کد خبر: 1089702
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
طارمی در فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۲ عملکردی خیره‌کننده از خود در فوتبال اروپا به ثبت رساند و توانست نام خود را در کنار ستارگان فوتبال قرار دهد.
شب گذشته در فینال جام حذفی فوتبال پرتغال، پورتو با درخشش مهدی طارمی به برتری ۳ بر یک مقابل توندلا رسید و توانست دومین جام خود را در این فصل بدست آورد.

ستاره کشورمان در این بازی ۲ گل زد و توانست به مرد اصلی میدان نام گیرد. او در قهرمانی پورتو در لیگ پرتغال نیز عملکردی عالی به ثبت رساند و در آنجا نیز موثرترین بازیکن پورتو لقب گرفت.

طارمی در این فصل ۴۸ بازی برای پورتو انجام داد و آمار عالی ۲۶ گل و ۱۷ پاس گل را به ثبت رساند. او به یکی از بهترین مهاجمان اروپا لقب گرفت و تصویرش بارها و بارها به روی جلد مطبوعات پرتغال رفت.

ستاره کشورمان در دومین فصل پورتو به عنصر مهم تاکتیکی کونسیسائو بدل شد. سرمربی پرتغال به شدت به او اعتقاد داشت و به خاطر جنگندگی و ذهنیت این بازیکن، او را بازیکنی باهوش می‌نامید. بارها از او دفاع کرد و می‌دانست که طارمی می‌توانست برگ برنده او در مسابقات باشد. ستاره ایرانی در تمامی بازی‌های کونسیسائو حضور داشت و به نوعی مهره اصلی او در خط تهاجمی بود. او در لیگ پرتغال از ۳۴ بازی ، ۳۲ بازی انجام داد و میانگین بیش از ۷۶ دقیقه در میدان بازی کرد.

*عملکرد متفاوت تا آغاز سال ۲۰۲۲

پیش از سال ۲۰۲۲ و چیزی در حدود ۱۵ هفته از لیگ پرتغال، روزها با حواشی زیادی برای مهدی طارمی سپری شد. او در نگاه برخی رسانه‌های پرتغالی زیر سایه لوئیز دیاز قرار داشت و بسیاری به دلیل گلزنی‌های این بازیکن، ستاره کلمبیایی را ستاره اصلی پورتو می‌نامیدند.

طارمی در ماه آخر میلادی در سال ۲۰۲۱ به اوج ناکامی در گلزنی رسید و ۶ بازی متوالی در لیگ پرتغال گل نزد تا برخی رسانه‌ها کیفیت او را زیر سوال ببرند.

در همان موقع اما کارشناسان و خبرنگاران پرتغالی عنوان کردند که مهدی طارمی بسیار نقش مهمی در تاکتیک تیم پورتو دارد و اگر گل نمی‌زند به این دلیل است که اندیشه تاکتیکی کونسیسائو روی بازیکن دیگری سوار شده و او در خدمت تیم است. چیزی که خبرنگار پرتغالی نشریه اوجوگو در مصاحبه با فارس نیز بارها تاکید کرد و مهمترین ویژگی ستاره کشورمان را تیمی بودن و جنگنده بودن او دانست.

در مصاحبه قبلی فارس با کارشناس فوتبال پرتغال ضرب‌المثلی جالب از رونالدو گفته شد. فرانسیسکو سبه در خصوص عدم گلزنی طارمی اشاره‌ای به صحبت‌های رونالدو کرد و گفت: کریستیانو در مصاحبه‌ای اظهار داشت که گلزنی مثل سس کچاپ می‌ماند. گاهی گل زده نمی‌شود و یک مرتبه گل‌های فراوان به ثمر خواهد رسید.

این موضوع حتی به دیگر بازیکنان پورتو نیز کشیده شد و آنها نیز به حمایت از طارمی پرداختند. آنها بارها و بارها مصاحبه کردند که نقش طارمی در پورتو فراتر از گلزنی است و اگر او گل نمی‌زند به این دلیل است که نقشی تاکتیکی در تیم ایفا می‌کند.

طارمی تا انتهای سال ۲۰۲۱ در لیگ پرتغال، طی ۱۵ هفته ۷ گل زد و ۵ پاس گل داد. آماری کاملا متفاوت نسبت به زمانی که لوئیز دیاز به لیورپول پیوست.

*طارمی؛ ستاره‌ای در سال ۲۰۲۲ سوژه دنیا شد

وقتی لوئیز دیاز، موثرترین بازیکن در نیم فصل اول پورتو با قراردادی به ارزش ۴۵ میلیون یورو به لیورپول پیوست، برخی رسانه‌ها پرتغالی از کار اشتباه این باشگاه صحبت کردند. آنها مدعی شدند که قهرمانی نیم فصل به خاطر دیاز بوده و رفتن این بازیکن به قیمت از دست دادن جام تمام خواهد شد. اما طارمی در اینجا نقش مهم خود را نشان داد. نقشی تاکتیکی دیگر در تیم کونسیسائو گرفت و به یکی از بهترین بازیکنان سال ۲۰۲۲ در لیگ‌های معتبر اروپایی بدل شد.

از بازی مقابل بنفیکا که در روز آخر سال ۲۰۲۱ برگزار شد تا یک ماه، او در تمام ۴ بازی گلزنی کرد. در ماه ابتدایی سال میلادی او در ۴ بازی آمار خیره‌کننده ۴ گل و ۲ پاس گل را به ثبت رساند تا به بهترین بازیکن ماه نام گیرد.

در ماه فوریه نیز اوضاع به همین منوال پیش رفت و طارمی در هر بازی یا گل زد یا پاس گل داد. او به سلطان پاس گل فصل پرتغال نام گرفت و به بازیکنی بدل شد که در یک فصل بیش از ۲۰ گل و ۱۰ پاس گل در لیگ به ثبت رسانده است. آماری که او را در کنار بنزما، امباپه و صلاح قرار داد.

رسانه‌های پرتغالی بارها و بارها نام مهدی طارمی را به عنوان مهمترین ستاره پورتو نام بردند. برخی او را یکی از ۳ ستون قهرمان پرتغال نامیدند و بسیاری مدعی شدند که او فصل آینده می‌تواند به تیم‌های بزرگ اروپایی برسد.

طارمی در پنجره زمستانی از آرسنال پیشنهادی رسمی داشت ولی آرتتا ترجیح داد با مهاجمان حاضر خود به رقابت در انگلیس بپردازد. اتفاقی که با انتقاد برخی رسانه‌های انگلیسی همراه شد و بسیاری مدعی شدند که اگر طارمی به توپچی‌ها می‌رسید، موتور این تیم زودتر می‌توانست روشن شود. با این حال طارمی در پورتو ماند و توانست به شخصیتی ماندگار در دراگائو بدل شود.

*طارمی؛ محبوب‌ترین بازیکن پورتو

ستاره کشورمان به گفته خبرنگار پرتغالی محبوب ترین بازیکن پورتو است. بازیکنی که مورد هجمه فراوان از تیم اسپورتینگ قرار گرفت. بازیکنی که تیم حریف او را حقه‌باز نامید تا باعث شود حمایت‌ها از طارمی بیشتر شود. این اتفاق به محبوبیت مهدی بیشتر کمک کرد و باعث شد تا هواداران حمایت و علاقه خود را به او دوچندان کنند. حمایت و تشویقی که در جشن قهرمانی پورتو در ورزشگاه دراگائو کاملا محسوس بود. خبرنگار پرتغالی که آن شب در ورزشگاه حضور داشت به فارس گفت: بیشتر از هر کسی در دراگائو نام مهدی طارمی شنیده می‌شود و ستاره ایرانی بیشتر از همه مورد تشویق قرار گرفت.

طارمی با پرچم کشورمان وارد زمین شد و شکوه و تصویری زیبا از خود ارائه داد. خبرنگار پرتغالی گفت: وقتی او به زمین در جشن قهرمانی آمد، جوی متفاوت به ورزشگاه داد و نشان داد که چقدر به کشورش علاقه دارد.

صفحه مجازی پورتو نیز بارها ویدیویی از تشویق بی‌امان هواداران و فریاد زدن نام طارمی را منتشر کرد و از محبوبیت او در دل هواداران پورتو حرف زد.

*ستاره ایرانی گلزن پورتو در لیگ قهرمانان اروپا

پورتو در لیگ قهرمانان اروپا بدشانس بود و در گروه مرگ قرار گرفت. در آن گروه نیز عملکردی عالی داشت و تا هفته پایانی می‌توانست به مرحله بعدی صعود کند. این تیم از میلان، قهرمان کنونی سری‌آ پیشی گرفت و توانست راهی لیگ اروپا شود.

پورتو در لیگ قهرمانان اروپا با اتلتیکو، لیورپول و میلان هم‌گروه بود و توانست به یک برد ، ۲ تساوی و ۳ شکست دست یابد. طارمی در دیدار مقابل لیورپول گلزنی کرد و در جدال برابر میلان روی تنها گل تیمش اثرگذار بود و پاس گل داد. او مقابل اتلتیکومادرید نیز گلزنی کرد که داور آن را خطا اعلام کرد. خطایی که با واکنش شدید رسانه‌های پرتغالی همراه بود و خود طارمی نیز مدعی شد که به هیچ وجه خطا نکرده است و داور در آنجا اشتباه کرده است.

پورتو با قرار گرفتن در رده سوم به مقدماتی لیگ اروپا رسید و به مصاف لاتزیو رفت. تیمی که با ساری رویای لیگ اروپا داشت و می‌خواست به کمک ایموبیله مقابل پورتو ایستادگی کند.

طارمی اما در ورزشگاه المپیکو به عقاب‌ها رحم نکرد و توانست به ستاره اصلی پورتو نام گیرد. او در آن مسابقه یک گل زد و یک پاس گل داد و توانست باعث صعود تیمش به مرحله بعدی شود.

یکی از روزهای ضعیف طارمی در بازی یک هشتم نهایی لیگ اروپا مقابل لیون بازمی‌گردد. ستاره کشورمان در آن مسابقه نمایش خوبی نداشت و امتیاز پایینی نیز گرفت. در بازی برگشت کونسیسائو ایده‌ای متفاوت زد و طارمی را نیمکت نشین کرد. ایده‌ای که به حذف پورتو منجر شد و این تیم نتوانست رویاپردازی خود در لیگ اروپا را ادامه دهد.

*سومین جام اروپایی برای ستاره ایرانی

طارمی در فصل گذشته به قهرمانی سوپرکاپ رسید. قهرمانی را به اسپورتینگ باخت و در جام حذفی تا نیمه نهایی رسید. این فصل اما همه چیز فرق کرد و تیم با کونسیسائو به مسیری روشن رسید. یک قهرمانی باشکوه در لیگ پرتغال و قهرمانی در جام حذفی که باعث شد تا طارمی سومین جام اروپایی خود را بدست آورد.

پورتو در این فصل به امتیاز ۹۱ رسید تا بیشترین امتیاز در تاریخ خود در لیگ پرتغال را بدست آورد. اتفاقی که مشخصا با تاثیر طارمی بدست آمد.

*آینده طارمی کجاست؟

اوجوگو ، آبولا و دیگر رسانه‌های پرتغالی عنوان کردند که طارمی در تابستان جایی نمی‌رود و در پورتو خواهد ماند. او به یکی از بهترین بازیکنان اروپا نام گرفته و مشخصا بسیاری از تیم‌ها به دنبال او خواهند آمد. ترانسفرمارکت ارزش او را ۱۷ میلیون یورو دانست و مدعی شد که ستاره ایرانی در حال حاضر بیشترین کیفیت و ارزش را در طول دوران بازیگری خود دارد.

طارمی تا سال ۲۰۲۴ با پورتو قرارداد دارد و به یکی از ستاره‌های محبوب و موثر تیم لقب گرفته است. باید دید در تابستان چه اتفاقی رخ خواهد داد و امیدواریم فصل بعدی نیز برای مهدی طارمی فصلی درخشان سپری شود.

او ۳ سال در لیگ پرتغال بازی کرد و توانست در هر ۳ سال به یکی از بهترین بازیکنان لیگ نام گیرد. او یک سال بهترین گلزن پرتغال شد و یک سال نیز به موثرترین بازیکن لیگ پرتغال لقب گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار