کد خبر: 1088821
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷
اسناد افشا شده نشان می‌دهد گروهک تروریستی منافقین خلق با صرف پول هنگفت مقامات میان‌رده غربی را «می‌خرد».
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «روسیه باید به عنوان یک کشور حامی تروریسم شناخته شود. هر کشوری که حامی تروریسم باشد، خودش هم تروریست محسوب می‌شود. کشور‌هایی مثل لیبی، عراق، کره شمالی، ایران و سوریه هم در چنین فهرستی قرار دارند و جنایات آن‌ها هم شناخته شده است».

این‌ها اظهارات اخیر یک نماینده اوکراینی است. کی‌را اولکساندریونا رودیک، نماینده پارلمان اوکراین، در اظهارات جدیدی ایران را در فهرست گروهک‌های تروریستی محور شرارت قرار داد و افزود که روسیه را باید به این فهرست اضافه کرد. اما این نماینده اوکراینی کیست؟

رودیک رهبر فعلی حزب سیاسی «صدا» است و از سال ۲۰۱۹ به عضویت پارلمان اوکراین درآمده است. تصاویر و فیلم‌های منتشرشده در فضای مجازی توسط خود گروهک منافقین نشان می‌دهد نماینده اوکراینی ۱۳ فروردین امسال در گردهمایی این گروهک تروریستی حضور مجازی داشته است. مریم رجوی، سرکرده گروهک سخنران اصلی مراسم بود که در «آلبانی» و با شرکت اعضا برگزار شد. منافقین از رودریک دعوت کرده بود در این مراسم به سخنرانی درباره جنگ اوکراین بپردازد.

نماینده اوکراینی در سخنرانی خود گفت: «من می‌دانم که در قرارگاه اشرف چه اتفاقی افتاد. (اشاره به حمله موشکی به این قرارگاه در سال ۲۰۱۳) و می‌توانم بفهمم چه اتفاقی در آن جا افتاده است. من می‌خواهم مطمئن شوم که هر جنایتکاری در جهان شناسایی و به دادگاه معرفی می‌شود. من می‌خواهم شاهد اعدام پوتین باشم». در نهایت او در ویدیویی دیگر از گروهک منافقین تشکر کرده و گفت به خاطر حمایت‌های شما سپاس‌گزارم.

کمی پیش تر، چهاردهم اسفند سال گذشته و در آستانه روز جهانی زن، گروهک منافقین نشست دیگری در آلبانی برگزار کرد. رودریک در این مراسم نیز شرکت کرده و به سخنرانی درباره اوکراین و اوضاع آن پرداخت. چرایی این حضور در این گزارش بررسی خواهد شد.
 
تعداد بازدید : 30
 
تعداد بازدید : 30

گروهک منافقین در سطح جهان چندان شناخته شده نیست، حتی یک نام و عنوان مشخص ندارد و با نام‌های اختصاری گوناگونی مثل PMOI MEK، MKO و ... از آن یاد می‌شود. یک جست‌و‌جوی ساده به زبان انگلیسی نشان می‌دهد تعداد صفحات وب که اطلاعاتی درباره این گروهک ارائه می‌دهد چندان زیاد نیست و بیشتر نتایج نامرتبط هستند. بررسی اجمالی صفحات توییتر اختصاص یافته به گروهک و اعضای آن نشان از تعداد کم دنبال کننده دارد و بیشتر این دنبال‌کننده‌ها نیز اسم کامل یا عکس ندارند.

در واقع، چند سالی است این گروهک تروریستی با برگزاری رویداد‌هایی به بهانه‌های مختلف سعی دارد خود را در رسانه مطرح کند. روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشته است «به سختی می‌توان کسی را پیدا کرد که معتقد باشد منافقین خلق دارای ظرفیت یا پشتیبانی در داخل ایران باشد». با این حال، گروهک تلاش می‌کند با برگزاری نشست‌ها و کشاندن پای سیاستمداران میان‌رده و بعضا بازنشسته به آن‌ها و انجام تبلیغات، برای خود اعتبار بخرد. نمونه آن کشاندن پای رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک و وکیل رئیس‌جمهور سابق آمریکا، دونالد ترامپ به نشست پاریس منافقین در سال ۱۳۹۷ بود.

چهره اوکراینی، طعمه جدید پروپاگاندای گروهک تروریستی منافقین

شستن پول با خون: هزینه‌های هنگفت برای حذف عنوان تروریست

گزارش سرویس تحقیقاتی کنگره در سال ۱۹۹۲ به شرح سوابق گسترده منافقین خلق در قتل آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها پرداخته است. رویکرد مسلحانه، بمب‌گذاری‌های متعدد این گروه در ایران، کمک به صدام در کشتار شیعیان جنوب عراق و بسیاری موارد دیگر سبب شد تا منافقین سال‌ها با عنوان «تروریستی» در جهان شناخته شود. با این حال در دهه ۲۰۰۰ اعضای گروه تلاش کردند با صرف مبالغ هنگفت و لابی‌گری، عنوان تروریستی را برداشته و سیاستمداران غربی را «بخرند».
 

به گزارش روزنامه گاردین که سال ۲۰۱۸ منتشر شده، از سال ۲۰۱۰ به بعد، گروهک‌های مرتبط با منافقین به کارزار‌های سیاسی مخالف ایران پول می‌پرداختند، شهر‌های آمریکا را با تبلیغات خود پر می‌کردند و به سیاستمداران غربی دستمزد می‌دادند تا در راستای حمایت از گروهک به سخنرانی پرداخته و برای حذف آن از فهرست سازمان‌های تروریستی لابی کنند.

چهره اوکراینی، طعمه جدید پروپاگاندای گروهک تروریستی منافقین

در این روزنامه نوشته شده: «به فهرست بلندبالایی از سیاستمداران آمریکایی از هر دو حزب هزینه‌های هنگفتی پرداخت شده تا در رویداد‌هایی به نفع این گروهک سخنرانی کنند. از جمله این سیاستمداران می‌توان به رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک، جان مک کین، سناتور آمریکایی، نوت گینگریچ نماینده بازنشسته کنگره، ادوارد رندل و هوارد دین روسای سابق حزب دموکرات، مقامات سابق سازمان سیا و اف‌بی‌آی اشاره کرد که در ازای دریافت پول در راستای حمایت از منافقین سخنرانی کرده اند. تخمین زده می‌شود جان بولتون که در چندین گردهم‌آیی منافقین حضور داشته بیش از ۱۸۰ هزار دلار پول از این گروهک دریافت کرده باشد. طبق فرم‌های افشای مالی، بولتون برای حضور در یک راهپیمایی در پاریس به نفع منافقین، ۴۰ هزار دلار دریافت کرده است».

چهره اوکراینی، طعمه جدید پروپاگاندای گروهک تروریستی منافقین

بودجه نشست‌های منافقین از کجا تامین می‌شود؟

همواره گمانه زنی‌های بسیاری در مورد منبع تامین بودجه منافقین خلق وجود داشت، اما می‌توان گفت جامع‌ترین پژوهش درباره منبع تامین مالی این گروهک تروریستی، سندی باشد که شرکت RAND در سال ۲۰۰۹ منتشر کرده است. این شرکت در واقع یک پژوهشکده سیاست جهانی در آمریکا است که با هدف ارائه تحقیق و تحلیل به نیرو‌های مسلح ایجاد شده است.

چهره اوکراینی، طعمه جدید پروپاگاندای گروهک تروریستی منافقین

در سند ۱۳۰ صفحه‌ای که از این پژوهشکده منتشر شد، آمده است: «اگر چه در دوره‌ای بخش بزرگی از بودجه این گروهک توسط صدام (دیکتاتور سابق عراق) و عربستان جمع‌آوری می‌شد، اما منافقین خلق از طریق کلاهبرداری نیز اقدام به جمع‌آوری پول کرده است».

در ادامه این سند نوشته شده که اعضای منافقین در فرودگاه‌ها و پارک‌ها تصاویر وحشتناکی را به مردم نشان داده و مدعی می‌شدند این افراد «قربانیان حقوق بشری» در ایران هستند. سپس با برانگیختن حس ترحم و با ادعای جمع‌آوری پول برای قربانیان اقدام به دریافت پول می‌کردند. تنها در یک مورد، اف‌بی‌آی هفت عضو منافقین را به دلیل جمع‌آوری بیش از یک میلیون دلار برای یک موسسه خیریه ساختگی در فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس دستگیر کرد. مدتی بعد، کمیسیون خیریه انگلیس یکی دیگر از موسسه‌های خیریه ساختگی منافقین را تعطیل کرده و اعلام کرد «هیچ ارتباط قابل تاییدی بین پول اهدایی مردم انگلیس که سالانه تقریبا ۵ میلیون پوند بوده و انجام کار‌های خیریه در ایران پیدا نکرده است».

علاوه بر این، گمانه‌زنی‌هایی در مورد دریافت بودجه از مقامات عربستان مطرح است که دیدار با ترکی الفیصل، شاهزاده سعودی در سال ۹۷ بر این گمان صحه گذاشت.

چهره اوکراینی، طعمه جدید پروپاگاندای گروهک تروریستی منافقین

تغییر چهره: رویکردی ناموفق برای یک گروه تروریستی

تروریست‌های گروهک منافقین که در ابتدا کار خود را به عنوان یک گروه مارکسیستی، ضد آمریکایی، ضد سرمایه داری و ضد امپریالیستی شروع کردند، در همان دهه‌های ابتدایی شکل‌گیری، هتل‌ها، خطوط هوایی و شرکت‌های نفتی متعلق به آمریکا در ایران را هدف قرار می‌داد.

منافقین هیچ‌گاه رویکرد و راه مشخصی نداشته است. هر رخداد سیاسی رویه گروهک را به طور کلی تغییر داده است. در حاشیه قرار گرفتن نیز باعث شد با آمریکا دست دوستی دهد. به گفته سیمور هرش، روزنامه‌نگار تحقیقی نشریه نیویورکر، اعضای سازمان منافقین خلق بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ در آمریکا و در زمان ریاست جمهوری جرج بوش آموزش دیده‌اند. آموزش آن‌ها شامل رهگیری ارتباطات، رمزنگاری، تسلیحات و تاکتیک‌های واحد‌های کوچک بوده است.

تروریست‌های گروهک منافقین، شعار‌های مارکسیستی سابقشان را مدتهاست که کنار گذاشته و خود را هوادار «سکولاریسم و حقوق بشر» معرفی می‌کنند تا توجهاتی را به خود جلب کنند، اما معضل «بی‌اعتباری» برای این گروهک هنوز حل نشده است.

رویکرد تروریستی: برچسب جدانشدنی منافقین

«چریک‌های مسلح» دهه ۴۰ و ۵۰ گام به گام به تروریست‌های حرفه‌ای بعد از انقلاب تبدیل شدند. ترور‌های کور این گروهک در اوایل دهه ۶۰ و در نهایت همکاری با صدام در جنگ تحمیلی منافقین خلق را به «ورشکستگی سیاسی» کشاند و آن را به گروهکی بی‌اعتبار تبدیل کرد که اعضای آن در ایران تماما به عنوان خائن شناخته می‌شوند.

در سطح بین‌المللی نیز، دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرده اعضای سابق این گروهک شاهد «کتک‌خوردن، آزار کلامی و روانی، اعتراف‌های اجباری، تهدید به اعدام و شکنجه» در قرارگاه خود بوده اند. گزارش گاردین از کمپ اشرف نشان می‌دهد کنترل استبدادی، مصادره دارایی‌ها، کنترل جنسی (از جمله طلاق یا تجرد اجباری)، کار اجباری، محرومیت از خواب و آزار فیزیکی در این قرارگاه بسیار معمول است.

با این حال، دونالد رامسفلد، وزیر دفاع و دیک چنی، معاون جورج بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا معتقد بودند این گروهک باید به عنوان یک «سلاح» علیه ایران نگه داشته شود.
 
تعداد بازدید : 19

از تروریست نامیدن ایران تا همکاری با یک گروه تروریستی

‌پس از رودی جولیانی و جان بولتون، کی‌را رودیک، نماینده پارلمان اوکراین جدید‌ترین همکار گروهک منافقین است. مانند دیگر چهره‌های غربی در کنفرانس‌های گروهک شرکت می‌کند، دستمزد می‌گیرد، چشم خود را بر جنایات منافقین می‌بندد و هر از چندگاهی ایران را محور شرارت و حامی تروریسم می‌خواند.

آمار رسمی نشان می‌دهد دوازده‌هزار نفر تنها در ایران به خاطر فعالیت‌های تروریستی گروهک منافقین جان خود را از دست داده اند، اما در ترازوی رسانه غرب گویا کفه پول از حقیقت سنگین‌تر است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار