کد خبر: 1090053
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۴
خطیب‌زاده:
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران و نیرو‌های مسلح و قانونی آن به خصوص نیروی قدس سپاه همواره کابوس گروه‌های تروریستی و افراطی در منطقه بوده‌اند.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) پنجم خرداد ماه به تحریم‌های جدید اعمال شده از سوی آمریکا علیه اتباع جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد.

وی در این باره اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران و نیرو‌های مسلح و قانونی آن به خصوص نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همواره کابوس گروه‌های تروریستی و افراطی در منطقه بوده‌اند.

خطیب‌زاده افزود: طبیعی است دولت آمریکا به عنوان مادرخوانده این گروه‌های تروریستی از هیچ تلاشی برای حمایت از آن‌ها خودداری نکند. کما اینکه از سال‌ها پیش تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی را علیه مردم ایران و فرزندان سپاهی آن‌ها تحمیل کردند و در زمان ترامپ، بزدلانه دست به ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی زدند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا دیروز چهارشنبه اسامی چند فرد و شرکت را که ادعا کرده بخشی از یک شبکه بین‌المللی برای درآمدزایی برای نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب‌الله هستند را در فهرست تحریم قرار داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین اضافه کرد: آشکار است که دولت بایدن نیز علیرغم صحبت‌های فریبکارانه اولیه، همین سیاست شکست خورده را ادامه داده و این اقدام اخیر نیز نشانه دگیری از سوءنیت دولت آمریکا در قبال مردم ایران و تداوم سیاست مفتضح فشار حداکثری است.

حق مقابله متناسب و قاطع را برای خود محفوظ می‌دانیم

این دیپلمات ارشد کشورمان تحریم‌های یکجانبه آمریکا را همچنانکه در بیانیه اخیر «النا دوهان» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد تصریح شده (اینجا بخوانید)، نقض آشکار مقررات بین‌المللی خواند که هدفی جز وارد آوردن درد و رنج بر مردم ایران و منطقه و ایجاد آشوب دنبال نمی‌کند.

خطیب‌زاده همچنین تصریح کرد: این رفتار‌ها ابدا تاثیری بر اراده مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران در پیگیری اهداف عالی خود از جمله محور تروریسم در منطقه نخواهد داشت و جمهوری اسلامی ایران حق مقابله متناسب و قاطع با این اقدامات را منطبق با اصول حقوق بین‌الملل، برای خود محفوظ می‌داند.

در این فهرست که روی وب‌سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته اسامی ۱۰ فرد و ۹ شرکت دیده می‌شود. اشخاصی که تحریم شده‌اند اتباع کشور‌های ترکیه، ایران، افغانستان و روسیه هستند. شرکت‌های تحریم‌شده در هنگ‌کنگ، لبنان، چین، ایران، روسیه، کره جنوبی و امارات عربی متحده مستقر هستند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای، ضمن طرح اتهام‌های اثبات‌نشده تصریح کرده است: «امروز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری یک شبکه قاچاق نفت و پولشویی را که تحت هدایت مقام‌های نیروی قدس سپاه پاسداران قرار دارد در فهرست تحریم قرار داده است. این شبکه، فروش صد‌ها میلیون دلار نفت ایران را برای نیروی قدس و حزب‌الله تسهیل کرده است.»

گفتنی است حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز امروز (پنجشنبه) در نشست داووس در گفت‌وگویی با فرید زکریا گفت: همزمان با گفتگو‌های فشرده وین تحریم‌های جدید توسط تیم بایدن و با امضای بایدن علیه برخی موسسات و اشخاص ایرانی اعمال می‌شود. آن‌قدر آمریکایی‌ها در تحریم افراط کرده‌اند که گاهی اوقات اسم یک فرد سه بار در لیست تحریم آمده، در حالی که این فرد ۱۰ سال پیش فوت کرده است و الان وجود خارجی ندارد. یعنی یک جنون رفتاری اعمال تحریم را شاهدیم. در خصوص بازگشت روابط ایران و آمریکا به حالت طبیعی بر مبنای رفتار آمریکا قضاوت کرده و تصمیم می‌گیریم. اما مهم این است که برای هر گفت‌وگویی باید حداقلی از اعتماد بین طرفین به وجود بیاید.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار