کد خبر: 1088960
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
استاد فاطمی نیا (ره) دغدغه‌ای جز دفاع از خط و گفتمان امام و رهبری نداشت و در یک کلام مروّج شعار «سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ما بود.»
سرویس سیاسی جوان آنلاین: آیت الله استاد سید عبدالله فاطمی نیا خطیب، کتاب شناس و از اساتید اخلاق تهران بامداد روز دوشنبه در سن ۷۶ سالگی پس از تحمل دوره‌ای بیماری به ملکوت اعلی پیوست.

مرحوم آیت‌الله فاطمی‌نیا، از اساتید برجسته عرفان نظری بود که محضر بزرگانی همچون علامه طباطبایی، آیت‌الله بهجت، آیت‌الله بهاءالدینی، آیت‌الله محمدتقی آملی و… را درک کرده بود. او خطیب، استاد اخلاق، مورخ اسلامی و کتاب‌شناسی بود که در زمینه اخلاق و عرفان، حدیث و شعر عربی تحقیقاتی انجام داده بود و آثاری از وی منتشر شده است.

رعایت اخلاق و ادب در مجالس وعظ و سادگی و در عین حال شیرینی کلام، از جمله ویژگی‌های مجالس سخنرانی آیت‌الله فاطمی‌نیا بود. از مرحوم فاطمی‌نیا تألیفات متعددی به‌یادگار مانده است که در آن‌ها، همان سادگی و همه‌فهم بودن سخنرانی‌ها لحاظ شده است.

مراسم تشییع این «عارفِ انقلابی» هم صبح روز گذشته (سه شنبه) با حضور انبوه مردم و مسئولان در دانشگاه تهران برگزار شد و سپس عصر همان روز پیکر آیت الله فاطمی نیا (ره) در جوار حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت استاد فاطمی‌نیا

مواضع و نگاه سیاسی استاد فاطمی‌نیا چگونه بود؟

پس از اعلام خبر درگذشت این استاد اخلاق که جوانان زیادی را جذب منبر‌های خود کرده بود، رهبر معظم انقلاب پیام تسلیتی صادر کردند. در این پیام آمده بود: «درگذشت عالمِ واعظِ درس آموز، جناب حجت‌الاسلام آقای حاج سیّد عبدالله فاطمی‌نیا رضوان‌الله‌علیه را به خاندان گرامی و همه‌ی صاحبان عزا و ارادتمندان و مستفیدان ایشان تسلیت عرض می‌کنم. اطلاعات گسترده و بیان جذاب و لحن شیرین این عالم محترم، منبعی پر فیض برای جمع زیادی از جوانان و راهجویان بود و فقدان آن مایه‌ی تاسف و اندوه است. از خداوند متعال مسئلت می‌کنم که رحمت و غفران خود را شامل حال ایشان فرماید و پاداش وافر به ایشان عنایت کند.»

حمایت تمام قد از، ولی فقیه؛ بالاترین گناه، تضعیف مقام رهبری است

مرحوم فاطمی‌نیا در سخنرانی‌های متعدد خود به صراحت از مقام معظم رهبری دفاع کرده بود. او در یکی از سخنرانی‌های به صراحت پیرامون جایگاه، ولی فقیه در نظام اسلامی، گفته بود: خدا ان‌شاءالله به ما توفیق دهد یار رهبرمان باشیم، توفیق بدهد قدر این آقا را بدانیم، نه پستی و نه مقامی دارم، فقط طلبه‌ای هستم، ممکن است چیزی بگویم که بگویند مگر تو اهل فتوا هم هستی؟ چکار دارید هستم یا نه!

وی با بیان اینکه امروز بالاترین گناه، تضعیف مقام رهبری است، تاکید کرده بود: از این بالاتر گناهی نیست. برخی از مقدس‌ها متوجه نمی‌شوند، می‌گویند آقا پس شُرب خمر چه؟ می‌گویم [این گناه تضعیف رهبری]از شُرب خمر هم حرام‌تر است.

مرحوم فاطمی نیا تصریح می‌کرد: کسی که شراب می‌خورد در خلوت خودش در خانه می‌خورد، سلامتی خودش را هم خراب می‌کند، اما کسی که رهبری را تضعیف می‌کند، انگار یک کشتی ۷۰ میلیون نفری را سوراخ می‌کند؛ امروز در دنیای کنونی، کشور‌های اطراف را نگاه کنید، تضعیف نظام حرام است. بله کم و کسر هست؛ ممکن است کسی به اداره‌ای برود و مورد ظلم و با کم لطفی قرار بگیرد، اما هیچکدام توجیه برای تضعیف رهبری نیست.

بنده روی منبر امام حسین (ع)، در خانه خدا، آن هم در مجلس زهرا (س) اگر چیزی را یقین نکنم، نمی‌گویم. بدانید و آگاه باشید هرکس کوچک‌ترین حرفی در تضعیف مقام رهبری بزند، هرکس اندیشه‌ای داشته باشد که ضد مقام رهبری باشد، خدا او را نخواهد بخشید. این را یقین بدانید. قدردان رهبر باشید؛ اگر افکار پاشیده‌ای، پوسیده‌ای به شما عرضه کردند، قبول نکنید؛ این مرد بزرگ عزّ اسلام است و هرکس با این مرد بزرگ، با مقام معظم رهبری مخالفت کند، خدا از او نمی‌گذرد، اگر یقین نداشتم نمی‌گفتم. این مرد بزرگ، این فرزند حضرت زهرا، آبروی اسلام، است از این رو کسی با او مخالفت کند عاقبت به خیر نمی‌شود.

توصیه استاد فاطمی‌نیا به جوانان: فقط حواستان به رهبری باشد

او در توصیه دیگر، جوانان را خطاب قرار داده بود و گفت: «جوان‌ها یک وقت افکارتان را این‌طرف و آن‌طرف نکنید. فقط حواستان و گوشتان به رهبر باشد. فلان کسی چنین چیزی گفت، فلان روزنامه چنین چیزی نوشت، گوش ندهید، گوش‌تان به رهبر باشد. خدایا به حق زهرای مرضیه (س) این رهبر را حفظ کند و ما را قدردان ایشان قرار دهد.»

استاد فاطمی‌نیا بار‌ها به دفاع از رهبر انقلاب و نظام پرداخت، اما در عین حال برخی مدعی بودند که این استاد برجسته اخلاق در سپهر سیاست کم رنگ ظاهر می‌شود و بیشتر می‌خواهد از منبر‌های خود برای توصیه‌های اخلاقی به مردم و جوانان استفاده کند، درحالی که او در بزنگاه‌های حساس سنگ انقلاب را به سینه زد.

استاد فاطمی‌نیا از جمله علمایی بود که از سیاست کناره نگرفته بود و بخصوص برای رهبر عزیز انقلاب شأن فوق‌العاده‌ای قائل بود

تقی دژاکام، روزنامه‌نگار در صفحه مجازی شخصی خود نوشت: «استاد فاطمی‌نیا از جمله علمایی بود که از سیاست کناره نگرفته بود و بخصوص برای رهبر عزیز انقلاب شأن فوق‌العاده‌ای قائل بود و تضعیف ایشان را از شرب خمر بدتر اعلام کرده بود. ارادت تامی به سردار شهید و عزیز ملت ایران داشت و توصیفات خاصی از او داشت.»

حیف بود «حاج قاسم» در بستر بمیرد

آری، مرحوم فاطمی‌نیا پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی دست نوشته‌ای در رثای «سردار دلها» به جای گذاشت و نوشت: «شهید سعید سپهبد حاج قاسم سلیمانی شخصیتِ استثنائی وَ اِرثْ‌برِ مالک اشتر‌ها و عمار‌ها و میثم‌ها و دیگر شجاعان و غیوران از اصحاب شاه ولایت امیرالمومنین صلوات‌الله‌علیه بود؛ این قبیل افراد روی کره خاکی تنها دل‌خوشی‌شان انجام وظیفه و عبودیت است و پیوسته مشتاقِ عالم بالا هستند. شهید بزرگوار حاج قاسم شیر میادینِ نبرد بود و این شجاعت و صولتْ همراه با قدرتِ تفکر و صفات عالیه، بزرگ مردی بی‌نظیر از او ساخته بود. حیف بود حاج قاسم در بستر بمیرد. روح مقدسش و ارواح طیبه ابومهدی و دیگر همراهانِ شهید، مَهبِّ نسیم‌های رحمت و مَصبِّ زلال رضوان و معرفت باد.

مواضع و نگاه سیاسی استاد فاطمی‌نیا چگونه بود؟

دست نوشته مرحوم استاد فاطمی نیا در رثای «حاج قاسم»

شهادتِ این عزیز را به محضر نورانی حضرت صاحب‌الأمر صلوات‌الله‌علیه و حضور مبارک رهبر معظّم دامت‌برکاته و هم‌وطنان گرامی و خانواده مکرم آن جناب تبریک و تسلیت عرض می‌کنم؛ و آخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین.»

مرحوم فاطمی‌نیا در فتنه ۸۸ ثابت قدم بود

یکی از آوردگاه‌هایی که مرحوم فاطمی‌نیا در آن خوش درخشید و باز پای انقلاب ایستاد، فتنه سال ۸۸ یعنی در بزنگاه حساس نظام بود؛ با این وجود عده‌ای مدام القا می‌کنند که این استاد ربانی اهل سیاست نبود.

حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان، رئیس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این مطلب، گفت: «قریب ۲۰ سال درک محضر استاد ثابت می‌کرد، هر چه می‌گفت هم باور کرده بود و هم عمل می‌کرد؛ سخنش به دل می‌نشست. کوره داغ سال ۸۸، جو و فضایی درست کرد که بزرگانی را لغزاند و استاد را ثابت قدم‌تر در مسیر ولایت.»

آیت الله فاطمی نیا (ره) همچنین بار‌ها پیرامون امام خمینی (ره) سخنرانی کرده بود، او در جلسه‌ای خطاب به طلاب گفته بود: «بعضی از چیز‌ها را ما باید متوجه بشویم، امام راحل (ره) یک جمله‌ای گفت و پنجاه سال علم و دانش پشت سر آن جمله بود؛ من دیدم بعضی از مقدس‌ها هم حتی نفهمیده‌اند! فرمود اسلام آمریکایی، الله اکبر! این جمله باید کامل شرح داده شود، شما روزانه ۲۰ نماز جعفر طیار بخوان، آمریکا با شما کاری ندارد؛ اما برای یک جمله که بخواهی در جامعه موجی ایجاد شود، به سراغتان می‌آید. بهشتی را می‌کشند و نمی‌گذراند زندگی کند، یارانش را می‌کشند، رجایی و باهنر را می‌کشند.»

به هرحال با مرور گوشه‌ای از مواضع و دیدگاه‌های سیاسی مرحوم آیت الله فاطمی نیا می‌توان پی برد که این «واعظِ انقلابی» در برهه‌های حساس تاریخ انقلاب با دفاع صریح و راهگشا از آرمان‌های انقلاب، مکتب امام و رهبر انقلاب، تمام هم و غم خود را برای ترویج این مکتب به کار بست و دغدغه‌ای جز «جهاد تبیین» و دفاع از خط و گفتمان امام و رهبری نداشت و در یک کلام مروّج شعار «سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ما بود»
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار