینه‌های سرمایه گذاری در استان با همراهی نهادهای مختلف و حضور نمایندگان بنیاد مستضعفان می‌تواند بسیار کارساز باشد.

معتمدیان با اشاره به اینکه سه شهرستان آذربایجان غربی شامل تکاب، چالدران و سردشت با وجود ثروتمند بودن، محرومیت‌های بسیار زیادی دارند، ادامه داد: شاخص‌های مختلف در برخی از این شهرها پایین بوده و امیدواریم با سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان به سمت بهبود این شاخص‌ها حرکت کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار