کد خبر: 1089084
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
به‌دنبال نارضایتی مدیرعامل سایپا از قیمت خودرو و اشاره به زیان ۷۰‌میلیون تومانی هر دستگاه خودرو، مدیرعامل ایران‌خودرو نیز از قیمت ارزان خودرو و زیان در تولید محصول گلایه کرد و با توجه به این اوضاع دیگر مشخص نیست که چرا خودروسازان داخلی در برابر واردات خودروی ۶ تا ۷ هزار دلاری گارد می‌گیرند و نمی‌گذارند بهترین خودرو‌های خارجی به نرخ پراید وارد ایران شود.
هادی غلامحسینی

به‌دنبال نارضایتی مدیرعامل سایپا از قیمت خودرو و اشاره به زیان ۷۰‌میلیون تومانی هر دستگاه خودرو، مدیرعامل ایران‌خودرو نیز از قیمت ارزان خودرو و زیان در تولید محصول گلایه کرد و با توجه به این اوضاع دیگر مشخص نیست که چرا خودروسازان داخلی در برابر واردات خودروی ۶ تا ۷ هزار دلاری گارد می‌گیرند و نمی‌گذارند بهترین خودرو‌های خارجی به نرخ پراید وارد ایران شود.
وجه مشترک مردم و مدیران خودروسازی آن است که هر دو از قیمت خودرو ناراضی هستند، اما مردم از گرانی خودرو و مدیران خودروسازی از ارزانی خودرو، بدین ترتیب با اشاره به اینکه خودروساز دخل و تصرفی در نرخ‌گذاری خودرو ندارد، می‌گویند این وزارت صمت است که نرخ خودرو را تعیین می‌کند و در مقایسه ارزش برابری ارزی خودرو با نرخ‌های کنونی و نرخ‌های گذشته به این نتیجه خواهید رسید که قیمت ارزی خودرو در ایران نسبت به گذشته ارزان‌تر است با شنیدن این توجیه خودروسازان باید به آن‌ها بگوییم حالا که قرار بر نرخ‌گذاری دلاری خودرو و مقایسه این نرخ با سنوات گذشته است، چرا انحصار ۹۸‌درصدی خودروسازان داخلی را بر بازار از بین نبریم و تعرفه و عوارض خودروی وارداتی به ایران را صفر نکنیم تا مردم با پرداخت ۶ تا ۷ هزار دلار خودرویی به مراتب کیفی‌تر از پراید را سوار نشوند، در آن شرایط یا خودروسازان می‌توانند با برند‌ها خارجی رقابت کنند و ادامه تولید می‌دهند یا اینکه بر اساس برخورداری از مجوز انجام هر گونه فعالیت اقتصادی در رشته‌های دیگر اقتصاد مانند خرید و فروش سهام، ساخت و ساز و تجارت ورود می‌کنند.
تحمیل محصول با ابزار انحصار
خلاصه تشریح وضعیت خودروسازی کشور آن است که به بهای گزاف محصولی را تولید می‌کنند که نه خودشان از قیمتش رضایت دارند و نه مردم از قیمت و کیفیتش، اما، چون خودروسازان علاوه بر برخورداری از مجوز تولید خودرو از انحصار‌۹۸‌درصدی بازار خودروی کشور نیز برخوردارند، پس هر محصولی که تولید کنند مصرف کننده مجبور است که بخرد و جانش را در خودرویی قرار دهد که در صورت تصادف امکان دارد ایربکش باز نشود و وسط خیابان و بیابان نیز امکان دارد به یکباره آتش از کاپوت خودرو زبانه بکشد و جان سرنشینان خودرو را تهدید کند.
شاید وضعیتی که خودروسازان در آن گیر کرده‌اند، برای برخی از مردم خیلی غم انگیز باشد، زیرا به‌رغم این همه انتقاد نسبت به کیفیت و کمیت محصولات این صنعت، آن‌ها نتوانسته‌اند محصول بهتری را تولید کنند، اما به همه آن‌هایی که غمخوار وضعیت خودروسازان هستند باید گفت تولید‌کنندگانی که برای جان مصرف کننده ارزش قائل نشوند و به لطف انحصار محصولی تولید کنند که نرخ و کیفیتش هیچ فضایی برای توسعه و ورود به بازار‌های جهانی ندارد، نیاز به غمخواری ندارند به ویژه آنکه حقوق و دستمزد دریافتی مدیران در این بخش نیز برخلاف محصولاتشان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و حتی در وضعیت تولید زیان‌های چند صد‌میلیارد تومانی در ماه، پرداختی‌ها و امتیاز‌های مدیریتی هیچ‌گاه به تأخیر هم نمی‌افتد چه برسد به آنکه تعدیل شود.
ایران‌خودرو هم مثل سایپا ضرر می‌دهد
و حالا نکته جالب این است که توجیه خودروسازان برای افزایش ندادن کیفیت محصولات در سخنان مدیرعامل ایرا‌ن‌خودرو در یک گفت‌وگوی تلویزیونی که بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشته به وضوح نمایان شده است، وی در بخشی از سخنان خود می‌گوید اگر ارزش دلاری امروز محصولات ایران‌خودرو را با گذشته مقایسه کنید، می‌بینید که خودرو افزایش قیمتی نداشته است.
گفتنی است عضو هیئت مدیره گروه خودروسازی سایپا اخیراً با بیان اینکه هر خودرویی که تولید می‌شود به طور متوسط ۷۰‌میلیون تومان زیان برای گروه خودروسازی سایپا دارد، مدعی ارزان بودن محصولات شده بود و حالا نیز ایران‌خودرو نیز به همین موضوع اشاره می‌کند.
دیالوگ جالب خودروساز و مجری یک برنامه تلویزیونی
خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو در یک گفت‌وگوی تلویزیونی منتقدان این صنعت را به بی‌اطلاعی از وضعیت این صنعت متهم می‌کند و مدعی می‌شود که شش‌شرکت دانش بنیان در صنعت خودروسازی مشغول به کار هستند.
از سوی دیگر این مدیر خودروساز در رابطه با قیمت محصولات این پرسش را مطرح می‌کند که آیا فکر می‌کنید قیمت خودرویی که به بازار می‌دهیم نرخ گرانی است؟
وی در واکنش به این سخن مجری برنامه که نکند می‌خواهید بگویید که با این قیمت خودرو ضرر می‌کنید، می‌افزاید: بله که ضرر می‌کنیم مگر شک دارید که ضرر می‌کنیم. بررسی نرخ دلاری قیمت خودرویی، چون ۲۰۶ با سال‌های قبل نشان می‌دهد که این خودرو ارزان است.
وی در ادامه می‌افزاید: قیمتگذار خودرو ما نیستیم و وزارت صمت این محصول را نرخ‌گذاری می‌کند. در ادامه مجری برنامه تلویزیونی خطاب به مدیرعامل ایران‌خودرو می‌گوید: اگر ضرر می‌کنید پس تولید نکنید، زیرا هم شما از قیمت خودرو ناراضی هستید و هم مصرف کننده که مدیرعامل ایران‌خودرو می‌گوید باید این وضعیت درست شود.
استدلال سمی
با این استدلال خودرو سازان هیچ انگیزه‌ای برای رشد کیفی و کمی خودرو باقی نمی‌ماند و پیوسته بر سر مصرف کننده و قیمتگذار نیز منت می‌گذارند که خودرو را به زیر قیمت عرضه می‌کنیم. این در حالی است که رهبری، رئیس‌جمهور، نماینده مجلس، پلیس، قوه‌قضائیه طی هفته‌های اخیر از وضعیت صنعت خودرو نیز ابراز نارضایتی کرده‌اند و باید دید لابی‌های پیدا و پنهان خودروسازان می‌گذارند خودروی با کیفیت ۶ تا ۷ هزار دلار وارد کشور شود یا خیر؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار