کد خبر: 1089014
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
چند نفر از بیمارانی که به پزشکان یک دقیقه‌ای مراجعه می‌کنند، در ویزیت عجولانه، بیماریشان اشتباه تشخیص داده می‌شود؟ آیا بازرسان وزارت بهداشت این وضعیت را نمی‌بینند؟
مهسا گربندی
سرویس جامعه جوان آنلاین: در روز‌های شیوع کرونا گفته می‌شود که هر علامتی را نادیده نگیرید و اگر علائم گوارشی یا تنفسی داشتید به پزشک مراجعه کنید. دو روزی بود که حالت تهوع گرفته بودم و معده درد شدیدی را تجربه کردم. منتظر ماندم تا اگر این علائم ادامه پیدا کرد به پزشک مراجعه کنم. صبح روز سوم و پس از بیدار شدن از خواب، بدن درد شدیدی داشتم و درد در هر دو دستم طوری بود که انگار ضربه محکمی به استخوان‌هایم زده بودند. کمی قفسه سینه‌ام سنگین شده بود و از ترس اینکه مبادا کرونا گرفته باشم به درمانگاه رفتم؛ در درمانگاه پزشکان متخصص زیادی حضور داشتند، اما وقتی به بخش متخصص داخلی مراجعه کردم منشی بخش گفت دیر رفته‌ام و تمامی نوبت‌ها پر شده است، بنابراین به ناچار به بخش پزشک عمومی مراجعه کردم، اما بعد از نزدیک شدن به اتاق پزشک عمومی، متعجب شدم؛ چرا که جلوی درب اتاق این پزشک، صفی مثل صف نانوایی قرار داشت و در حالی که درب اتاق باز بود، یک بیمار در حال ویزیت و بیمار دیگری در فاصله یک متری او ایستاده بود!

درست است که دکتر محرم بیمارش است، اما مگر سایر بیماران هم محرم بیمار دیگر هستند که اینطور برای ویزیت ایستاده بودند؟ حریم خصوصی بیماران در کجای این اتاق دیده شده است؟ بدتر اینکه وقتی نوبت به من رسید، شرایط بیماری را برای دکتر شرح دادم و گفتم که صبح با بدن درد شدید بیدار شدم. پزشک در حالی که سنسور اکسیژن خون را روی انگشت سبابه‌ام گذاشته بود و دستگاه فشارسنج را برمیداشت از من پرسید: «چرا قرص مُسکن نخوردی؟!» تعجب کردم و گفتم: «فکر می‌کردم کرونا گرفته باشم.» که او گفت نه مشکلی وجود ندارد و یک قرص مسکن و یک قرص ضدحساسیت در نسخه نوشت و بلافاصله بیمار بعدی را صدا زد!
معاینه من فقط یک دقیقه طول کشید و بیمار بعدی در حال ورود به اتاق بود. هنوز سوالاتی داشتم که با وجود جمعیتی که پشت سرم ایستاده بودند از پرسیدنش منصرف شدم و از اتاق بیرون آمدم.

از احترامی که برای حقوق بیماران وجود نداشت ناراحت بودم و بخاطر بدن درد شدید نمی‌توانستم حتی برای اعتراض کردن هم سرپا بمانم. در حالی که از درمانگاه بیرون می‌آمدم این سوال در ذهنم می‌چرخید که روزانه چند نفر از بیماران به این پزشک مراجعه می‌کنند و در ویزیت عجولانه «پزشکان یک دقیقه‌ای»، بیماریشان به اشتباه تشخیص داده می‌شود؟ آیا بازرسان وزارت بهداشت این وضعیت را نمی‌بینند و درباره به آن نمی‌دانند؟

گفتنی است که طبق مصوبه دولت، متوسط زمان ویزیت بیمار توسط پزشک عمومی حداقل ۱۵ دقیقه، برای پزشک متخصص حداقل ۲۰ دقیقه، برای پزشک فوق‌تخصص حداقل ۲۵ دقیقه و برای روانپزشک حداقل ۳۰ دقیقه زمان ویزیت مشخص شده است. اما چند درصد از پزشکان زمان ویزیت مصوب شده را رعایت می‌کنند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار