کد خبر: 1089876
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۸
هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق امریکا معتقد است که برای برقرار شدن صلح میان اوکراین و روسیه، غرب باید از تحمیل شکستی خردکننده به روسیه دست بردارد. او همچنین در اظهارنظری مناقشه‌برانگیز، تلویحاً از اوکراین خواسته که برای برقراری صلح، از بخشی از قلمرو خود صرف‌نظر کند.

به گزارش «جوان»، جنگ در اوکراین در حالی وارد سومین ماه خود شده که چشم‌انداز روشنی برای تمام شدنش در افق نمایان نیست. اوکراین، داغ‌ترین بحث روی میز در نشست امسال مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس است؛ جایی که سال‌هاست دیپلمات‌های بلندپایه، کارکشتگان سیاست و اقتصاد در کنار چهره‌های دانشگاهی دیدگاه‌های خود را درباره حساس‌ترین مسائل روز جهان بیان می‌کنند. جنگ اوکراین نقطه داغ بحث‌های نشست داووس و ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین، یکی از چهره‌های اصلی دعوت شده به این نشست بود که به دلیل شرایط خاص کشورش، از ویدئوکنفرانس برای بیان این دیدگاه‌ها استفاده کرد. زلنسکی در سالن محل نشست که مملو از جمعیت بود، گفت: «موضوع اصلی [اجلاس داووس]امسال این است؛ «تاریخ در نقطه عطف». به گفته رئیس جمهور اوکراین، امسال، واژگان «نقطه عطف» بیش از یک لفاظی صرف است: «امسال واقعاً سالی است که تصمیم گرفته می‌شود که آیا زور وحشیانه بر جهان حکومت خواهد کرد یا خیر.» او با اشاره به حمله روسیه به اوکراین، گفت که اگر آن نقطه عطف پاسخ مناسبی از سوی بشریت نداشته باشد، جهان به این شکل خواهد بود و به مجموعه بزرگی از جنایات جنگی شباهت خواهد داشت. به گفته رئیس‌جمهور اوکراین، همه چیز از جمله تمام شدن جنگ به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بستگی دارد و تأکید کرد که تنها راه تمام شدن جنگ این است که او شخصاً با پوتین ملاقات کند: «همه چیز به تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بستگی دارد، اگر ما بخواهیم درخصوص خاتمه دادن به این جنگ صحبت کنیم، عملاً بدون حضور او این تصمیم شدنی نیست.» زلنسکی گفته است: «من به جز رئیس‌جمهور روسیه، مذاکره با سایر مقامات روسی را نمی‌پذیرم و تنها شرط من این است که یک موضوع روی میز باشد؛ توقف جنگ.» روس‌ها هنوز به سخنان زلنسکی واکنشی نشان نداده‌اند و معلوم نیست که چنین پیشنهادی را که در مجمع داووس بیشتر به دعوت به یک مناظره شبیه است تا مذاکره، قبول می‌کنند یا نه؟
دلاوری را با عقل مخلوط کنید
صحبت‌های تند و حماسی رئیس‌جمهور اوکراین که احتمالاً طی دهه‌های اخیر، هیچ رئیس‌جمهوری به اندازه او، قادر به جلب حمایت نظامی غرب نبوده، با سخنرانی هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق امریکا به نقطه داغ بحث‌ها در نشست داووس تبدیل شد. کیسینجر که بیشتر از هرچیز به دلیل دیدگاه‌های رئالیستی مخلوط شده با عمل‌گرایی جنگ سردی‌اش شناخته شده، روز دو شنبه در سخنرانی از طریق ویدئوکنفرانس در مجمع جهانی اقتصاد، از اوکراین خواست «قبل از ایجاد تحولات و تنش‌هایی که به آسانی نمی‌توان بر آن‌ها غلبه کرد» مذاکره با روس‌ها را شروع کند. کیسینجر ۹۸ ساله که سیاست خارجی ایالات متحده را در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ هدایت کرده و پیشگام سیاست تنش‌زدایی با شوروی و تنظیم‌کننده مناسبات دیپلماتیک با چینی‌ها بوده، در یکی از مناقشه‌برانگیز‌ترین اظهارنظر‌های خود ابراز امیدواری کرده که اوکراینی‌ها «دلاوری را که در جنگ از خود نشان داده‌اند با خرد مخلوط کنند» و گفت: «در حالت ایده آل، خط (مرز) تقسیم باید بازگشت به وضعیت قبلی باشد. ادامه جنگ فراتر از آن نقطه به خاطر آزادی اوکراین نخواهد بود، بلکه جنگ جدیدی علیه خود روسیه است.» او گفته که اوکراین بهتر است به جای اینکه خودش را تبدیل به مرز اروپا با روسیه کند «یک کشور حائل بی طرف باشد.»‌به گفته کیسینجر، روسیه به مدت ۴۰۰ سال بخش مهمی از اروپا و ضامن ساختار موازنه قدرت اروپا در مواقع حساس بوده است. رهبران اروپایی نباید روابط بلندمدت را از دست بدهند و نباید روسیه را به سمت اتحاد دائمی با چین سوق دهند.
تحقیر روسیه به فاجعه منجر می‌شود
سیاستمدار کهنه‌کار ۹۸ ساله امریکا، از غرب خواسته است از تلاش برای تحمیل شکست خردکننده به نیرو‌های روسیه در اوکراین دست بردارد و هشدار داد که این امر عواقب فاجعه باری برای ثبات دراز مدت اروپا خواهد داشت: «ما اکنون با وضعیتی روبه‌رو هستیم که روسیه می‌تواند خود را به طور کامل از اروپا جدا کند و به دنبال اتحاد دائمی در جای دیگری باشد. این ممکن است به فاصله‌های دیپلماتیک مانند جنگ سرد منجر شود که ما را به دهه‌ها عقب خواهد برد. ما باید برای صلح بلندمدت تلاش کنیم.» کیسینجر هشدار داده که برای غرب «مرگبار» خواهد بود که غرق در «حال و هوای لحظه» شود و موقعیت قدرت روسیه در اروپا را فراموش کند. کیسینجر معتقد است که جنگ در اوکراین می‌تواند نظم جهانی را برای همیشه بازسازی کند. او به وضعیت متفاوت چین امروز از چین دهه ۱۹۷۰ اشاره کرده و گفته که «این کشور یک مرکز قدرت (Powerhouse) با منافع اقتصادی و استراتژیک قابل توجه است و «جنبه خصمانه بالقوه روابط امریکا و چین باید کاهش یابد و منافع مشترک باید دنبال و حمایت شود.»‌به گفته کیسینجر، «ایالات متحده باید متوجه شود که صلاحیت استراتژیک و فنی چین تکامل یافته است. مذاکرات دیپلماتیک باید حساس، آگاهانه و یکجانبه برای صلح تلاش کند.»
سفیر اوکراین: صلح به هر قیمتی «نه»
در جریان بحث و گفتگو‌های دوشنبه، معاون صدراعظم آلمان با لحنی تند مجارستان و برخی کشور‌های «منفعل» در بحث تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه روسیه را سرزنش کرد. او گفت: «ما شاهد بد‌ترین وضعیت اروپا هستیم.» از آن مهم‌تر، واکنش مستقیم سفیر اوکراین در امریکا به صحبت‌های کیسینجر بود. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه هیل، اوکسانا مارکارووا، سفیر اوکراین در امریکا گفت: «صلح به هر قیمت به نفع هیچ‌کس نیست، زیرا ممکن نیست. یا پیروز می‌شوید و می‌توانید در کشور خود در صلح زندگی کنید یا می‌میرید و فرقی نمی‌کند که سریع و بلافاصله بعد از اصابت گلوله بمیرید، یا به آرامی در اثر اشغال و شکنجه بمیرید.» او وضعیت کنونی اوکراین را با وضعیت اروپای پس از جنگ جهانی دوم مقایسه کرد، در حالی که هر دو وضعیت شامل «ویرانی و تلفات جانی وسیع» بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار