کد خبر: 1089312
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
روز گذشته یکی از پرجمعیت‌ترین روز‌های سی‌وسومین نمایشگاه کتاب بود و رویداد‌های مختلفی را پشت سر گذاشت.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: جمعه ۳۰ اردیبهشت یکی از شلوغ‌ترین روز‌های سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران بود. جمعیت بسیار زیادی از همان ساعات اولیه روز خود را به نمایشگاه کتاب رسانده بودند تا در واپسین لحظات بهار کتاب ایران بتوانند از آن بازدید و خرید داشته باشند. بخش ناشران عمومی، کودک و نوجوان و ناشران دانشگاهی پر رونق بود، اما در بخش بین‌الملل اکثر کشور‌های مختلف بار و بندیل سفر را جمع کردند برای نمونه غرفه کشور قطر که به عنوان میهمان ویژه در این نمایشگاه حضور داشت خالی شده و تبدیل به محلی برای گرفتن عکس‌های یادگاری شده بود.

رویداد‌های مهم نهمین روز نمایشگاه

از روز گذشته اگرچه نمایشگاه آخرین روز‌ها و ساعات خود را پشت سر می‌گذاشت، اما برنامه‌ها، نشست نقد و بررسی کتاب و جشن امضا در سرای اهل قلم و یا در گوشه و کنار نمایشگاه در حال برگزاری بود.

یکی از این رویداد‌های مهم رونمایی از کتاب «همپای مسافر اردیبهشت» که توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است در سرای اهل قلم بود. مهدی قزلی، نویسنده کتاب، درباره چگونگی شکل‌گیری روایت این کتاب گفت: رهبر انقلاب به استان‌های مختلف کشور سفر کرده‌اند. در اردیبهشت سال ۱۳۸۸ در همین ایام نمایشگاه کتاب به کردستان رفتند، من هم آن زمان در تیم همشهری بودم و به عنوان روزنامه‌نگار در این سفر همراه شدم. در کنار یادداشت‌ها و گزارش‌های خبری، برای خودم هم یادداشت‌هایی از ماجرا‌های سفر برمی‌داشتم که بعدتر همین یادداشت‌ها را مرتب کردم و به ناشر ارائه دادم. وی درباره ارزش این کتاب افزود: با اینکه شاید مطالب این کتاب با گذر زمان دیگر ارزش خبری نداشته باشد، اما درباره کردستان و رهبری اطلاعات ارزشمندی دارد.

با خواندن این کتاب کاملاً مشخص می‌شود که ارزش‌های ماهوی در ذهن رهبری وجود داشته که در طول زمان تغییر نکرده است، به عنوان مثال رهبری سیزده سال پیش در خانه فرزند شهیدی به او گفتند باید زودتر ازدواج کنی و بچه‌دار شوی، یعنی بحث ازدیاد نسل که شاید بعضی‌ها تازه به اهمیت آن پی برده‌اند، از همان زمان برای ایشان مسئله بوده است. در ضمن این کتاب‌ها بخشی از تاریخ انقلاب است و رابطه رهبر با مردم و مردم با رهبر در طول سالیان را توضیح می‌دهد.

قزلی در ادامه به ویژگی‌های خاص این سفر اشاره کرد و گفت: کردستان در کشور مرکزگرایی مثل ایران یک استان دور محسوب می‌شود و مساله‌های انباشته زیادی دارد. به این موضوع باید نکات ویژه دیگری را هم اضافه کرد، از جمله قومیت یکپارچه، داشتن اکثریت اهل‌سنت، داشتن زبان و لهجه خاص، اینکه در مرز عراقی بود که آن زمان در تصرف آمریکا بود، حضور عناصر ضدانقلاب و نزدیکی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸، حتی حدود یک هفته پیش از این سفر هم ضدانقلاب عملیاتی کرده بود که نگرانی ایجاد کند و این سفر لغو شود که البته این اتفاق نیفتاد.

نکته دیگری هم که حین تورق این کتاب حالم را خوب می‌کند سرحالی جمعی بی‌نظیری است که بین مردم وجود داشت و در این روز‌ها که حالمان خیلی خوب نیست پنجره امیدی است که نوید می‌دهد حالمان دوباره بهتر خواهد شد.

از جمله رویداد‌های مهم دیگر روز گذشته نمایشگاه کتاب تهران می‌توان به حضور احمد وحیدی وزیر کشور از سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اشاره کرد؛ همچنین جشن امضای کتاب ارتداد نوشته وحید یامین پور، معاون امور جوانان و خانواده در غرفه انتشارات سوره مهر نیز برگزار شد.

تمدید دو روزه بخش مجازی نمایشگاه کتاب

از آنجایی که نمایشگاه کتاب یک روز به دلیل آلودگی هوا تعطیل شده بود زمزمه تمدید سی‌وسومین نمایشگاه کتاب به گوش می‌رسید، اما به گفته علی رمضانی، قائم مقام و سخنگوی سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تنها بخش مجازی نمایشگاه برای دو روز تمدید می‌شود. به این ترتیب پرونده سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امروز (شنبه ۳۱ اردیبهشت) در ساعت ۲۰ بسته می‌شود.

آمار فروش در بخش حضوری و مجازی

مجموع فروش بخش مجازی و حضوری تا پایان وقت پنج‌شنبه حدود ۱۴۰ میلیارد تومان بوده است، تاکنون ۲۰۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه و در بخش مجازی عرضه شده است که از این میان سهم بخش حضوری ۷۹ میلیارد تومان و سهم بخش مجازی ۶۱ میلیارد تومان بوده است.

همچنین تاکنون به ۲۹ هزار و ۵۰۰ تماس ورودی و ۸ هزار و ۸۰۰ تماس خروجی در مرکز اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب پاسخ داده شده است.

تخلفات سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران

متأسفانه در چنین رویداد بزرگی تخلفات بسیار زیادی از سوی ناشران و غرفه داران مشهود بود که از این میان ۲۰ رأی شامل توبیخ کتبی با درج در پرونده و اخذ تعهد کتبی، ۱۶ رأی برای متخلفان شامل محرومیت از نمایشگاه دوره آینده با امکان اعتراض و درخواست رسیدگی مجدد، ۱۵ مورد توبیخ بدون درج در پرونده، ۷ مورد تعطیلی سه تا پنج ساعته، ۳ مورد محرومیت از حضور در نمایشگاه‌های استانی، دو مورد محرومیت از دریافت تسهیلات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یک مورد تعطیلی غرفه بوده است.

این تخلفات عمدتاً مربوط به استفاده از کارتخوان غیر، فروش کتاب بالاتر از قیمت پشت جلد کتاب، تحویل نگرفتن غرفه، عرضه کتاب غیرمرتبط با سالن و عدم رعایت حداقل و حداکثر تخفیف در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب بوده است.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار