کد خبر: 1089882
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۷
اشتباه داخلی، سنگ‌اندازی خارجی
 فریدون حسن اشتباه، اشتباه و باز هم اشتباه؛ این تنها چیزی است که می‌توان در خصوص انتخاب کانادا به عنوان حریف تدارکاتی تیم ملی گفت. اشتباه محاسباتی و نداشتن درک لازم از شرایط از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال حالا کار را به جایی رسانده که دیداری که باید فرصتی برای آماده شدن تیم ملی باشد تبدیل به یک تهدید شده است.

آقایان تا اسم کانادا را شنیدند دست و دل‌شان لرزید و شروع کردند به بستن چمدان‌های‌شان، تازه میهمان هم دعوت کردند غافل از اینکه کانادایی‌ها سیاست‌شان عین ورزش‌شان است و چشم و گوش‌شان به جای دیگر. این را می‌شد از ابتدا پیش‌بینی کرد، اما وقتی شیطنت‌ها آغاز شد و معاندین دست به کار شدند و نخست‌وزیر کانادا تصمیم فدراسیون فوتبال این کشور را تصمیم نادرستی عنوان کرد، آن وقت مثل روز عیان شد که بازی با کانادا چندان جالب توجه هم نیست، حتی پای شهردار ونکوور هم به میان آمد و مخالفت صریح او با برگزاری مسابقه نشان از واقعیتی ورای آن چیزی داشت که اینجا و از قول مسئولان فدراسیون فوتبال و تیم ملی بیان می‌شد.
اما باز هم اینجا آقایان چمدان بسته فدراسیون بدون درک درست از مسائل روی انجام بازی و سفر به ینگه دنیا اصرار کردند تا حالا با این بحران روبرو شویم؛ بحران یک بازی انجام نشده، چون فدراسیون‌نشینان فقط میلیاردی می‌گیرند بدون اینکه به عواقب کار و تصمیمات‌شان فکر کنند.
دیروز سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با اشاره به مشکلاتی که طرف کانادایی برای برگزاری این مسابقه ایجاد کرده، گفت: «هماهنگی این دیدار مستقلاً از سوی فدراسیون‌های فوتبال دو کشور در چارچوب دیدار‌های معمول تدارکاتی فوتبال صورت گرفته و فدراسیون فوتبال کانادا در این خصوص اعلام کرده که مصمم است با جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده سیاسی گروه‌های شناخته شده ضدایران، این رویداد صرفاً ورزشی را میزبانی کند.»
خطیب‌زاده افزود: «متأسفانه به نظر می‌رسد برخلاف ادعا‌های نمایشی، ورزشی‌ترین امور هم بازیچه جهت‌گیری‌های حزبی و جبهه‌بندی‌های سیاسی در داخل کانادا شده است. موضع­‌گیری‌ها و اظهارنظر‌های منفی نخست‌وزیر کانادا و برخی افراد دیگر، حاکی از تفوق نگاه صرف سیاسی و حزبی بر همه وجوه حکمرانی در کانادا بوده، به دلیل رفتار مقامات این کشور در علن به راحتی بازیچه گروه‌های مخالف و ایران‌ستیز می‌شود.»
وی تصریح کرد: «از دولت و فدراسیون کانادا انتظار می‌رود فارغ از جوساز‌ی‌ها، بر اساس منشور حرفه‌ای ورزش و اصول شناخته شده فیفا، برگزاری این دیدار تدارکاتی و دوستانه را به دور از شائبه‌­ها و انگیزه‌های سیاسی و همچنین شانتاژ‌های تبلیغاتی مخالفان تعاملات غیرسیاسی بین مردم کشور‌ها تسهیل کند. فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران به ما اطمینان داده همه توافقات لازم را با فدراسیون فوتبال کانادا در همین چارچوب انجام داده و در صورت نقض توافقات، مسئولیت تمامی عواقب آن بر دوش طرف کانادایی خواهد بود.»
حمید استیلی، مدیر تیم ملی هم با اشاره به احتمال لغو بازی دو تیم ایران و کانادا می‌گوید: «در این رابطه صحبت کردیم و چیزی قطعی نیست در این باره باید رئیس فدراسیون صحبت کند. مشکل ویزا نداریم و یک زمانی به ما داده‌اند.»
حالا شرایط به‌گونه‌ای است که احتمال لغو مسابقه بیشتر از هر زمان دیگری است، اما باید توجه داشت که در صورت نهایی شدن این مسابقه، فدراسیون فوتبال بدون دستپاچگی (که بعید به نظر می‌رسد) باید از همین حالا با طرف کانادایی در خصوص برخی احتمالات نزدیک به یقین اتمام حجت کند.
اول اینکه در خصوص نحوه ورود تیم ملی به کانادا و حفظ حرمت و شأن ایران و ایرانی باید تمهیدات لازم اندیشیده شود. فضا و جو حاکم بر ورزشگاه محل برگزاری مسابقه دومین مورد مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد. حضور معاندین در ورزشگاه و سر دادن شعار علیه ایران به‌طور حتم از برنامه‌های کسانی است که تا امروز سعی در برهم زدن این مسابقه داشته‌اند و در صورت برگزاری این دیدار حتماً برنامه دیگر خود را پیاده خواهند کرد. فدراسیون فوتبال باید از همین حالا هشدار‌های لازم را به طرف کانادایی در خصوص این مسئله بدهد و در نهایت همانطور که سخنگوی وزارت امور خارجه مطرح کرده باید عواقب عدم برگزاری این مسابقه متوجه کانادا باشد، چراکه سنگ‌اندازی از سوی آن‌ها صورت گرفته و این کانادایی‌ها هستند که باید پاسخگو باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار