کد خبر: 1089765
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
آخرین آمار: ۶ کشته و ۲۹ زخمی
ساعت‌۱۲:۳۰ روز گذشته حادثه‌ای غم‌انگیز فضای رسانه‌ای را تکان داد و بار دیگر حادثه پلاسکو را در ذهن‌ها زنده کرد. پیش از اینکه خبر به رسانه‌های رسمی راه پیدا کند، این کاربران شبکه‌های اجتماعی بودند که با انتشار فیلم و تصاویر، خبر ریزش ساختمان ۱۰ طبقه متروپل در خیابان امیری آبادان را به اشتراک گذاشتند
حسین فصیحی

آور شدن برج ۱۰‌طبقه آنهم پیش از بهره‌برداری فقط می‌تواند یک دلیل روشن داشته باشد و آن هم تخلف‌های صورت گرفته از سوی سازندگان یا چشم‌پوشی ناظران است. تخلف‌هایی که بدون توجه به جان و مال مردم صورت می‌گیرد و منجر به برجای ماندن خسارت‌های غیرقابل جبران می‌شود. براساس آخرین آمار تا لحظه تنظیم خبر این حادثه ۶ کشته و ۲۹ مجروح برجای گذاشته است. رئیس‌جمهور با صدور یک فرمان معاون اول خود را مأمور رسیدگی به حادثه کرده است.
ساعت‌۱۲:۳۰ روز گذشته حادثه‌ای غم‌انگیز فضای رسانه‌ای را تکان داد و بار دیگر حادثه پلاسکو را در ذهن‌ها زنده کرد. پیش از اینکه خبر به رسانه‌های رسمی راه پیدا کند، این کاربران شبکه‌های اجتماعی بودند که با انتشار فیلم و تصاویر، خبر ریزش ساختمان ۱۰ طبقه متروپل در خیابان امیری آبادان را به اشتراک گذاشتند. گزارش‌هایی که لحظه به لحظه از وقوع حادثه به اشتراک گذاشته می‌شد نگرانی درباره چرایی وقوع حادثه را مورد پرسش قرار می‌داد. از جمله فیلم‌های به اشتراک گذاشته شده مربوط به مردی بود که گفت امدادگر است. او با وجود اینکه تجهیزات امدادی ندارد خودش را به پارکینگ می‌رساند و می‌گوید برای امداد آمده و از بازماندگانش طلب حلالیت کرده بود.
برج‌های دو قلوی متروپل به‌عنوان بزرگ‌ترین و کامل‌ترین مجموعه پزشکی، اداری، تفریحی، تجاری و پارکینگ طبقاتی در منطقه جنوب غرب خوزستان در مراحل پایانی قرار داشت که بنا به دلایل فنی متوقف شده بود.
سختی امداد در تجمع‌های مردمی
همزمان با ریزش ساختمان سیل مردم برای امداد‌رسانی یا کنجکاوی به محل حادثه گسیل شد. تصاویر دریافتی از شبکه‌های اجتماعی به خوبی گویای این بود که آبادان نیروی امداد و آموزش دیده برای مقابله با ریزش آوار و حوادث بزرگ را ندارد، با این حال همان توان موجود از آتش نشانان و امدادگران اورژانس، هلال احمر و سگ‌های زنده‌یاب در محل حاضر شدند. همچنین خبر رسید که تیم‌های امداد از شهر‌های اطراف برای کمک در محل حاضر شده‌اند. غلظت گرد و غبار بیش از ۴۲ درصد حد مجاز و شعاع دید کمتر از ۱۰۰ متر عملیات امداد را برای امدادگران دشوار کرده بود. هر چند تیم‌های پلیس برای برقراری نظم در خیابان‌های اطراف برای تسهیل در امداد و نجات به کار گرفته شده بود، اما تجمع زیاد مردم در محل حادثه امکان امداد رسانی را با سختی زیاد مواجه کرد. اتفاقی که همواره با بروز سوانح و حوادث رقم می‌خورد و بخش مهمی از توان نیرو‌های امداد و امنیت باید صرف مهار شهروندانی شود که برای کنجکاوی در محل حاضر می‌شوند، در حالی که مصدومان و مجروحان حادثه باید به سرعت به مراکز درمانی منتقل شوند و گرفتار شدن آن‌ها در ترافیک‌های ایجاد شده می‌تواند به قیمت جانشان تمام شود.
احتمال ریزش ساختمان‌های اطراف
احتمال ریزش ساختمان‌های کناری، اتفاقی بود که هر لحظه امکان بروز آن وجود داشت. با وجود موانع موجود برای امداد، تلاش برای تخلیه ساختمان‌های اطراف به سرعت در دستور کار قرار گرفت. شدت بروز حادثه به حدی بود که ساکنان ساختمان‌های اطراف به گمان بروز زمین لرزه در ساختمان پناه گرفته یا از آن فرار کرده بودند. هر چند شمار افرادی که قبل از وقوع حادثه در ساختمان متروپل حضور داشتند مشخص نبود، گمانه‌زنی‌ها براساس گزارش‌های مردمی از گرفتار شدن حدود ۸۰ نفر حکایت داشت. با این حال مردم و امدادگران با جست‌وجو میان آوار پیکر‌های نیمه‌جان افراد گرفتار شده را خارج و به مراکز درمانی منتقل می‌کردند. رئیس سازمان اورژانس از احتمال حبس شدن ۵۰ نفر خبر داد. همچنین اعلام شد در ساعات اولیه ۳۲ نفر از میان آوار نجات یافتند.
احتمال ریزش آوار روی امدادگران
ریزش آوار، ساختمان آزمایشگاه کناری را هم دچار حادثه کرده‌بود به طوری که کارکنان و بیمارانی که در محل حضور داشتند، در ساختمان گرفتار شده بودند. شرایط ناپایدار در ساختمان کنار محل حادثه، امدادرسانی را با سختی زیاد مواجه کرده‌بود، چراکه هر لحظه امکان ریزش آوار روی سر امدادگران وجود داشت با این وجود عملیات امداد و نجات برای رهایی افراد گرفتار شده از میان آوار در همان شرایط دشوار همچنان در حال انجام است.
نوش دارو بعد از مرگ سهراب
در اولین واکنش برای برخورد بر مسببان حادثه اعلام شد که پیمانکار و مالک ساختمان به دستور حمید مرانی‌پور دادستان ویژه آبادان بازداشت شدند. بازداشتی که نوش داروی بعد از مرگ سهراب است و باید قبل از بروز حادثه با هشدار به متولیانش از ایجاد شدن خطر پیشگیری می‌شد، چراکه براساس اظهار نظر‌های مطرح شده از سوی مراجع رسمی ساختمان در معرض ریزش قرار داشت و باید برای جلوگیری از این اتفاق، سازوکار‌های لازم برای آن به کار گرفته می‌شد. بدون تردید اگر چنین اتفاقی رقم می‌خورد، شهردار آبادان روز گذشته ناچار نمی‌شد از دست مردم فرار کند. تجربه نشان داد که افراد بازداشت شده با سپردن وثیقه آزاد خواهند شد. اتفاقی که در حوادثی مثل ساختمان سینای اطهر اتفاق افتاد؛ حادثه آتش‌سوزی که سال‌۹۹ رقم خورد و در جریان آن ۱۹‌پزشک و متخصص جانشان را از دست دادند. افراد بازداشت شده بعد از چند روز با سپردن وثیقه آزاد شدند و با دایر کردن کلینیکی دیگر به فعالیت‌شان ادامه دادند و بازماندگان قربانیان هنوز هم برای احقاق حقشان پله‌های دادسرا و دادگاه‌ها را بالا و پایین می‌کنند که این رویه بعید نیست با فاصله گرفتن از این حادثه هم رقم بخورد.
هشدار پایان کار نیست
سازمان نظام مهندسی خوزستان در یکی از گزارش‌هایی که در پایگاه‌اطلاع‌رسانی خود منتشر کرده، آورده است که در جریان یکی از بازدید‌ها نمایندگان نظام مهندسی روند اجرایی پروژه را به‌صورت کامل مورد بررسی و کنترل قرار داده و ضمن تذکر در خصوص ایرادات موجود، موارد و مشکلات یافت شده را صورتجلسه کردند. حسین عبدالباقی، مالک و سرمایه گذار پروژه مشکلات یا ایرادات ابلاغ شده را پذیرفته و بر رفع آن تأکید کرده‌بود. هیئت نظام مهندسی برای رفع ایراد‌های مطرح شده ضرب الاجل تعیین کرده‌بود تا در بازدید‌های بعد موانع موجود رفع شود، اما مشخص است که برای رفع آن اقدام نکرده و سازمان نظام مهندسی و سازمان‌های ناظر دیگر هم به وظیفه قانونی‌شان عمل نکرده‌اند.
این که از سوی مراجع رسمی اعلام می‌شود که متخلفان هشدار دریافت کرده بودند، نمی‌تواند از سوی افکار عمومی پذیرفته شود. این امر زمانی پذیرفته می‌شود که منجر به ایجاد شرایط پایدار برای حفاظت از جان و مال مردم باشد. اگر ساختار‌های قانونی در این باره دست و پای ناظران از جمله شهرداری، آتش نشانی، سازمان نظام مهندسی و این قبیل را بسته باید که نسبت به رفع آن اقدام شود. اگر در شرایط موجود ناظران قانونی نتوانند مانع بروز تخلف شوند قانون به چه کار می‌آید؟

دستور ویژه رئیس‌جمهور بر رسیدگی فوری
رئیس‌جمهور که به عمان سفر کرده‌است، به معاون اول خود دستور داد تمامی امکانات استانی و کشوری برای رسیدگی فوری به سانحه به کار گرفته شود. حجت الاسلام ابراهیم رئیسی دستور داد با توجه به اعلام نیاز استاندار خوزستان، نیرو‌های امدادی و امکانات لازم برای آواربرداری و امداد، از سازمان آتش نشانی تهران به صورت فوری به آبادان اعزام شوند و برای شناسایی تخلفات منجر به این حادثه نیز، به صورت عاجل اقدام شود و برخورد شدید و غیرقابل اغماض با متخلفان در دستور کار قرار بگیرد. رئیس‌جمهور ضمن ابراز همدردی صمیمانه با خانواده‌های جان‌باختگان دستور داد رسیدگی به وضعیت این خانواده‌ها در اولویت قرار گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار