کد خبر: 1089403
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
به همت دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)
آئین افتتاحیه دومین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی اوقات فراغت در مشهد مقدس آغاز به کار کرد.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، آیین گشایش دومین همایش ملی و اولین همایش بین المللی اوقات فراغت توسط دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) با میزبانی مشترک دانشگاه‌های رازی کرمانشاه و دانشگاه هنر تهران و با همکاری پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، با حضور دکتر مرتضی رجوعی؛ رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع)، سید محمد پولادگر؛ معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان و احمد راستینه؛ نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس و دبیر فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی و با حضور جمعی از صاحب نظران و پژوهشگران علوم ورزشی در بستر فضای مجازی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، دکتر مرتضی رجوعی رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) با بیان اینکه نخستین همایش ملی اوقات فراغت با شعار «شهر سالم و تفریحات سالم» در بهمن‌ماه سال گذشته برگزار شد، عنوان کرد: با تجربه خوبی که در همایش نخست حاصل شد همایش دوم امروز با دامنه و وسعت بیشتری با شعار «محرومیت‌زدایی با توسعه ورزش تربیتی و سبک زندگی سالم» آغاز به کار کرد.

وی مدیریت و برنامه‌ریزی (آینده‌پژوهی و مطالعات راهبردی) در اوقات فراغت، سبک زندگی و غنی‌سازی آن در جامعه با ترویج اوقات فراغت ورزشی، مطالعات مبانی اسلامی و دینی در اوقات فراغت، جامعه‌شناسی و مطالعات فرهنگی (فلسفه و تاریخ) اوقات فراغت و مطالعات حقوق و اخلاق در اوقات فراغت ورزشی را از اهداف این همایش برشمرد.

رئیس همایش ملی اوقات فراغت گفت: ۱۲۱ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال‌شد که طی امروز و فردا در قالب ۸۵ پوستر و ۲۶ سخنرانی ارائه می‌شود.

رجوعی در ادامه خاطرنشان کرد: «اعتلای گفتمان فرهنگ رضوی» و «حمایت، هدایت، تسهیلگری و ارتقاء مجموعه‌های دانش‌پایه» دو اصل کلیدی ذیل سیاست‌های کلان تولیت آستان قدس رضوی است که می‌تواند هویت‌گر و جهت دهنده به این همایش باشد.

وی از مشارکت و حمایت بیش از ۸۰ عضو هیئت‌علمی از سراسر کشور و ۳۱ دانشگاه در برگزاری این همایش خبر داد و گفت: این همایش با ۳ رکن اساسی محرومیت‌زدایی، توسعه ورزش تربیتی و سبک زندگی سالم برنامه‌ریزی‌شده است، زیرا معتقدیم توسعه ورزش منجر به مشارکت فعال شهروندان در زنجیره تقاضا‌های مستقیم و غیرمستقیم جامعه می‌شود و همچنین با برنامه‌ریزی‌های اوقات فراغت توسعه اقتصادی مناطق محروم را شاهد هستیم.
 
رجوعی تصریح کرد: با توجه به شرایط حاکم بر فضای کشور و دنیا این همایش می‌تواند آغازی برای آگاه‌سازی اقشار مختلف جامعه باشد تا با شناخت فضای مسیر اوقات فراغت، هر چه‌بهتر به اقشار جامعه خدمت کنیم.

وی افزود: اگر غنی‌سازی اوقات فراغت از طریق فعالیت‌های ورزشی در نهاد‌های رسمی و یا از طریق خانواده‌ها به صورت آگاهانه صورت گیرد می‌تواند نقش کلیدی در ارتقاء تربیت خانواده داشته باشد؛ در واقع اوقات فراغت به عنوان یکی از ارکان اصلی سبک زندگی می‌تواند منجر به تغییر مثبت در کارکرد زیستی جامعه شود، عادات غذایی را اصلاح کند و فعالیت‌های حرکتی را بهبود بخشد.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) خاطرنشان کرد: امیدواریم تلاش‌هایی که تمامی دست اندرکاران این همایش متقبل شدند بتواند ما را به اهداف از پیش تعیین شده رهنمون سازد و با برنامه‌ریزی‌هایی که در دبیرخانه همایش انجام شده است همایش سوم را در حوزه تحقق شعار سال با محوریت اوقات فراغت برگزار کنیم تا منجر به رونق کسب و کار، اشتغال پایدار و گفتمان سازی و شبکه سازی شود.
 
دکتر احمد راستینه، نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس و دبیر فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این مراسم با توجه به اهمیت موضوع اوقات فراغت و لزوم راهکار‌هایی برای توسعه آن اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات مهمی که  در بخش ورزش به عنوان زیر بنا و زیر ساخت می‌توان به آن توجه داشت موضوع مهم نشاط جامعه است.
راستینه خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته در حوزه قانون‌گذاری به سمت سیاست‌های درمان محور رفته ایم و غافل از اینکه اگر هزینه‌ها را به سمت توسعه پر کردن اوقات فراغت جامعه در همه سنین سوق دهیم جامعه پویاتر حرکت می‌کند و با کاهش هزینه‌ها به سمت توسعه زیر ساخت‌های ورزشی می‌رویم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پس از گذشت ۱۲ سال از تاسیس وزارت ورزش و جوانان این وزارتخانه دارای قانونی نبود، از همین رو هدایت در توسعه ورزش همگانی و قهرمانی و جوانان دچار خلا و نیازمند قانون بود، از سال ۹۹ در مجلس مهم‌ترین موضوع به پر کردن اوقات فراغت نوجوانان با افزایش اعتبارات در این حوزه اختصاص داده شد.

راستینه خاطرنشان کرد: با پیگری‌های ویژه‌ای که کمیته ورزش جوانان انجام داد، وزارت ورزش و جوانان دارای قانون مترقی شد که توسعه و تعمیم ورزش همگانی، بانوان و جوانان را به‌عنوان مؤلفه‌ای مهم موردتوجه قرار داده است.

همچنین در بخش جوانان ارتقا و تقویت سرمایه اجتماعی و مسئولیت‌پذیری همه‌جانبه جوانان مور تأکید قرارگرفته است.

وی افزود: امروز یکی از خواسته‌های اصلی مجلس این است که آئین‌نامه اجرایی این قانون از سوی دولت تدوین شود و در همین راستا اقدامات ویژه‌ای همچون بهره‌مندی اقشار جامعه و تحقق تربیت‌بدنی و ورزش رایگان برای تمام سطوح موردتوجه قرارگرفته است. درواقع ما به دنبال مناسب‌سازی اماکن برای ورزش بانوان، حرکت به سمت بازی‌های بومی- محلی و توانمندسازی زیرساخت‌های آن در سطح ملی هستیم.
 
میانگین ساعات روزانه ورزش ایران در مقایسه با آمار جهانی پایین است.

محمد پولادگر، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش جوانان نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بابیان اینکه شعار «محرومیت‌زدایی با توسعه ورزش تربیتی و سبک زندگی سالم» که برای این همایش انتخاب‌شده است نشان از یک تفکر و هوشمندی خاصی دارد، گفت: متأسفانه ما در جامعه شاهد فقر حرکتی هستیم و آمار بیانگر این است که میانگین ساعات روزانه ورزش مردم در مقایسه با  آمار جهانی بسیار پایین است.

وی تصریح کرد: سبک زندگی مردم نسبت به گذشته متفاوت شده و خود این سبک باعث کم‌تحرکی مردم شده است.

وی ادامه داد: برگزاری این‌گونه همایش‌ها می‌تواند نقطه آغازی برای رفع معضل کم‌تحرکی جامعه باشد و با توجه به پیشینه و سابقه‌ای که این همایش دارد می‌تواند امروز به مجلسی که عزمش را جزم کرده تا خدماتی در حوزه سلامت به مردم ارائه دهد، کمک کند.

به گفته پولادگر ما در تلاش هستیم در حوزه‌های ورزشی فرهنگ اسلامی را اشاعه دهیم و غافل از این هستیم که خود ورزش یک فرهنگ است، از همین رو پیشنهاد می‌کنم موضوع آتی این همایش ترویج فرهنگ جامعه باشد و همچنین موضوع توجه به‌سلامت جامعه باید در دستور زندگی و سبک زندگی قرار گیرد.

وی گفت: درواقع مادران مهم‌ترین محور و ستون خانواده‌ها هستند و از همین رو باید این فرهنگ را در بین مادران ترویج دهیم و در کنار تبیین برنامه برای اوقات فراغت، فرزندان را به‌عنوان یک نیروی ارزشمند در این حوزه نظر بگیریم.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش جوانان همچنین خاطرنشان کرد: برای همایش بعدی پیشنهاد می‌دهم دو محور ترویج فرهنگ ورزشی در جامعه و بازیافت اوقات فراغت را مدنظر قرار دهیم.

همواره تصور ما این است که ورزش تنها در سنین نوجوانان و جوانان بوده و اختصاص به فصل تابستان دارد، درحالی‌که ما روزانه اوقات بسیار زیادی داریم که متأسفانه در حال تلف شدن هستند و باید این اوقات را بازیافت کنیم.

وی افزود: امیدوارم برگزاری این همایش خروجی مناسبی برای سالم‌سازی جامعه داشته باشد و سلامتی و پویایی جامعه از دغدغه‌های ما باشد.
 

دکتر سید علی اکبر هاشمی جواهری، مدیرکل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی نیز به‌عنوان دیگر سخنران این مراسم به تعریف مشخصی از اوقات فراغت پرداخت و گفت: به اعتقاد بنده اوقات فراغت به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که شخص پس از رهایی از فعالیت‌های اجتماعی، هدفش توسعه و به ظهور رساندن شخصیت، استعداد‌ها و خلاقیت با گسترش مشارکت آزادانه در اجتماع باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه به فصل تعطیلات تابستان نزدیک می‌شویم، لازم است به‌منظور جلوگیری از کار‌های جزیره‌ای قرارگاهی تشکیل شود و همه دست اندر کارن با هماهنگی اوقات فراغت را موردتوجه قرار دهند.
وی ادامه داد: پر کردن اوقات فراغت مهم نیست بلکه بهینه‌سازی آن اهمیت دارد از همین رو باید اوقات فراغت را به سمت بهینه‌سازی پیش ببریم  و سلامت جسمانی، معنوی، اعتقادی، روحی و روانی و... را در این حوزه مدنظر قرار دهیم.  

مدیرکل ورزش و جوانان استان خراسان ضمن تأکید بر اینکه اوقات فراغت باید حلال باشد، گفت: اوقات فراغت با خصوصیات فرهنگی و خرده‌فرهنگ‌های جامعه مخاطب در استان‌های مختلف باید هماهنگ بوده و ارزان و در دسترس و جذاب و مفرح باشد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: باید اوقات فراغت از موضوع فانتزی و حاشیه‌ای به‌عنوان مسئله‌ای که آحاد جامعه به آن بپردازند تبدیل شود و در همین راستا پیشنهاد می‌شود، طرح یکپارچه‌سازی اوقات فراغت و تشکیل قرارگاهی در استان‌ها برای انجام فعالیت‌های  یکپارچه موردتوجه قرار گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار