کد خبر: 1089719
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
سیاست توجه دولت به همسایگان ادامه دارد
رئیس جمهور در پنجمین سفر خارجی خود در ادامه رویکرد توجه به همسایگان و در پنجمین سفر خارجی خود امروز به عمان رفت. وزرای امور خارجه، راه و شهرسازی، نفت، صمت و دفاع رئیس‌جمهور را در این سفر همراهی می‌کنند. این سفر به دعوت رسمی هیثم بن‌طارق آل‌سعید "تازه سلطان" این کشور انجام گرفت.
سرویس جامعه جوان آنلاین: آیت‌الله رئیسی صبح امروز در راستای سیاست توجه به همسایگان در پنجمین سفر خارجی خود، به‌دعوت رسمی سلطان عمان تهران را به مقصد مسقط ترک کرد.
 
وزرای امور خارجه، راه و شهرسازی، نفت، صمت و دفاع رئیس‌جمهور را در این سفر همراهی می‌کنند. البته جواد اوجی وزیر نفت دولت نیز از روز جمعه در عمان حضور یافته و دیدار‌هایی با مقامان نفت و انرژی این کشور داشت و مقدمات اسناد همکاری بین دو کشور را آماده کرده بود.
 
ابراهیم رئیسی در این سفر با پادشاه عمان و برخی از مسئولان دیگر دیدار خواهد کرد و دیدار‌ها و مشورت‌ها در سطوح بالا میان مسئولان دو کشور می‌تواند در تقویت روابط دوجانبه سهیم باشدو زمینه را برای گسترش روابط دوستانه فراهم کند.
 
اهداف سفر به عمان
 
ابراهیم رئیسی پیش از ترک تهران و در فرودگاه مهرآباد گفته بود: تصمیم و اراده هر دو کشور ارتقای سطح روابط در حوزه‌های تجارت، نقل، انرژی، گردشگری و به ویژه گردشگری سلامت است.
 
به گفته علی نجفی، سفیر جمهوری اسلامی ایران این سفر در تقویت روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور سهیم خواهد بود.
 
سفیر ایران در عمان گفت: در این سفر قرار است توافق نامه‌ها و تفاهم نامه‌هایی امضا شود و در مورد فعالسازی توافق "عشق آباد" که میان ایران و عمان و ترکمنستان و ازبکستان امضا شده است، رایزنی شود. با توجه به اوضاع کنونی و جنگ روسیه و اوکراین این توافق از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
سطح روابط ایران و عمان
 
برخی روزنامه نگاران و تحلیلگران سیاسی از روابط عمیق و تاریخی ایران و عمان و نقش مسقط در نزدیک کردن رویکرد‌های جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های همجوار و همچنین تقویت گفتگو و راه حل‌های مسالمت‌آمیز برای حل اختلافات منطقه‌ای تمجید کردند.
 
آن‌ها بر این باورند که اولین سفر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به عمان افق‌های جدیدی از همکاری میان دو کشور را به وجود خواهد آورد، از سوی دیگر سلطنت عمان اکنون تلاش‌های سیاسی فراوانی در راستای پایان جنگ یمن و نزدیک کردن روابط ایران با کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس انجام داده است و منشاء تمامی این تلاش‌های سیاسی، اصرار و پافشاری سلطان هیثم بن طارق، پادشاه عمان برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه و به کارگیری سیاست گفتگو به عنوان راهبردی برای حل اختلافات کشور‌های منطقه است.
 
عوض بن سعید باقویر، روزنامه نگار و نویسنده سیاسی می‌گوید: هماهنگی‌های سیاسی میان سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران از دهه‌ها پیش مداوم بوده است و نقش محوری دیپلماسی عمانی در موضوع پرونده هسته‌ای ایران یکی از بارزترین زمینه‌های همکاری و هماهنگی ایران و عمان است، همچنین هدوم از تداوم این همکاری‌های سیاسی تقویت امنیت و ثبات در منطقه است.
 
وی تاکید کرد: روابط سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران نمونه احترام متقابل و مشورت‌های سیاسی و رفتن به سوی روابط بهتر است، سلطنت عمان نقش مثبتی در تقویت صلح و ثبات ایفا کرد و دیپلماسی عمانی طی نیم قرن گذشته نقش مهم و حیاتی داشته است و سلطان قابوس بن سعید، پادشاه فقید این کشور نقش محوری در رسیدن به توافق هسته‌ای ایران داشت. سلطان هیثم بن طارق نیز همین خط مشی و سیاست را درپیش گرفته است و به دنبال تقویت روابط میان ایران و کشور‌های شورای همکاری خلیج (فارس) است واکنون تلاش‌های سیاسی فراوانی از سوی مسقط در راستای توقف جنگ یمن و برگزاری گفتگو میان عربستان و ایران درحال انجام است.
 
این نویسنده می‌گوید: سفر ابراهیم رئیسی به سلطنت عمان و دیدار با سلطان هیثم بن طارق بسیار مهم است و منجر به تقویت روابط دو کشور در تمامی زمینه‌ها و همچنین تقویت روابط میان کشور‌های منطقه خواهد شد.
 
توسعه روابط از زبان رییس جمهور
 
آیت‌الله رئیسی درباره سفر خود به عمان گفت: سفر بنده به عمان در راستای توسعه سیاست همسایگی دولت مردمی با کشور‌های همسایه و منطقه اهمیت زیادی دارد و در مذاکرات خود توسعه روابط دوجانبه و منطقه‌ای را پیگیری خواهیم کرد.
 
رئیسی با بیان اینکه سطح فعلی روابط میان تهران و مسقط برای دو کشور مطلوب نیست، افزود: تصمیم و اراده هر دو کشور ارتقای سطح روابط در حوزه‌های تجارت، نقل، انرژی، گردشگری و به‌ویژه گردشگری سلامت است.
 
وی با اشاره به اینکه در این سفر با مقدمات فراهم‌شده تفاهم‌نامه‌هایی بین دو کشور به امضا خواهد رسید، ابراز کرد: سفر بنده در راستای توسعه سیاست همسایگی دولت مردمی با کشور‌های همسایه و منطقه اهمیت زیادی دارد و در مذاکرات خود توسعه روابط دوجانبه و منطقه‌ای را پیگیری خواهیم کرد.
 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه دو کشور در زمان حاضر نیز در عرصه‌های مختلف همکاری‌های سازنده‌ای دارند، تصریح کرد: نکته محوری قابل توجه در منطقه آن است که گفتگو و همکاری بین کشور‌های منطقه امنیت‌آفرین است. حضور نیرو‌های خارجی و بیگانه در منطقه به هیچ عنوان امنیت‌ساز نیست و حتی می‌تواند امنیت منطقه را مورد تهدید قرار دهد.
 
رئیسی اظهار امیدواری کرد که این سفر گامی مؤثر در راستای تحقق سیاست‌ها و اهداف دولت مردمی برای تقویت و تعمیق روابط سازنده با همسایگان باشد.
 
پس از تاجیکستان، ترکمنستان، روسیه و قطر، عمان مقصد پنجمین سفر رئیس جمهور؛ توسعه روابط دیپلماتیک با تمرکز بر همسایگان و با محوریت موضوعات تجاری و اقتصادی با قدرت ادامه دارد.
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار