کد خبر: 1089227
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰
روایت‌ غم انگیزی که گزارشگر ویژه سازمان ملل در ایران شنید
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در پایان سفر خود به ایران، تایید کرد که اقدامات یکجانبه آمریکا علیه ایران خلاف همه موازین حقوق بشری و حقوق بین المللی است و ایالات متحده باید به تحریم‌های غیر قانونی علیه ایران پایان دهد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: ماموریت «آلنا دوهان» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مربوط به تحریم‌های قهری و یک‌جانبه از ۱۸ اردیبهشت آغاز شده بود دو روز پیش به پایان رسید. ماموریت او بررسی تبعات تحریم‌های یکجانبه علیه ایران بود. با پایان یافتن ماموریت وی، گزارش آلنا دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره آثار تحریم‌ها منتشر شد. این گزارش رسوایی دیگری برای آمریکا است. طبق این گزارش این تحریم‌ها بدوت توجیه، ناقض حقوق بشر و عامل افزایش فقر بوده و برخلاف ادعا‌های آمریکا، تحریم‌ها دسترسی به دارو و غذا را دشوار کرده است. نکته جالب اینجاست سفر آنا دوهان با حداقل بازتاب در رسانه‌های غربی مواجه شده است چراکه اینبار گزارش بر انعکاس مظلومیت مردم ایران استوار شده است.
 
ملاقات با نمایندگان دولت و نهاد‌های مالی
 
طبق گفته وی در نشست خبری در این سفر با نمایندگان دولت ملاقات داشته و همچنین نماینده چند عضو جامعه مدنی را ملاقات کرده است. همچنین و با نمایندگان نهاد‌های مالی بخش خصوصی و دولتی، دانشگاهیان و... و با آژانس‌های تخصصی سازمان ملل و دیپلمات‌های خارجی در ایران نیز دیدار‌هایی داشته است.
 
وی در یک نشست خبری به تشریح نتایج سفر ۱۲ روزه خود به ایران و دیدار‌های انجام‌شده با مسئولان و سازمان‌های مختلف پرداخته است.
 
وی در بخشی از این مصاحبه اعلام کرد که قبل از سفر او به ایران جریان‌هایی علیه سفرش شکل گرفته و مشابه این امر قبل از سفر به ونزوئلا و زیمبابوه نیز ایجاد شده که برخی افراد وگروه‌های مخالف حکومت خواهان شرط وشروط گذاری برای سفر بوده اند و توقع داشته اند که گزارشگر به همه مسائل حقوق بشری کشور مورد سفر ورود کند یا از سفر امتناع نماید. این جریان‌ها غافل بوده اند از اینکه وی فقط تمرکز بر موضوع تحریم‌ها واقدامات یکجانبه و پیامد‌های ضد انسانی آن بر توده مردم یه ویژه اقشار آسیب پذیر دارد و سایر مسائل حقوق بشری را دیگر گزارشگران موضوعی مورد پیگیری قرار می‌دهند.
 
تاثیر منفی تحریم
 
گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره تاثیر منفی اقدامات یکجانبه قهرآمیز بر بهره مندی از حقوق بشر گفت که بعد از خروج آمریکا از برجام ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در خارج از کشور مسدود شده است.
 
وی در ادامه این نشست خبری اعلام کرد که کاهش درآمد دولت ناشی از صادرات کالا باعث افزایش تورم و قیمت شده و این موضوع امنیت غذایی مردم را به خطر انداخته و همچنین سلامت را به خطر انداخته و به فقر دامن زده و باعث کاهش کیفیت زندگی مردم شده است. منع واردات دارو‌ها باعث مشکلات زیادی در ایران شده و این نقض قواعد مدنی است.
 
درخواست برای لغو تحریم‌ها
 
گزارشگر ویژه سازمان ملل در بیانیه‌ای خواستار لغو تحریم‌ها علیه ایران از سوی آمریکا و دولت‌های تحریم کننده شد و گفت که در سفر به ایران روایت‌های غم انگیزی از بیماران خاص و مشکلات آن‌ها در دسترسی به دارو و تجهیزات مورد نیاز شنیده است.
 
طبق آنچه در این بیانیه آمده است مجموعه پیچیده تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران، همراه با تحریم‌های ثانویه علیه افراد و نهاد‌های ثالث، رعایت افراطی تحریم‌ها و اتخاذ سیاست‌های به صفر رساندن ریسک توسط برخی شرکت‌ها و مؤسسات مالی، چالش‌های انسانی و اقتصادی موجود را تشدید کرده و بر زندگی مردم، به ویژه آسیب پذیرترین اقشار جامعه، تأثیر منفی گذاشته است. من از دولت‌های تحریم‌کننده به‌ویژه ایالات متحده می‌خواهم که از جمله با حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات بین‌المللی و لغو تمامی اقدامات یکجانبه، به‌ویژه در زمینه‌هایی که بر حقوق بشر و زندگی همه مردم ایران تأثیر می‌گذارد، اصول و هنجار‌های حقوق بین‌الملل را رعایت کنند.
 
درخواست از سایر کشور‌ها
 
طبق گفته گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد همانگونه که قبلا در برخی گزارشات مکتوب خود نیز اعلام کرده است ضمن انتقادات متعدد از تحریم گران یکجانبه گرا، تبعیت‌های غیر قانونی از تحریم‌های یکجانبه را نیز محکوم نموده واز همه کشور‌ها خواسته است که با روند‌های ضد حقوق بشر همراهی نکنند.
 
حضور گزارشگر ویژه سازمان ملل، به مثابه فرصتی برای دولت و ملت ایران است. طبق گفته آلنا دوهان قرار است گزارش نهایی وی در شورای حقوق بشر در سپتامبر ۲۰۲۲ ارائه شود. برخی تحلیلگران احتمال می‌هند این سفر باب همکاری‌ها و تعاملات بیشتر ایران با سازوکار‌های ملل متحد در زمینه حقوق بشر را توسعه خواهد داد و در آینده زمینه میزبانی سایر گزارشگران نیز فراهم خواهد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار