کد خبر: 1089179
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
وقتی پای دفاع از اسلام و انقلاب باشد، فرقی نمی‌کند عرصه تبلیغ در مسجد باشد یا در میدان رزم و جهاد. روحانیونی که همگام با دیگر مردم وارد جبهه می‌شدند و در مسؤولیت‌های مختلف در هشت سال دفاع مقدس خوش می‌درخشیدند.
سرویس ایثار و مقاومت جوان آنلاین: نقش مؤثر و محوری روحانیت در همه قیام‌ها و نهضت‌های اسلامی به قدری آشکار است که حتی دشمنان اسلام بر آن صحه می‌گذارند. هشت سال حضور حماسه و گسترده روحانیت در صحنه‌های جهاد و شهادت، پیشتازی و پرچم‌داری این قشر را مشخص می‌کند. طلاب و روحانیون به سه صورت تبلیغی، رزمی و رزمی ـ تبلیغی در جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشتند.

حضور تبلیغی

بسیاری از روحانیون شامل حضرات آیات، اساتید، مدرسین، ائمه جماعات و روحانیون مسؤول در دستگاه‌های مختلف از راه‌های مختلف در خطوط مقدم و همه میادین دفاع مقدس حضور یافته و در سنگرهای مختلف به تبلیغ و ترویج اعتقادات، اخلاق و احکام شرعی می‌پرداختند. البته در این اثنا، در بسیج نیرو، امکانات مردمی و تجلیل از رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس در سراسر کشور هم کوشا بودند.

حضور رزمی

جمعیتی دیگر از روحانیون و طلاب جوان با پوشیدن لباس رزم و با کسب مهارت‌ها  و تخصص‌های متنوع رزمی به همراه سایر رزمندگان اسلام در یگان‌های عملیاتی حضور فعال داشتند. اگر چه نقش مستقیم تبلیغ را در آن بحبوحه جنگ ایفا نمی‌کردند، اما به دلیل روحیه معنوی حضورشان کم‌تر از مبلغان دسته تبلیغی نبود.

حضور رزمی ـ تبلیغی

در این دسته، گروهی از روحانیون و طلاب با داشتن توانایی علمی و تبلیغی، داشتن تخصص‌های رزمی و داشتن روحیه ایثارگری در زمینه‌های مختلف فرهنگی تبلیغی  و فعالیت رزم در همه مقاطع دوشادوش رزمندگان اسلام حماسه‌آفرینی کردند. 

تیپی که همه رزمنده‌های آن روحانی بودند +تصاویر

از آنجایی که در سال‌های پایانی جنگ خلاء یک سازمان خاصی که بتواند با آموزش، سازماندهی و به کارگیری مناسب و استفاده هر چه بیش‌تر روحانیون در ۲ بعد رزمی و فرهنگی را فراهم کند، احساس می‌شد، در دوران ریاست جمهوری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تیپ ۸۳ امام صادق (ع) به عنوان تیپ رزمی ـ تبلیغی به صورت رسمی از ۱۹ خرداد ماه سال ۱۳۶۶ شکل گرفت. در آن زمان این تیپ در تابعیت نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فعالیت پرداخت.

این تیپ در حال حاضر با ساختاری مرکب از هشت معاونت، گردان قرارگاه، ۲ قسمت مستقل (رایانه و مالی)، سه گروهان مستقل (بهداری، مخابرات و مهندسی) و یک دفتر (فرماندهی)، مرکز آموزش باقرالعلوم (ع) در مرکز بسیج روحانیون در استان قم و شهر مقدس مشهد، ستاد کنگره شهدای روحانی مشغول به فعالیت است. مراکز بسیج قم و خراسان، جمعاً ۶ گردان و ۶۲ پایگاه بسیج مدارس را زیر پوشش خود دارند.

تیپی که همه رزمنده‌های آن روحانی بودند +تصاویر

در ادامه تصاویری از رزمندگان تیپ ۸۳ امام صادق (ع) در دوران هشت سال دفاع مقدس می‌آید:

تیپی که همه رزمنده‌های آن روحانی بودند +تصاویر

تیپی که همه رزمنده‌های آن روحانی بودند +تصاویر

تیپی که همه رزمنده‌های آن روحانی بودند +تصاویر

تیپی که همه رزمنده‌های آن روحانی بودند +تصاویر

تیپی که همه رزمنده‌های آن روحانی بودند +تصاویر

تیپی که همه رزمنده‌های آن روحانی بودند +تصاویر

کنگره چهار هزار شهدای روحانی روز چهارم خرداد ماه جاری در شهر مقدس قم با پیام رهبر انقلاب آغاز به کار خواهد کرد. همچنین در این کنگره آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت. در حاشیه این نشست نمایشگاهی از دستاوردها و فعالیت‌های روحانیت در عرصه جهاد و مقاومت از ۲۹ اردیبهشت‌ماه تا ۱۰ خردادماه در مصلی شهر مقدس قم به نمایش در خواهد آمد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار