کد خبر: 1089387
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲

رپورتاژ آگهی/ مفصل زانو یکی از آسیب پذیرترین اعضای بدن انسان است که همواره در معرض ضربه و فشار قرار دارد. علاوه بر این امروزه سبک زندگی نادرست و کم تحرکی ها عامل بسیاری از مشکلات زانو است که باعث شده این مسئله نه تنها در بین افراد میانسال، بلکه میان جوانان نیز شیوع پیدا کند. اگرچه خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی در عصر حاضر روش های مطمئن و مناسبی برای درمان زانو درد و مشکلات مفاصل ابداع شده اند. یکی از این روش ها عمل تعویض مفصل زانو است که توسط جراح ارتوپد انجام می گیرد. در این مقاله بیشتر با ویژگی های بهترین دکتر برای تعویض مفصل زانو آشنا خواهیم شد.

بهترین دکتر برای تعویض مفصل زانو

عمل تعویض مفصل زانو چیست؟

عمل تعویض مفصل زانو نمونه ای از موفقیت آمیزترین عمل های جراحی است که برای درمان انواع مشکلات زانو، فرسودگی غضروف ها، آسیب شدید مفاصل و... به کار می رود. بافت غضروف که سبب سهولت حرکت زانوها می شود به مرور زمان و بر اثر عوامل مختلفی می تواند فرسایش یافته و از بین برود. در چنین شرایطی تلاش می شود تا با جایگزین کردن غضروف مفصل زانو، از اصطکاک میان استخوان ها جلوگیری شود. در عمل تعویض زانو پزشک متخصص ارتوپد، با کار گذاشتن پروتزهای مصنوعی می تواند به رفع زانو درد بیمار کمک کند.

تعویض مفصل زانو چگونه است؟

تعویض مفصل زانو معمولاً حدود یک الی دو ساعت زمان می برد و ممکن است با بیهوشی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام بگیرد. طی عمل تعویض مفصل زانو، جراح با استفاده از ابزارهای مخصوص بخشی از بافت زانو را برش می دهد. سپس غضروف و استخوان های آسیب دیده را خارج کرده و آن را با مفصل مصنوعی جایگزین می کند. در مرحله بعد ایمپلنت به وسیله سیمان استخوانی به استخوان های ران و ساق پا متصل می گردد. این کار موجب می شود مفصل مصنوعی در جای خود ثابت شده و شل نباشد. پس از اتمام عمل جراحی، بیمار به مدت چند ساعت بستری شده و در صورت نداشتن عوارض می تواند ترخیص شود.

کاندیدای مناسب عمل تعویض مفصل زانو

هنگامی که برای مشکل زانو درد یا درد مفاصل خود به پزشک ارتوپد مراجعه می کنید، ممکن است پزشک با توجه به شرایط شما روش های متعددی را برای درمان پیشنهاد کند. عمل تعویض مفصل زانو به عنوان روشی مطمئن و بی خطر شناخته می شود اما اغلب برای درمان مشکلات جدی و شدید به کار می رود. به طور خلاصه می توان گفت در صورت ابتلا به هر یک از مشکلات زیر، امکان دارد پزشک عمل تعویض مفصل زانو را برای شما تجویز کند:

روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید)

پوکی استخوان

آرتروز

نقرس

هموفیلی

آسیب به زانو بر اثر تصادف شدید

سایر مشکلات غیر قابل درمان از طریق فیزیوتراپی

مزایای تعویض مفصل زانو

مهم ترین عاملی که سبب می شود افراد به دکتر ارتوپد مراجعه کنند درد شدیدی است که در ناحیه زانو احساس می کنند. افراد مبتلا به زانو درد معمولاً در انجام امور روزمره خود مثل بالا رفتن از پله ها، برداشتن اشیا از روی زمین، نشستن و... به کمک دیگران نیازمند هستند. با انجام عمل تعویض مفصل زانو، درد بیمار به طور کلی از بین می رود. همچنین از مزایای تعویض مفصل زانو می توان به افزایش استقلال و عزت نفس فرد اشاره کرد. چرا که شخص پس از طی کردن دوره نقاهت دیگر نیازی به کمک دیگران نداشته و قادر خواهد بود کارهای روزمره خود را به تنهایی انجام دهد.

عوارض تعویض مفصل زانو

عمل تعویض مفصل زانو در اکثر موارد موفقیت آمیز بوده و به ندرت بیماران پس از انجام این عمل دچار مشکل می شوند. با این حال احتمال دارد برخی افراد پس از تعویض مفصل زانو با عوارض زیر روبرو شوند:

عفونت: وجود عفونت های جزئی در محل جراحی چندان نگران کننده نبوده و با مصرف آنتی بیوتیک های تجویز شده برطرف می شوند. مشکل جدی تر عفونت شدید زانو است که اغلب منجر به جراحی مجدد می گردد.

در رفتگی یا شل شدن مفصل مصنوعی: گاهی اوقات امکان دارد مفصل مصنوعی از محل اتصال خود جدا شده یا در جای خود لق بزند. ممکن است پزشک برای رفع این مشکل زانوی بیمار را دوباره جراحی کند.

لخته خونی در محل زخم: پس از انجام عمل تعویض مفصل زانو، پزشک به بیمار توصیه می کند تا به طور مداوم مچ پای خود را حرکت دهد. این کار می تواند از بروز لخته خون در اطراف محل جراحی جلوگیری کند اما حتی با انجام این تمرین ها، احتمال دارد لخته خون ایجاد شود. برای برطرف کردن این مشکل توصیه می شود داروهایی که پزشک تجویز می کند را به صورت منظم مصرف کنید.

از جمله عوارض دیگری که ممکن است برای برخی افراد رخ بدهد می توان به آسیب دیدگی عروق خونی در اطراف محل جراحی، ترک خوردن استخوان های اطراف زانو، درد طولانی مدت زانو و مشکل در حرکت دادن مفصل مصنوعی اشاره کرد.

بهترین دکتر برای تعویض مفصل زانو

مراقبت های بعد از عمل تعویض مفصل زانو

دوره نقاهت جراحی تعویض مفصل زانو کوتاه مدت بوده و فرد حداکثر پس از یک هفته می تواند به روند عادی زندگی خود بازگردد و به سادگی راه برود. رعایت توصیه های جراح متخصص و نکات مراقبتی زیر به بیمار کمک می کند تا دوره نقاهت را آسان تر سپری کرده و زودتر بهبود پیدا کند:

اگر شغل شما به نحوی است که مجبور هستید چندین ساعت سر پا بایستید، حتماً قبل از بازگشت به محل کار با پزشک مشورت کنید.

به تعویض منظم پانسمان و حفظ نظافت اطراف محل جراحی توجه کافی داشته باشید.

تا چند وقت پس از عمل تعویض مفصل زانو، ارتفاع صندلی خود را افزایش دهید. بهتر است زاویه قرارگیری زانو بیش از 90 درجه باشد.

داروها و آنتی بیوتیک های تجویز شده را به موقع و به طور منظم مصرف کنید.

پس از گذشت چند روز تمرینات فیزیوتراپی را آغاز کنید و پیاده روی روزانه در منزل را نیز جدی بگیرید.

مصرف مواد غذایی حاوی فیبر، کلسیم، آهن و ویتامین ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

بهترین دکتر برای تعویض مفصل زانو

از آنجا که عمل تعویض مفصل زانو بسیار حساس بوده و نیازمند دقت و مهارت کافی است باید توسط جراح متخصص انجام بگیرد. داشتن تجربه و دانش لازم برای انجام این عمل موجب می شود روند جراحی هرچه بهتر پیش برود و بیمار بهبودی خود را سریع تر به دست بیاورد. علاوه بر این جراح ارتوپد باید به جدیدترین متدهای دنیا آشنا بوده و از تجهیزات نوین استفاده کند. چنانچه با مشکلات زانو مواجه هستید می توانید به بهترین دکتر برای تعویض مفصل زانو یعنی دکتر شاهرضایی مراجعه کنید و تحت درمان تخصصی قرار بگیرید.

مراجعه به پزشک

انجام عمل تعویض مفصل زانو معمولاً برای افراد بالای 60 سال پیشنهاد می شود اما ممکن است برخی افراد زیر 60 سال نیز به دلایل مختلفی دچار مشکلات زانو شوند. در چنین شرایطی برای اطلاع از بهترین شیوه درمانی بهتر است با مطب دکتر مصطفی شاهرضایی، متخصص ارتوپد و جراحی مفصل زانو تماس گرفته و نسبت به دریافت نوبت ویزیت اقدام کنید. به خاطر داشته باشید نادیده گرفتن آسیب های غضروف زانو می تواند سبب ایجاد مشکلات جدی تر مثل تجمع مایع در مفصل زانو یا به اصطلاح آب آوردگی زانو شود. لذا توصیه می شود علائم آسیب مفصل زانو را نادیده نگیرید و در اسرع وقت به مطب دکتر شاهرضایی مراجعه فرمایید.

بهترین دکتر برای تعویض مفصل زانو

اطلاعات تماس

مطب پاسداران:

تهران – خیابان پاسداران – چهارراه پاسداران – پلاک ۴۹۲ – ساختمان۳۷۰ – واحد۱۴

۲۲۵۷۳۳۳۹ – ۲۲۵۷۱۶۵۸

مطب پیروزی:

تهران – خیابان پیروزی – روبروی پمپ بنزین سلیمانیه – ساختمان بانک شهر – طبقه ۱ – واحد ۴ – پلاک ۷۶۶

۳۳۲۵۹۶۷۰ – ۳۳۲۵۹۶۷۱

آدرس سایت: https://dr-shahrezaie.com

آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/dr_shahrezaei

خانه پزشکان

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار