کد خبر: 1089883
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۲
برگزاری مجمع فوق‌العاده و تعیین تکلیف زمان انتخاب جانشین صالحی‌امیری
رئیس جدید کمیتــه ملی المپیــک روز ششم شهریورماه انتخاب خواهد شد. پنجاهمین مجمع عمومی و فوق‌العاده کمیته ملی المپیک در آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک برگزار شد و اعضا رأی به برگزاری انتخابات در شهریور دادند.
شیوا نوروزی

درحالی‌که قرار بود مجمع فوق‌العاده با حضور حسین المسلم، مدیرکل شورای المپیک آسیا و هیئت همراه برگزار شود، شرایط بد جوی سفر او را لغو کرد تا این جلسه نه میهمان داخلی داشته باشد و نه میهمان خارجی. از آنجا که پیش از این در مجمع ۱۷ اسفندماه مقرر شد مجمع انتخاباتی پس از بازی‌های هانگژو تشکیل شود، بعد از لغو این بازی‌ها تعیین تکلیف زمان انتخابات ضروری بود. قطع برق آکادمی ملی المپیک و خروج زودهنگام علیرضا دبیر از جلسه مهم‌ترین حواشی مجمع روز گذشته بود.

۲۰ تیر یا ۳۰ مردادماه دو گزینه پیش‌روی اعضای مجمع در رأی‌گیری بود، اما در نهایت پیشنهاد جدید نصرالله سجادی اکثریت آرا را کسب کرد. مشاور رئیس کمیته ملی‌المپیک به در پیش بودن بازی‌های همبستگی کشور‌های اسلامی، مشغول بودن فدراسیون‌ها و زمان اندک پس از بازگشت کاروان ورزش از قونیه اشاره کرد و خواستار اضافه شدن یک تاریخ جدید به گزینه‌های روی میز شد. ششم شهریور از سوی سجادی مطرح و در نهایت نیز این پیشنهاد با استقبال حاضران همراه شد.
در ادامه برخی از رؤسای فدراسیون‌ها نظرات خود را در خصوص زمان برگزاری مجمع انتخاباتی اعلام کردند. امیر صدیقی، رئیس فدراسیون ووشو با تأکید بر رعایت اصول حرفه‌ای گفت: «انتخابات باید هرچه زودار برگزار شود. همه امکانات برای اعزام به بازی‌های کشور‌های اسلامی فراهم شده است، باید به چهار سال آینده و بازی‌های آسیایی ۲۰۲۶ توجه کرد. آیا آن زمان نیز به همین بهانه دوباره باید زمان انتخابات را به تعویق انداخت. انتخابات باید ۲۰ تیر برگزار شود.» علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی با ادبیات خاص خودش هم انتقادهایش را مطرح کرد و هم خواستار حفظ شأن صالحی‌امیری شد: «امیدواریم هر حرفی می‌زنیم برای خدا باشد. در مجمع اسفندماه خیلی‌ها به من حمله کردند. حرف کارشناسی باشد رأی‌مان را می‌دهیم. از صالحی‌امیری تشکر می‌کنم و امیدوارم شأن او حفظ شود. او ۴۰ سال زحمت کشیده است. شرایط دولت و ورزش را بدانند، بابت بودجه نقد داشتم، ولی او زحمات زیادی کشیده است.» صالحی‌امیری بلافاصله جلسه را ترک کرد و خودش را به سالن خبرنگاران رساند. علیرضا دبیر که رأی خود را نوشته و در اختیار صالحی‌امیری قرار داده بود در مورد چالش‌هایش با کمیته ملی‌المپیک گفت: «می‌گویند رفیق کسی است که می‌گوید و دشمن کسی است که می‌گوید می‌خواستم بگویم. در اسفند گفتم زمان انتخابات را تعیین کنید تا زمان را از دست ندهیم. مجمع، آن تصمیم را گرفت و امیدوارم حالا تصمیمی کارشناسی بگیرند. فکر می‌کنم تصمیمی گرفته شود که به شرایط کاروان اعزامی به بازی‌های کشور‌های اسلامی لطمه نزند. بحثی که ساعی و دوستان می‌کردند و می‌گفتند انتخابات با زمان مسابقات کشور‌های اسلامی تداخل نداشته باشد، کارشناسی‌تر است. المپیک باید اولویت دولت، حاکمیت و دستگاه ورزش کشور باشد. باید با دید المپیک جلو برویم و در این صورت می‌توانیم موفق باشیم. فدراسیون‌ها باید المپیک‌محور باشند و مسابقات جهانی هم فاصله زیادی با المپیک دارد. البته باید رشته‌های غیرالمپیکی را هم لحاظ کنیم.»
هادی ساعی، رئیس فدراسیون تکواندو نیز منفعت ورزش را بر هر موضوعی ارجح دانست: «نباید صحبت‌های غیرفنی را مطرح کنم. از همکارانم در هیئت اجرایی تشکر می‌کنم. حملات زیادی به آن‌ها شد و می‌دانم دوست دارند دوره‌شان هرچه زودتر تمام شود، ولی نفع ورزش را در نظر گرفتند. به صلاح ورزش کشور نیست ۲۰ روز قبل از برگزاری بازی‌های اسلامی انتخابات را برگزار کنیم، صلاح هیچ رشته‌ای نیست. اگر این اتفاق بیفتد اعضای جدید هیئت اجرایی قطعاً تغییر خواهد کرد.» آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو هم به اهمیت بازی‌های کشور‌های اسلامی اشاره کرد: «من هم مثل دبیر و ساعی موافقم که به عنوان یک کشور اسلامی باید پرقدرت در بازی‌های قونیه شرکت کنیم. اجازه بدهید تیم‌هایمان با خیال راحت اعزام شوند و با در نظر گرفتن منفعت ورزش رأی دهیم.»‌

رئیس فعلی کمیته ملی‌المپیک با تقدیر از منتقدانش از همه حلالیت طلبید: «باید ظرفیت نقد داشته باشیم. از همه آن‌ها که نقد کردند تقدیر می‌کنم. هر کسی رئیس کمیته شود باید باور داشته باشد وزیر ورزش رئیس ورزش کشور است. تلاشم بر این بود که اخلاق و انسانیت را بر هر چیز مقدم بدانم، چراکه ورزش بدون این مقوله راه به جایی نخواهد برد. قهرمانان ما نماد پهلوانی ما هستند. ارزش‌های معنوی ورزش کشور با چند مدال کم یا زیاد نمی‌شود. ورزش به اندازه کافی مظلوم است. در شرایط کنونی کشور تخریب هر کدام از چهره‌ها ظلم است. نباید خانواده ورزش را از هم تفکیک کرد. از همه حلالیت می‌طلبم.»‌

اعلام نتیجه رأی‌گیری خیال همه را راحت کرد. همانطور که گفته شد صاحبان رأی می‌توانستند سه تاریخ پیشنهادی را انتخاب کنند. در نهایت از ۶۰ رأی ماخوذه (۵۷ نفر حاضر در جلسه و سه نفر به صورت وبینار)، ۴۱ نفر به تاریخ ششم شهریور رأی دادند، ۱۵ نفر به ۲۰ تیرماه و چهار رأی نیز مخدوش بود.
بعد از روشن شدن آینده مجمع انتخاباتی کمیته ملی‌المپیک وزیر ورزش در مورد مسائل مهم ورزش کشور صحبت کرد. حمید سجادی با اشاره به ترور ناجوانمردانه شهید صیاد خدایی اظهار داشت: «در این شرایط کشور بیش از پیش به خروجی ورزش نیاز دارد. به سهم خود در محیط ورزش باید طوری عمل کنیم تا نشان دهیم کمک نظام هستیم و باید شور و نشاط را به جامعه تزریق کنیم. اینگونه جلسات تشریفاتی است، وگرنه بدون آیین‌نامه و این مسائل هم ما همدیگر را قبول داریم.» سجادی با تأکید بر حل مشکلات ورزشکاران در خصوص مهاجرت برخی از چهره‌های ورزشی گفت: «جامعه ورزش دغدغه‌هایی از جمله بیمه و معیشت ورزشکاران، استفاده از اماکن ورزشی، اتمام پروژه‌ها و رسیدگی به امور ورزشکاران را دارد. ورزشکاری که به مسابقات می‌رود باید به سلامت برگردد، مگر مهاجرت اشکالی دارد، منتها چرا ورزش را بدنام می‌کنید و چرا با تیم‌های ورزشی؟!»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار