کد خبر: 1089732
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۴
متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه واکسن آبله می‌تواند تا حدود ۸۵ درصد در برابر آبله میمون ایمنی ایجاد کند، گفت: برای کسانی که این واکسن را دریافت نکرده‌اند خطر ابتلا به این بیماری وجود دارد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: مهرداد حقیقی، متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره شباهت‌ها و تفاوت‌های بیماری آبله با آبله میمون، توضیح داد: آبله میمون یا همان Monkeypox" " از بیماری‌های ویروسی واگیردار قلمداد می‌شود و راش‌های پوستی که ایجاد می‌کند به بیماری آبله شباهت دارد.

وی ادامه داد: البته اثری که این دو بیماری بر روی غدد لنفاوی دارند با یکدیگر متفاوت است.

این متخصص افزود: طبق اعلام CDC دوره کمون بیماری آبله میمون بین پنج تا ۱۳روز است و بعد با علائم تب، بدن درد، ضعف و ضایعات پوستی که صورت و اندام‌ها را درگیر می‌کند همراه است.

حقیقی درباره بیماری آبله میمون یادآور شد: نحوه انتقال این بیماری از طریق تماس با بعضی از حیوانات و جوندگان است و ممکن است ترشحات آلوده باعث انتقال انسان به انسان شود و همین موضوع باعث نگرانی در دنیا شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بعضی از کشور‌ها همچون اسپانیا، پرتغال، آمریکا، کانادا و انگلستان مواردی از ابتلا رویت شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه این بیماری در ابتدا بیماری آندمیک مرکز و غرب آفریقا بوده است، گفت: در گذشته افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شدند سابقه سفر به این مناطق را داشتند، اما در حال حاضر بدون سفر به این مناطق نیز ابتلا رخ داده است.

این متخصص افزود: نکته امیدوار کننده درباره این بیماری این است که اگر واکسن آبله در دسترس باشد، تا حدود ۸۵ درصد می‌تواند از ابتلا به آبله میمون نیز جلوگیری کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: این بیماری درمان اختصاصی ندارد و بیشتر درمان‌های حمایتی دارد؛ البته از دارو‌های ضدویروسی می‌توان برای درمان آن استفاده کرد.

وی افزود: در برخی از کشور‌ها واکسیناسیون برای گروه‌های حساس و در معرض خطر مانند کادر درمان آغاز شده است.

حقیقی یادآور شد: واگیر بیماری آبله میمون مانند کووید ۱۹ نیست و ما انتظار نداریم که یک پاندمی ایجاد شود؛ چون شدت واگیر آن نسبت به بسیاری از بیماری‌های تنفسی پایین‌تر است.

این متخصص افزود: در این بیماری ترشحات آلوده باعث انتقال می‌شود نه مانند کووید که احتمال انتقال به صورت هوابرد نیز وجود داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه تاکید کرد: انتقال از طریق رابطه جنسی درباره این بیماری مطرح است، اما هنوز قطعی نیست، اما می‌دانیم که تماس با ترشحات آلوده می‌تواند عامل انتقال بیماری باشد، اما نه به شدت بیماری کرونا.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار