کد خبر: 1088964
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
گزارشی از صادرات پهپاد باسابقه ایرانی به یک همسایه مهم
تصاویر منتشر شده از کارخانه و خط تولید پرنده بدون سرنشین ابابیل ۲ در کشور تاجیکستان، نشان داد یک گام مهم برای تقویت توان صادرات دفاعی ایران برداشته شده که در این سطح نیز متوقف نخواهد شد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: پرنده های بدون سرنشین از جمله محصولات معروف صنایع دفاعی کشورمان با شهرتی جهانی هستند که در سالهای اخیر صحبت های فراوانی در خصوص توانمندی های برجسته و ویژگی های آنها در داخل و خارج از کشور مطرح شده است. سابقه طولانی توسعه این محصولات بومی نظامی در کشور ما بر اساس نیاز ها و تحریم های ناجوانمردانه در دوره دفاع مقدس، باعث شده تا آنها امروز بدل به یک ظرفیت مهم تولید قدرت دفاعی و آفندی برای جمهوری اسلامی ایران و دوستانش و ایضا یک منبع بزرگ نگرانی برای دشمنانش شوند.

در کنار بحث های مربوط به توسعه سیستم های جدید بدون سرنشین و ایضا ارتقاء پهپاد های قدیمی تر موجود در خدمت نیروهای مسلح، بحث صادرات پهپادهای ایرانی به کشورهای دیگر هم از جمله مسائلی بوده که همیشه طرح شده و برای نمونه برخی از مدل های شبیه پهپادهای سری مهاجر ایرانی از سالها پیش در کشور ونزوئلا دیده شده اند. حضور پهپادهای ایرانی در بحث جبهه مقاومت و مبارزه با تروریسم در عراق و سوریه در یک دهه اخیر نیز بسیار پر رنگ بوده ولی بیشتر به شکل پیمان های دفاعی و استفاده های مشترک در داخل ماموریت مستشاری در این مناطق تعریف شده بود.

بعد از پایان قانونی مهلت تحریم غیرقانونی و قلدرانه شورای امنیت سازمان ملل علیه محصولات نظامی ایران، بحث ورود جدی تر به بازار های جهانی برای جمهوری اسلامی ایران مطرح بود و حالا به نظر می رسد یک کشور همسایه و همزبان، به یکی از اولین مشتری های جدی در حوزه محصولات دفاعی تبدیل شده است. لذا با حضور عالی رتبه ترین مقام نظامی یونیفرم پوش کشورمان یعنی سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح،  مشخص شد که خط تولید پرنده های بدون سرنشین سری ابابیل ۲ در کشور همسایه، تاجیکستان آغاز به کار کرده است.

تعداد بازدید : 50
 
سرلشکر باقری در خط تولید پهپاد ایرانی ابابیل ۲ در تاجیکستان

کشور تاجیکستان به عنوان یکی از جمهوری های شوروی سابق که در منطقه آسیای مرکزی قرار دارد چند سالی است دارای برخی مشکلات و تنش های مرزی است که این تنش ها در چندین مورد به درگیری های مسلحانه سنگین و تمام عیار مرزی بدل شده است. از طرف دیگر خروج آمریکا و ناتو از افغانستان باعث افزایش نگرانی های امنیتی در تاجیکستان شده است.

مسئله دیگر نیز رشد و افزایش احتمال فعال شدن سلول های خفته تکفیری در منطقه آسیای مرکزی است و مجموعه ای از این مسائل، نیروهای مسلح و دولت تاجیکستان را به سمت افزایش و تقویت قوای نظامی از جمله بحث توان پهپادی سوق داده است.

ابابیل ۲؛ پرنده پر سابقه ایران برای همسایگان 

بر اساس تصاویر مربوط به بازدید سرلشکر باقری از خط تولید پرنده های بدون سرنشین در تاجیکستان، مشخص شد که پرنده ای که در مرحله اول، در حال تولید در این کشور بوده ابابیل ۲ است؛  یکی از پهپادهای تقریبا اولیه ایرانی که سابقه طولانی در بحث ماموریت های مختلف داشته و به دلایل مختلفی در این مرحله گزینه ای مناسب نیاز همسایه ما به حساب می آید.

دستاوردهای راهبردی افتتاح خط تولید «پهپادهای ایرانی» در تاجیکستان/ «ابابیل»؛ از ورود به حیاط خلوت ناوهای آمریکایی تا تبدیل شدن به پرنده انتحاری +عکس و فیلم

پهپاد ابابیل ۲ در حال پرتاب شدن از پشت یک وانت

اولا باید به این مسئله اشاره کرد که نیروهای مسلح تاجیکستان در ابتدای مسیر توسعه توان خود در حوزه بدون سرنشین ها است و مشخصا برای تسلط به این فن و توانایی، اگر با گزینه های ساده تر روند فعالیت خود آغاز کند، قطعا سریع تر می تواند به یک توانایی عملیاتی دست پیدا کند. ابابیل ۲ یک طراحی ساده، به نسبت ارزان قیمت و در عین حال کاربردی است که می تواند از نیازی مثل پهپاد هدف برای واحدهای پدافندی تا بحث شناسایی و ایضا در مسئله حملات انتحاری را پوشش دهد.  در عین حال مشخص است که صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران، به فروش صرف پهپاد بسنده نکرده و مشخص است که خط تولید این پرنده بدون سرنشین در کشور همسایه فعال شده که نشان دهنده حجم قابل توجه سفارش است.

ابابیل-۲ با مداومت پرواز ۱.۵ ساعته می‌تواند تا ۲۰۰ کیلومتر برد عملیاتی داشته باشد و بیشینه سرعت کروز آن به ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این پهپاد می‌تواند تا ارتفاع بیش از ۳ کیلومتر از سطح زمین ارتفاع بگیرد و در عملیات مراقبت و شناسایی می‌تواند مساحتی معادل ۷۷۰ کیلومتر مربع را پایش کند.

دستاوردهای راهبردی افتتاح خط تولید «پهپادهای ایرانی» در تاجیکستان/ «ابابیل»؛ از ورود به حیاط خلوت ناوهای آمریکایی تا تبدیل شدن به پرنده انتحاری +عکس و فیلم

نصب پهپاد ابابیل ۲ روی قایق های تندرو نیروی دریایی سپاه

سامانه ناوبری ابابیل-۲ GPS/INS است و نوع هدایت و کنترل آن هم می‌تواند به صورت کنترل از راه دور باشد و هم خودکار، که در حالت خودکار برد این پهپاد افزایش خواهد یافت. نیروی پیشران این پهپاد از یک موتور پیستونی دو سیلندر تامین می‌شود که با توان ۲۵ اسب بخار، مصرف سوختی در حدود ۵ لیتر بر ساعت دارد.

این پهپاد نیازی به پرواز کردن از روی باند نداشته و از روی یک ریل شتاب دهنده از پشت یک وانت قابل به پرواز در آوردن است. اخیر نیروی دریایی سپاه نیز قابلیت به پرواز در آوردن این پرنده های بدون سرنشین از روی قایق های تندرو خودرو را به صورت عملیاتی به نمایش گذاشته شده است.

پیش از این و در دهه ۸۰ نیز یکی از محصولات خانواده ابابیل، توانسته بود با موفقیت بر فراز ناوهواپیمابر امریکا به پرواز درآید بدون آنکه سامانه های نظارتی و پدافندی این شناور مجهز، متوجه آن شود که در آن زمان، بازتاب های فراوان و تحلیل های متعددی در میان رسانه ها و کارشناسان بین المللی داشت.

دستاوردهای راهبردی افتتاح خط تولید «پهپادهای ایرانی» در تاجیکستان/ «ابابیل»؛ از ورود به حیاط خلوت ناوهای آمریکایی تا تبدیل شدن به پرنده انتحاری +عکس و فیلم

سیستم اپتیکی در زیر پهپاد ابابیل ۲ در خط تولید در تاجیکستان

دستاوردهای راهبردی افتتاح خط تولید «پهپادهای ایرانی» در تاجیکستان/ «ابابیل»؛ از ورود به حیاط خلوت ناوهای آمریکایی تا تبدیل شدن به پرنده انتحاری +عکس و فیلم

نمونه ای از ابابیل مجهز به دوربین در دماغه در مدل های قدیمی - با مدل جدید در تاجیکستان مقایسه کنید

در تصاویر مربوط به کارخانه تولید این پهپاد، حداقل دو فروند پهپاد تقریبا کامل شده مشاهده می شود که یکی از پهپادها مشخصا در زیر دماغه خود دارای یک دوربین است که طبیعتا مشخص می کند از آن برای عملیات های شناسایی استفاده خواهد شد. یکی دیگر از پهپادها در این بخش فاقد دوربین است که مشخص نیست هنوز مراحل ساخت آن تکمیل نشده یا جزو مدل های هدف یا انتحاری است. در هر صورت باید گفت که به خاطر تاسیس کارخانه و خط تولید در این کشور، تغییر کاربری دادن برای تاجیک ها خیلی سخت نخواهد بود.

آیا تاجیک ها چشمی به فطرس هم دارند؟

یک نکته قابل توجه دیگر در بازدید سرلشکر باقری و افتتاح این کارخانه تولید پهپاد، وجود پوستری از یک پرنده بدون سرنشین پهن پیکر روی بخشی از دیوار است که با اطمینان بالا می توان گفت مربوط به پهپاد ایرانی "فطرس" است. یک پهپاد پهن پیکر، دوربرد و بلند پرواز از محصولات وزارت دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح که چندین سال پیش رونمایی شد.

نکته جالب این که پهپادهای ایرانی زیادی تا به امروز تولید شده و شاید بگوییم برخی از آنها احتمالا، توانمندی و ابعادی مابین پهپادی مثل ابابیل ۲ و فطرس دارند که شاید گزینه های قابل توجه تری برای تاجیک ها باشد. اما نصب صرفا پوستری از این پهپاد خاص ایرانی می تواند نشان از میل این کشور به بدست آوردن یک توانایی راهبردی در حوزه پرنده های بدون سرنشین با کمک همسایه با سابقه خود باشد.

دستاوردهای راهبردی افتتاح خط تولید «پهپادهای ایرانی» در تاجیکستان/ «ابابیل»؛ از ورود به حیاط خلوت ناوهای آمریکایی تا تبدیل شدن به پرنده انتحاری +عکس و فیلم

پوستر پهپاد پهن پیکر در محل کارخانه و بازدید سرلشکر باقری در تاجیکستان

دستاوردهای راهبردی افتتاح خط تولید «پهپادهای ایرانی» در تاجیکستان/ «ابابیل»؛ از ورود به حیاط خلوت ناوهای آمریکایی تا تبدیل شدن به پرنده انتحاری +عکس و فیلم

پهپاد پهن پیکر فطرس

در نهایت باید به این مسئله اشاره کرد که تاسیس خط تولید پرنده های بدون سرنشین و نه فقط صرفا تعدادی محدودی پهپاد، نشان از به ثمر رسیدن دیپلماسی دفاعی نیروهای مسلح و دولت سیزدهم مبنی بر ضرورت عمق گرفتن روابط دفاعی بین تهران و تاجیکستان است و می تواند یک مدل و الگوی موفق برای صنایع دفاعی و نیروهای مسلح کشورمان به منظور حضور قوی تر در بازارهای جهانی باشد.

طبیعتا توجه به بازارهای کشورهای همسایه خصوصا با توجه به بحث اقتصاد صادرات محور بدون اتکاء به نفت، از جمله مواردی است که در سالهای اخیر مورد تاکید جدی و چندین باره رهبر معظم انقلاب نیز بوده و با این اتفاق بزرگ،  به نظر می رسد باز هم نیروهای مسلح در انجام آن پیشقدم و خط شکن بوده اند و محصولی دفاعی، اثرگذار و دانش بنیان را روانه حفاظت از مرزها و منافع یک کشور دوست و همسایه کرده اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار